• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4550 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۰ دي

اقتصاد بين‌الملل

امريكا سومين صادركننده بزرگ گاز طبيعي مايع در جهان شد

صادركنندگان گاز طبيعي مايع (LNG) در حالي وارد 2020 مي‌شوند كه با 60 درصد افزايش در صادرات اين محصول در 2019، ركورد زده‌اند، ولي افزايش نگراني در مورد ضعيف شدن تقاضا و رقابت شديد مي‌تواند مانعي در برابر آنها در سال جديد باشد. چهار تاسيسات جديد انتقال گاز طبيعي مايع در 2019 در امريكا راه‌اندازي شد. اين كشور تا 2024 تبديل به بزرگ‌ترين صادركننده گاز طبيعي مايع در جهان خواهد شد.

پيش‌بيني بانك‌هاي بزرگ از نفت ۵۵ تا ۶۵ دلاري در سال ۲۰۲۰

در روزهاي پاياني 2019 شاخص‌هاي نفت برنت و وست‌تگزاس‌اينترمدييت به ترتيب 66.55 و 61.54 دلار در هر بشكه معامله مي‌شوند. پيش‌بيني بانك‌هاي سرمايه‌گذاري و تحليلگران براي قيمت 60.65 تا 64.50 دلار در هر بشكه براي نفت برنت در سال آينده ميلادي به تدريج تحقق مي‌يابد. با وجود كاهش بيشتر توليد اوپك و متحدانش، تحليلگران افزايش قيمت ناشي از اين اقدام اوپك را بسيار ناچيز مي‌دانند.

قيمت طلا دوباره بالا رفت

قيمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهاني در پي تحولات جديد خاورميانه كه تقاضاي سرمايه‌گذاران براي خريد اين فلز ارزشمند را تقويت كرد، اندكي افزايش يافت و نزديك به بالاترين حد در دو ماه اخير رسيد. هر اونس طلا براي تحويل فوري در معاملات روز جاري بازار سنگاپور ۰.۳ درصد افزايش داشت و به ۱۵۱۴ دلار و ۵۶ سنت رسيد. در بازار معاملات آتي امريكا، هر اونس طلا تغيير چنداني نداشت و در ۱۵۱۷ دلار و ۵۰ سنت ايستاد. قيمت طلا در سال ۲۰۱۹ عمدتا به دليل جنگ تجاري ۱۷ ماهه امريكا و چين و تاثير منفي آن بر رشد اقتصاد جهاني، حدود ۱۸ درصد رشد كرده است.

اعتصاب‌هاي كم سابقه فرانسه ادامه دارد

اعتصاب كاركنان فرانسوي از سال ۱۹۹۵ تاكنون بي‌سابقه بوده است. اعتصاب كاركنان فرانسوي در اعتراض به لايحه اصلاح نظام بازنشستگي دولت در شرايطي وارد بيست و پنجمين روز خود مي‌شود كه آخرين بار در سال ۱۹۹۵ اعتصاب‌هايي با چنين شدتي انجام شده بود. در صورتي كه اعتصابات تنها سه روز ديگر ادامه داشته باشد، ركورد اعتصابات ۲۸ روزه سال ۱۹۸۶ نيز شكسته خواهد شد و به نظر مي‌رسد كه با توجه به مواضع دولت و اتحاديه‌ها، چنين مساله‌اي كاملا محتمل خواهد بود.

بيانيه عراق درباره تعطيلي ميدان نفتي ناصريه

وزارت نفت عراق در بيانيه‌اي اعلام كرد: عراق از توليد اضافي ساير ميادين نفتي جنوبي در بصره استفاده خواهد كرد تا توقف توليد ميدان ناصريه را جبران كند و تعطيلي فعاليت‌هاي اين ميدان موقتي است. يك مدير ارشد در شركت دولتي «نفت بصره» اظهار كرد كه آنها مي‌توانند توليد مجنون و ساير ميادين نفتي كوچك تحت اداره اين شركت را افزايش دهند. اين نخستين موردي است كه معترضان فعاليت يك ميدان نفتي را كاملا به تعطيلي كشانده‌اند با اين حال آنها در گذشته مبادي ورودي به پالايشگاه‌ها و بنادر را مسدود كرده بودند.

سودآورترين بورس در آسيا كجاست؟

بورس چين، ژاپن، هنگ‌كنگ و كره‌جنوبي به ترتيب بهترين عملكرد ۲۰۱۹ را در ميان بازارهاي سهام آسيايي داشتند. شاخص نيكي روز دوشنبه به عنوان آخرين روز معاملات سال ۲۰۱۹، ۰.۵ درصد رشد كرد. اين شاخص در كل سال ۲۰۱۹، ۱۹ درصد رشد كرده بود. با اين رشد، شاخص نيكي ژاپن در رتبه دوم از نظر بهترين عملكرد در ميان بازارهاي آسيايي قرار مي‌گيرد. قبل از ژاپن، شاخص كامپوزيت شانگهاي در رتبه اول قرار دارد؛ اين شاخص بورسي چين امسال ۲۱ درصد رشد كرد. شاخص هنگ‌كنگ، ‌هنگ‌سنگ نيز ۹.۹ درصد رشد كرد و به رتبه سوم رسيد، شاخص كاسپي كره جنوبي نيز بعد از آن ۸درصد رشد كرد.

ريز اشتغال كارمندان بانك‌ها از ۲۰۱۵ به بعد شكسته شد

خبرگزاري بلومبرگ با استناد به داده‌هاي اعلام شده از سوي شركت‌ها و اتحاديه‌هاي كارگري نوشت: طبق برنامه‌هاي اعلام شده از سوي ۵۰ بانك، بيش از ۷۸ هزار نفر در راستاي كوچك‌سازي حجم بانك‌ها قرار است اخراج شوند. اين بيشترين ميزان اخراج نيرو در بخش بانكي پس از ۲۰۱۵ است‌. در آن سال ۹۱۴۴۸ نفر از اين بخش اخراج شدند. در اين ميان، بانك‌هاي اروپايي با بيشترين تعديل نيرو روبه‌رو هستند و قرار است ۶۳۵۰۰ نفر را كنار گذاشته تا ۸۲ درصد از كل اخراج كارمندان مشاغل دنيا را به خود اختصاص دهند. بانك‌هاي امريكاي شمالي در رتبه دوم قرار مي‌گيرند و قرار است ۷۷۰۰ نفر از نيروهاي خود را كنار بگذارند. به اين ترتيب با كاهش نيروي بانك‌ها در سال جاري، رقم تعديل نيرو در بخش بانكداري در ۶ سال اخير به ۴۲۵ هزار نفر مي‌رسد.

آلمان براي حمايت از نورد استريم ۲ وعده داد

ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه اعلام كرد: آنگلا مركل، صدراعظم آلمان در تماس تلفني كه روز يكشنبه داشت، موافقت كرد از پروژه خط لوله نورد استريم ۲ حمايت بيشتري به عمل آورد. دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا هفته گذشته تحريم‌ها عليه خط لوله گازي نورد استريم ۲ كه براي دور زدن مسير ترانزيت اوكراين و افزايش صادرات گاز از طريق درياي بالتيك به آلمان طراحي شده است را وضع كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون