• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4551 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۱ دي

دكتر مجيد قاسمي، مديرعامل بانك ‌پاسارگاد و رييس دانشگاه خاتم مطرح كرد

نهادينه كردن مديريت نوآوري و فناوري در زنجيره‌هاي توليدي و علمي

دكتر مجيد قاسمي، مديرعامل بانك ‌پاسارگاد و رييس دانشگاه خاتم در سيزدهمين كنفرانس ملي و نهمين كنفرانس بين‌المللي مديريت فناوري و نوآوري، با محوريت نقش مديريت فناوري و نوآوري در ارتقاي تاب‌آوري ملي و توسعه ملي كه در مركز همايش‌هاي بين‌المللي دانشگاه شهيد بهشتي برگزار شد، نكات قابل‌توجهي را در ارتباط با نقش فناوري و نوآوري در اقتصاد مقاومتي، توسعه صنايع معدني و صنعت نفت كشور و موفقيت‌ هلدينگ‌هاي گروه مالي پاسارگاد مطرح كرد. دكتر قاسمي در مورد تجربه گروه مالي پاسارگاد و هلدينگ‌هاي اين گروه مالي در توسعه صنايع و انتقال دانش فني و رشد فناوري در كشور گفت: شما در جامعه شاهد برنامه‌ها و موفقيت‌هاي چند سال اخير كشور در زمينه نوآوري و فناوري هستيد و تجربه امروز بانك پاسارگاد نيز موفقيت‌هاي ارزشمند جوانان اين كشور و شركت‌هاي مختلف را در بر مي‌گيرد كه حاصل نهادينه كردن مديريت نوآوري و فناوري به ويژه در زمينه زنجيره‌هاي توليدي و علمي است. در اين راستا، ابتدا بايد يك معيار و چارچوب مشخص براي خودمان تعريف كنيم. براي گسترش توسعه، آميزش فناوري با كارفرمايي ملي، خلق دانش، ايجاد قدرت رقابت، انتقال فناوري و سياست‌هاي ارتقاي هوشمندي در كشور يك ضرورت است و اين نگاه يك چارچوب كلي براي ما ايجاد مي‌كند.

 

اقتصاد مقاومتي، اقتصاد رياضتي نيست

او با معرفي اقتصاد مقاومتي به عنوان يك معيار ادامه داد: در حوزه سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي، بحث‌هاي بسيار وسيعي صورت گرفته، پيشنهادهاي زيادي دريافت شده و ادبيات موضوع، مطالعه شده است. بعضي دوستان از كلمه تاب‌آوري براي اقتصاد مقاومتي استفاده مي‌كنند، اما به نظرم اين‌طور نيست. عده‌اي، تاب‌آوري در اقتصاد را اقتصاد رياضتي تعريف كرده‌اند در حالي كه اقتصاد مقاومتي، اقتصاد رياضتي نيست. در اقتصاد رياضتي مي‌توانيد از كلمه تاب‌آوري استفاده كنيد و معنايش هم همين است، اما اقتصاد مقاومتي تاب‌آوري و رياضت نيست. اقتصاد مقاومتي، هم به اقتصاد قوام مي‌بخشد و هم در شرايط مختلف ياري‌رسان اقتصاد است و مشكلات را كاهش مي‌دهد. همچنين به توانمندسازي مي‌انجامد و امري متقابل و دوسويه است. از سويي با انتقال دانش فني، پيشرفت فناوري و نوآوري در صنعت، بومي‌سازي و رشد شاخص‌هاي فني و صنعتي و مالي در سطح جهان و منطقه نيز مرتبط است. در حقيقت ما بايد به پيشگامي دانش‌بنيان با درون‌زا‌‌سازي، خود اتكايي و توانمند‌سازي داخلي در سطح استانداردهاي جهاني و توانمند كردن اقتصاد نيز توجه داشته باشيم. دكتر قاسمي درخصوص پيشگامي دانش‌بنيان با درون‌زا‌سازي اظهار داشت: اكنون به اين پرسش مي‌پردازيم كه معيار ما چيست؟ معيار ما در اينجا الگوي اقتصاد مقاومتي است كه پيشگامي دانش‌بنيان را با درون‌زا‌‌سازي همراه كرده است. در مقدمه اقتصاد مقاومتي، به درون‌زاسازي و در بند دوم سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي به دانش‌بنيان بودن آن پرداخته شده است؛ يعني فناوري بايد در جامعه درون‌زا باشد تا بتواند پويايي لازم را براي ايجاد مقاومت در مسير توسعه به وجود آورد. شرط لازم هم براي درون‌زاسازي، ايجاد امكان خلق فناوري نوين است كه بتواند موتور نوآوري در جامعه باشد. اين ادبيات در سوابق اقتصاد مقاومتي قابل مشاهده است. ما در گروه مالي پاسارگاد اين معيار را با آن چارچوب نظري كه در ابتدا به آن اشاره كردم، پيش برده‌ايم. او با اشاره به الگوي گروه مالي پاسارگاد ادامه داد: مجموعه پاسارگاد با اين نگاه و معيار گفته شده حركت مي‌كند ولي در عين حال تلاش شده كه حتما ضوابط ملي را براي رسيدن به درون‌زاسازي رعايت كند. نقطه شروع نيز ايجاد بنگاه‌هاي نوآوري بود كه بتوانند مسيرهاي جديد را با استفاده از فناوري‌هاي نو به وجود آورند. براي نمونه، تقريبا سه ماه پس از تاسيس بانك پاسارگاد، موضوع ساختارسازي، طراحي و طرح توجيه اقتصادي شركت فناپ مطرح شد و امروز، فناپ مبدا خيرات و بركات بسيار زيادي در صنعت و دانشگاه شده است. حدود 4 هزار و صد نفر از جوانان شايسته اين كشور در فناپ مشغول به كار هستند و علاوه بر بانك پاسارگاد به 5 بانك ديگر نيز خدمات ارايه مي‌كنند. مسابقه بسيار نفسگيري كه بانك سپه برگزار كرده بود و يك سال و نيم طول كشيد تا بتواند برنامه كربنكينگ موردنظر خودش را انتخاب كند، سرانجام با موفقيت و برنده شدن فناپ همراه شد. قرار است
5 بانك ديگر نيز در بانك سپه ادغام ‌شوند و بانك سپه در آينده نزديك به بزرگ‌ترين بانك كشور تبديل شود. ماموريت طراحي مركز و برنامه‌اي كه با انتقال همه اين بانك‌ها، اجزا و نرم‌افزارهاي قبلي‌ آنها، بتواند يك تمركز و برنامه هدايتگر را ايجاد كند برعهده شركت فناپ است و با اين كار، مهاجرت بسيار سخت و پيچيده اين 5 بانك به بانك سپه انجام مي‌شود. مديرعامل بانك پاسارگاد با اشاره به تجربيات موفق بانك در زمينه درون‌زا‌سازي فناوري تصريح كرد: ما در بانك پاسارگاد، با حمايت از جوانان توانمند كشور كه با اتكا به نوآوري محصولي فناورانه را ايجاد كرده‌اند، در برابر حملات سايبري ايمن هستيم. در مواجهه با يك حمله سايبري گسترده از مركزيت
3 كشور مختلف كه به منظور باجگيري انجام مي‌شد، بخش فناوري بانك پاسارگاد با كمك شركت فناپ، به علاوه شركت ابرآروان كه توسط همين جوانان خلاق با حمايت بانك تاسيس شده است، يك مقاومت جانانه‌ را در مقابل اين حمله سايبري اجرا كردند. حمله‌اي كه با 80 برابر پهناي باند ما شروع شد و تا 3200 برابر آن رشد كرد اما در مقابل آن مقاومت و به سهولت مشكل برطرف شد. اين ثمره اعتماد به توانمندي جوانان و حمايت از ايده‌هاي خلاقانه و نوآورانه آنهاست.

 

كاهش بهاي تمام شده محصولات ميدكو

با استفاده از فناوري و دانش روز

دكتر قاسمي با بيان موانع و مشكلاتي كه در راه پياده‌سازي فناوري وجود دارد همچنين توفيقاتي كه با تلاش مضاعف به دست ‌مي‌آيد، گفت: در حوزه توليد، شما حتما با اسم هلدينگ ميدكو آشنا هستيد؛ اين هلدينگ با معدن و صنايع معدني مرتبط است و از استخراج تا محصول نهايي را شامل مي‌شود و فناوري و مديريت دانش‌بنيان گسترده‌اي را در اين زمينه به كار گرفته است. در هلدينگ ميدكو، در حوزه استخراج فلز از كاني با استفاده از موجودات زيستي و باكتري‌ها اقدامات جالب‌توجهي صورت گرفته‌ كه عملا هزينه توليد را نيز تا اندازه زيادي كاهش داده است. ما در اوج تحريم‌ها اين تكنولوژي را از يك كشور غربي گرفتيم و با كشت و رشد باكتري‌ها، با موفقيت محصول توليد كرديم. در حالي كه سرمايه‌گذاري سنگين بود و كسي نمي‌توانست اين ريسك را قبول كند. براي صاحب تكنولوژي و سرمايه‌گذارهاي كانادايي نيز سخت بود كه ريسك اين كار را قبول كنند، اما ما پشتيباني كرديم و با همت جوانان و متخصصان سرمايه‌گذاري‌ها كار به نتيجه مطلوب رسيد. البته ما يك نمايندگي انحصاري براي منطقه منا گرفته‌ايم و در اين منطقه، اين پروژه به صورت انحصاري فقط از طريق ما قابل‌ انجام است، چون ريسك بزرگي را قبول كرده بوديم. با وجود كارشكني‌هاي بعد از تحريم، در حال حاضر اين پروژه در شهر بابك و قطب مس كشور اجرا شده و مس را با كيفيت مناسب توليد مي‌كند؛ با قيمت تمام شده‌اي حدود 50درصد ساير مجتمع‌هاي مس در سطح دنيا در حال توليد است، يعني نه تنها توليد مس در ايران با اين روش رقابتي و كم‌هزينه است، بلكه در سطح دنيا نيز اين برنامه موفقيت‌آميز، رقابتي و كم‌هزينه محسوب مي‌شود.

مديرعامل بانك پاسارگاد در بحث اكتشاف و استخراج از معادن نفت زيرزميني كه عمدتا با مشاوره‌ و حضور شركت‌هاي خارجي انجام شده است، گفت: در سال گذشته اين موضوع نيز توسط هلدينگ گسترش انرژي ملي شد. يعني چه؟ يعني قبل از آن اگر شما مي‌خواستيد استخراجي در نفت انجام دهيد، بايد از شركت‌هاي خارجي مثلا يك شركت چيني يا يك شركت انگليسي دعوت مي‌كرديد تا كار به انجام برسد، اما امروز اين روند تغيير كرده و پس از رقابت با شركت‌هاي خارجي كه توسط وزارت نفت برگزار شد، براي توسعه و استخراج و اكتشاف دو ميدان نفتي، شركت گسترش انرژي برنده شد.

 

تاسيس اولين دانشكده فناوري‌هاي همگرا

در كشور توسط دانشگاه خاتم

دكتر قاسمي با طرح بحث آينده‌نگري تصريح كرد: اگر بخواهيم توانمندي فعالان اقتصادي را توسعه بدهيم، لازم است كه به فناوري و مديريت آن توجه داشته باشيم و از تخصص نيروهاي ملي و بومي بهره ببريم. ما در گروه پاسارگاد به تدريج به هر كدام از اين قدم‌ها بنا به اقتضاي جايگاه هر يك در برنامه‌ها توجه داشته‌ايم. نسل امروز دانشگاه مي‌تواند كارآفرينان توانمندي را تربيت كند كه قدرت رقابت در سطح جهاني را داشته باشند و در عين حال در اين صحنه‌ها از ايجاد قدرت مقاومت كافي در علم، صنعت و اقتصاد هم برخوردار باشند. بحث ما مقاومت علمي، مقاومت دانشي و مقاومت نوآوري است. در اين راستا، موسسه رهيافت را تاسيس كرده‌ايم كه ماموريت دارد براي رسيدن به اهداف برنامه‌ريزي كند؛ رهيافت نوآور برتر گروه پاسارگاد و شتاب‌دهنده مركز رشد دانشگاه و فناوري است. در رابطه با فناوري‌هاي همگرا و مرز دانش، ما اولين دانشكده فناوري‌هاي همگرا را در دانشگاه خاتم تاسيس كرده‌ايم و مديريت اين كار با موسسه رهيافت است كه 3 دوره هم دانشجو جذب كرده است. در دوره اول كار مشترك با سوربن فرانسه بود كه دانشجويان فارغ‌التحصيل شدند و الان در حال طي كردن دوره دكترا با بورسيه كشورهاي اروپايي هستند و دوره دوم و سوم نيز شروع شده و دانشجويان در حال تحصيل هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون