• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4550 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۰ دي

رونمايي از سرپرست جديد فدراسيون فوتبال

صندلي تاج به بهاروند رسيد

بعد از اينكه مهدي تاج سلامتي‌اش را در خطر ديد و بالاجبار و به اصرار پزشكان سرانجام از رياست فدراسيون فوتبال كنار رفت، مهم‌ترين مساله بحث جانشيني مرد اول فوتبال ايران است. از لحظه انتشار خبر استعفاي تاج بازار شايعات پيرامون جانشيني او داغ شد و گزينه‌هايي مثل اسلاميان و كفاشيان براي سرپرستي فدراسيون مطرح شدند. سرانجام بر اساس قانون در جلسه‌اي كه بين هيات رييسه فدراسيون و وزارت ورزش برگزار شد، حيدر بهاروند به عنوان نايب‌رييس دوم فدراسيون فوتبال عهده‌دار سرپرستي اين فدراسيون شد. مجمع فدراسيون كه قرار بود اواخر بهار سال 1399 برگزار شود، پيش از موعد مقرر و اواخر سال جاري برگزار و رييس جديد فدراسيون فوتبال معرفي خواهد شد.

در اين ميان برخي مسائل هم براي عموم مردم آشكار شد، به عنوان مثال علي كفاشيان اعتراف كرد همچنان نايب‌رييس اول فدراسيون است و اگر بخواهند حاضر است نامه استعفايش را امضا كند. كفاشيان به خبرنگاران گفت: «وقتي به دليل قانون منع به كارگيري بازنشستگان، اعلام كردند كه نمي‌توانم در فدراسيون بمانم از فدراسيون خارج شدم. اگر لازم باشد اكنون آماده‌ام استعفاي كتبي‌ام را بنويسم! اما از نظر قانوني هنوز نايب رييس فدراسيون هستم.» با اين حساب بايد بررسي شود كه آيا كفاشيان در اين مدت تنها در محل كارش حاضر نبوده يا واقعا استعفا داده بوده. طبق گفته كفاشيان كه «از نظر قانوني هنوز نايب‌رييس هستم» بايد بررسي شود كه آيا در اين مدت از فدراسيون حقوق هم مي‌گرفته يا خير. به هر حال اين‌طور به نظر مي‌رسد كه او استعفاي كتبي‌اش را تقديم رييس سابق فدراسيون نكرده و شفاف نبودن مسائل اداري در فدراسيون فوتبال باعث شده خبرنگاران در لحظه نتوانند متوجه شوند كفاشيان صادقانه اين صحبت‌ها را مطرح كرده يا تنها به طمع اينكه دوباره عهده‌دار مسووليت فدراسيون شود، حرف‌هايي بي‌اساس زده است.

اما حيدر بهاروند كيست؟ عموم فوتبال‌دوستان با او از سال 1395 و بعد از اينكه صندلي تاج در سازمان ليگ را گرفت، مي‌شناسند. او خلاف روساي قبلي سازمان ليگ چهره‌اي جنجالي نبود و مسووليت‌هاي اجرايي را به كميته‌هاي مختلف سپرد. بزرگ‌ترين يادگار او در دوران رياستش بر سازمان ليگ سعيد فتاحي است. چهره‌اي كه معلوم نبود از كجا سر برآورد و هر هفته جنجال‌آفرين مي‌شد و سرانجام با ورود كميته‌هاي ديگر فدراسيون مجبور به ترك سمتش شد. بهاروند از چهره‌هاي نزديك به تاج است و حضور او در فدراسيون به اين معناست كه حداقل تا انتهاي سال جاري فدراسيون فوتبال با همان فرمول قبلي اداره خواهد شد. فعاليت فوتبالي بهاروند با بازي در تيم خيبر خرم‌آباد آغاز مي‌شود. او بعد از دوران نه چندان پرفروغ فوتبالش سراغ سرمربيگري مي‌رود و در آنجا هم بدون اينكه به دستاورد خاصي برسد در سطح استاني و كشوري هدايت تيم‌هاي خيبر و افلاك خرم‌آباد را عهده‌دار بود. زماني كه متوجه شد در مربيگري هم به جايي نمي‌رسد، سراغ مديريت فوتبال آمد و مديرعامل باشگاه خيبر خرم‌آباد شد. بهاروند بعد از مدتي دبير هيات فوتبال استان لرستان و به سرعت موفق شد به عنوان رياست هيات برسد و ده سالي در اين سمت باقي ماند. بهاروند در دوران رياست علي كفاشيان بر فدراسيون فوتبال مسوول بررسي اساسنامه هيات‌هاي استاني شد. بزرگ‌ترين پيشرفت بهاروند وقتي بود كه به عنوان رييس هيات فوتبال لرستان عضو مجمع فدراسيون شد و با روابط خوبي كه با تاج و تيمش برقرار كرده بود، به هيات رييسه فدراسيون فوتبال راه پيدا كرد و رييس سازمان ليگ و نايب‌رييس دوم فدراسيون شد.

نام اصلي حيدر بهاروند، همايون است و اطرافيان و همشهريانش او را با اين نام مي‌شناسند. بهاروند در تمام مسووليت‌هاي ممكن در فوتبال براي مدتي نقش‌آفريني كرده و به خوبي آگاه است كه زيردستانش بايد چطور به وظايف‌شان عمل كنند. اما انتقادات از او در پست رياست سازمان ليگ بسيار زياد است. نابساماني‌ها و بي‌نظمي‌هاي ليگ برتر فوتبال ايران در سه سال اخير قابل قياس با سال‌هاي قبل نيست. سال گذشته شاهد بي‌نظمي‌هاي زيادي در برگزاري مسابقات بوديم و همين چند ماه گذشته هم بازي‌هاي ليگ برتر به دلايل مختلف بارها به تعويق افتاده‌اند. فينال جام حذفي كه خرداد امسال در ورزشگاه شهداي فولاد اهواز بين دو تيم پرسپوليس و داماش گيلان برگزار شد، يكي از عجيب‌ترين رويدادهاي تاريخ ورزش ايران بود كه تحت نظر بهاروند برگزار شد. اين مسابقه در آستانه برگزاري دو بار لغو و سرانجام با تاخيري دو ساعته با عمليات فريب بخشي از هواداران برگزار شد. در اين مسابقه طرفداران داماش موفق نشدند هيچ يك از سكوها را مال خود كنند و باشگاه داماش هم اعلام كرد تا زماني كه هوادارانش روي سكوها نيايند داخل زمين نمي‌آيد. بعد از حدود يك ساعت تاخير، گوينده ورزشگاه خبر لغو بازي را به تماشاگران داد و نيم ساعت بعد از اين خبر در حالي كه بسياري از تماشاگران ورزشگاه را ترك كرده بودند، اعلام شد كه اين مسابقه برگزار خواهد شد! اين لكه سياه در كارنامه بهاروند باعث مي‌شود اين اميد كه او ممكن است در انتخابات راي بياورد و به عنوان رييس فدراسيون برگزيده شود را كمرنگ مي‌كند.

يكي از مهم‌ترين وظايف بهاروند طي مدتي كه عهده‌دار رياست فدراسيون فوتبال خواهد بود، انتخاب سرمربي تيم ملي است. با توجه به اينكه اوايل فروردين سال آينده حساس‌ترين بازي‌هاي تيم ملي مقابل عراق و بحرين برگزار خواهد شد، سرمربي تيم ملي نهايتا تا يك ماه آينده بايد معرفي شده و هر نتيجه‌اي كه حاصل شود، در نتيجه انتخاب بهاروند خواهد بود. اينكه آيا او تاكنون سابقه مذاكره با مربي‌هاي تراز اول جهان را نداشته و حتي در جريان مذاكره با اين دست مربي‌ها هم نبوده، مي‌تواند يك امتياز منفي در كارنامه او باشد. اما اميد بهاروند به مشاوران تاج و حلقه دوستان نزديكش است كه همان حلقه دوستان نزديك كفاشيان و تاج هستند و احتمالا اين افراد نقش اصلي را در مذاكرات با گزينه‌هاي هدايت تيم ملي عهده‌دار خواهند بود. حيدر بهاروند علاوه بر انتخاب سرمربي تيم ملي، بايد مجمع فدراسيون را هم برگزار كند و مجري انتخابات پيش روي فدراسيون فوتبال او خواهد بود. بايد ديد در مجمع آتي فدراسيون اعضاي نزديك به تاج، كفاشيان و ساكت موفق مي‌شوند باز هم صندلي رياست فدراسيون فوتبال را مانند يك دهه اخير مال خود كنند يا تفكري جديد جانشين آنها خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون