• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4553 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۴ دي

حاج قاسم سليماني و اهالي سينمايي

به ياد حاج قاسم

تينا جلالي

 مردم صبح روز جمعه 13دي را با خبر شوكه‌كننده شهادت سردار حاج قاسم سليماني «سردار ملي و فرمانده نيروي قدس سپاه» آغاز كردند؛ اتفاقي غم‌انگيز و تلخ كه نه تنها هنرمندان بلكه همه مردم ايران را در بهت و حيرت فرو برد و بلافاصله با واكنش‌هاي زيادي همراه بود. سردار سليماني شخصيت تك بعدي نداشت و به همين دليل در ميان هنرمندان و اهالي سينما هم ارج و قرب خاصي داشت.

 

به عشق سردار

دوستي بين ابراهيم حاتمي‌كيا و سردار سليماني كه پيش‌تر در سطح مناسبات شخصي جريان داشت، هنگام ساخته شدن فيلم «باديگارد» جنبه عمومي پيدا كرد، آنجايي كه حاتمي‌كيا شباهت گريم پرويز پرستويي به اين سردار را ناشي از عشق خود به او دانسته و گفته بود: «به عشق سردار حاج قاسم سليماني، پرويز پرستويي را شبيه او گريم كردم.» سردار سليماني هم همان زمان انگشتر مدافعان حرم را به او هديه داد. كارگردان فيلم باديگارد در همان دقايق ابتدايي صبح روز گذشته در پي اين اقدام تروريستي نوشت: «هوالمحبوب، بارها با عطش او را در آغوش كشيدم و وقت جدايي خودم را تشنه‌تر ديدم، راستي چه خلعتي جز شهادت براي او زيبنده بود، ولي از محضر شهدا اجازه مي‌خواهم بگويم، حاج قاسم سليماني نامي است كه هر پيشوند و پسوندي در كنار نامش اضافه جلوه مي‌كند. حاج قاسم سليماني يعني همه اين القاب. يادش جاودانه باد. سرباز كوچكش.»

 

تعلق خاطر به «بيست و سه نفر»

يكي از فيلم‌هاي سينمايي حوزه دفاع مقدس كه سردار علاقه خاصي به داستانش و براي ساخته شدن آن سماجت خاصي به خرج مي‌داد، داستان فيلم « بيست و سه نفر» بود كه سال گذشته هم در مراسم آغاز فيلمبرداري اين فيلم شركت پيدا كرد. فيلمي كه اين روزها در سينماهاي سراسر كشور اكران است.

 

كلاهي كه براي سر نوجوان گشاد بود

سردار حين فيلمبرداري فيلم بيست و سه نفر در جمع خبرنگاران درباره علاقه‌اش به اين داستان گفته بود: « زمان جنگ بچه‌هاي كم سن و سالي در جبهه‌ها با گريه و التماس دوست داشتند در صحنه‌هاي نبرد حضور پيدا كنند. در آن زمان قرار بود نيروهايي را به منطقه اعزام كنيم، پسر بچه‌اي 15 ساله كه در آن جمع بود، فشنگ‌هايي را به سر و گردن خود بسته بود و پوتين‌هايي را كه براي پاهايش بزرگ بود به پا كرده بود و بندش را به شكلي دور مچ پاهايش بسته بود تا كفش از پايش در نيايد و كلاهي را كه براي سرش بزرگ بود مدام روي چشمانش مي‌پوشاند و جا‌به‌جا مي‌كرد و با گريه به سمت من آمد و گفت كه بايد اجازه بدهي من هم به جبهه بروم، حتي گفت در اين جمع هر كسي را بگويي من با او مسابقه مي‌دهم تا ثابت كنم كه آمادگي جنگيدن دارم. سردار سليماني گفته بود اين بيست و سه نفر با اينكه كم سن و سال بودند اما حماسه‌اي بزرگ آفريدند و جوانمردانه پاي آرمان‌هاي كشورشان ايستادند.

 

يادگاري براي سينما

مجتبي فراورده، تهيه‌كننده فيلم سينمايي «بيست و سه نفر» به مناسبت حضور سردار سليماني در پشت صحنه اين فيلم گفت: «افتخار بزرگي در زمان آغاز فيلمبرداري فيلم بيست و سه نفر نصيب‌مان شد و اين فيلم با حضور سردار سليماني كليد خورد. مناسبتش هم اين بود كه بچه‌هايي كه قرار بود فيلم روايت سرگذشت آنها باشد، در زمان جنگ فرمانده‌شان همين حاج قاسم بود و او بود كه اجازه حضور اين نوجوانان در ميدان جنگ را نمي‌داد و هر يك به لطايف‌الحيلي توانستند خود را به ميدان جنگ برسانند.»او ضمن گفت‌وگو با مهر توضيح داد كه حضور حاج قاسم در آغاز فيلمبرداري بيست و سه نفر يكي از نقاط عطفي بود كه نه فقط براي فيلم آنها كه براي كليت سينماي ايران رقم خورد و به‌واقع گمان نمي‌كردند با چنين فاصله اندكي و به اين زودي او را از دست بدهند.

 

مردي جامعه‌شناس

تهيه‌كننده فيلم سينمايي «بيست و سه نفر» در ادامه با اشاره به ابعاد شخصيتي اين فرمانده بزرگ، از دغدغه او نسبت به فراموشي ميراث دفاع مقدس گفت: «معمول اين است كه مردان بزرگ را نمي‌توان با تمام ابعاد وجودي‌شان شناخت. درباره سردار سليماني هم فكر مي‌كنم هر كسي، بخش اندكي از خصوصيات اين مرد بزرگ را دريافته است، سردار سليماني تنها به عنوان يك فرمانده نظامي مطرح نبود، او يك جامعه‌شناس بود، يك مرد اهل فكر بود، تصاوير مستندي كه بارها از ايشان ديديم يا نقل قول كساني كه ارتباط نزديك‌تري داشتند، ايشان اهل مطالعه بود، رمان‌هاي روز دنيا را مي‌خواند، با ادبيات روز دنيا سروكار داشت. كسي بود كه جداي از اينكه از منبع غني تفكر شيعه تغذيه مي‌كرد، با ديگر افكار هم آشنايي كامل داشت.» اين تهيه‌كننده در بخش ديگري از صحبت خود به دغدغه‌ها و اظهارات سردار سليماني حين حضور در پشت‌ صحنه فيلم «بيست و سه نفر» اشاره كرد و گفت: « آنچه به‌ صورت ويژه مورد نظرشان بود، بيشتر اين بود كه آنچه را در ۸ سال دفاع مقدس به دست آورديم و امروز تبديل به گنجينه تاريخي يك ملت شده است پاس بداريم و تا مي‌توانيم در ارايه بخش‌هاي مهجور و مغفول مانده اين دوران قدم‌ برداريم.» از نظر فراورده هنوز زود است كه سينماي ايران بخواهد به شخصيت سردار سليماني نزديك شود: «همان‌طور كه اشاره شد، شخصيت اشخاص بزرگ، ابعاد بسياري دارد و نمي‌توانيم به راحتي به اوصاف و ابعاد وجودي آنها به‌طور كامل اشراف پيدا كنيم. با ضايعه‌اي كه امروز در كشور ما و فضاي مقاومت در منطقه رقم خورد، بايد كمي صبوري كنيم تا بتوانيم به تمامي ابعاد وجودي اين مرد بزرگ اشراف پيدا كنيم.»

 

نفس گرم سردار

مهدي جعفري، كارگردان فيلم بيست و سه نفر در يادداشتي به حضور سردار قاسم سليماني هنگام فيلمبرداري فيلمش اشاره كرد و براي «اعتماد» نوشت: «فرمانده وقتي شنيد كه ساخت فيلم «بيست و سه نفر» به جريان افتاده است در اولين روزهاي فيلمبرداري مشتاقانه به ديدار سربازان ديروزش شتافت تا پس از سال‌ها دوباره دست‌شان را به گرمي بفشارد و انگار به نوعي به همه ما يادآوري كند كه فرصت انجام چه كار بزرگي را يافته‌ايم. اگر اين فيلم به‌زعم بسياري از تماشاگرانش به دل مي‌نشيند، شك ندارم كه در كنار استمداد ما از ارواح پاك شهدا و از خودگذشتگان در راه وطن، دعا و نفس گرم اين يگانه سردار مومن دوران، حاج قاسم سليماني هم پشتيبانش بوده است. هم‌دوران و هم‌نفس شدن با بزرگاني چون ايشان سعادتي است تا بتوان درك درست‌تري از نزديكي مقام ايمان و عمل به يكديگر يافت. وجود او اكنون فراتر از زنده بودنش به اسطوره‌اي جاودان در تاريخ يك ملت تبديل شده است، اسطوره‌اي كه چون يك انسان مومن و ساده‌زيست و چون يك قهرمان تاثيرگذار تا هميشه در ذهن يك ملت باقي خواهد ماند. اميد كه روح بلند او از همان مقام رفيع شهادت نيز همواره نگهبان اين ديار از اهريمنان و اشرار روزگار باشد.» مريلا زارعي نيز به فقدان از دست دادن آقاي سليماني واكنش نشان داد؛ بازيگر فيلم باديگارد با اشاره به صحبت‌هاي سيد مرتضي آويني «زندگي زيباست، اما شهادت از آن زيباتر است» هم اين‌گونه واكنش نشان داد: «شهادت سردار رشيد حاج قاسم سليماني مصادف با سحرگاه جمعه در ايام تولد حضرت زينب(س) و در آستانه ايام فاطميه بار ديگر به ما مردم روزمره نشان داد كه شهادت، پاداش خداوند به او پس از يك عمر مجاهدت خستگي‌ناپذير در اين دنيا بود و همنشيني با برادران شهيدش و اولياي الهي در سراي باقي براي او قطعا گواراتر است. رنج فقدان اين مرد بزرگ آوردگاهي است كه ما را با هر غير حقي بيگانه خواهد كرد.»

 

عميق‌تر از جنايت

مهرزاد دانش از منتقدان برجسته سينما در حساب شخصي خود نوشت: «ترور سليماني جنايت بود و هلهله بر اين جنايت وقاحت. وقاحت دره‌اي عميق‌تر از پرتگاه جنايت است.»

 

تعطيلي سه روزه سينماها

محمدرضا صابري، دبير و سخنگوي انجمن سينماداران از تعطيلي كليه سينماهاي كشور به مدت سه روز خبر داد. او اعلام كرد كه تمامي سينماهاي كشور به مدت سه روز به مناسبت شهادت سردار قاسم سليماني به دست نيروهاي جنايتكار امريكايي تعطيل است.

 

اهداي تنديس سردار سليماني

سي و هشتمين جشنواره فيلم فجر در نظر گرفت تا در پي شهادت سردار ملي ايران حاج قاسم سليماني كه اسطوره و الگوي ظلم‌ستيزان و عدالت‌طلبان سراسر جهان است، با موافقت رياست سازمان سينمايي و به منظور پاسداشت نمادين اين الگوي ظلم‌ستيزي، «تنديس سردار شهيد سليماني» را در سي و هشتمين جشنواره فيلم فجر به بهترين فيلم با مضمون جهاد و مقاومت اهدا كند.

 

ترور محكوم است

در ضمن هنرمنداني نظير پرويز پرستويي، احمدرضا درويش، محمد متوسلاني، كمال تبريزي، سيدرضا ميركريمي، منوچهر شاهسواري، محسن اميريوسفي، فرهاد اصلاني، فرهاد توحيدي، حبيب احمدزاده، مهرداد فريد، محمدحسين مهدويان، مهدي سجاده‌چي، عبدالرضا منجزي، بهاره رهنما، عليرضا شجاع‌نوري، بهروز شعيبي، مصطفي كيايي، علي سرتيپي، نرگس آبيار، علي نيك‌رفتار، خسرو دهقان، عبدالحسن برزيده، عليرضا داوودنژاد، جابر قاسمعلي، سيروس تسليمي، محسن تنابنده و... در بيانيه‌اي نوشتند: «ما هنرمندان ايران از تمامي طيف‌ها و ديدگاه‌ها، ترور را در هر شكل محكوم مي‌كنيم، ايجاد تنش‌هاي جديد توسط دولت امريكا كه تنها در جهت به خاك و خون كشيدن دوباره خاورميانه و گسترش فروش اسلحه و نابودي منابع انساني و مادي ملت‌هاي مظلوم است از طرف همه آزادگان جهان امري مذموم و محكوم است، از همه انديشمندان، هنرمندان و صلح‌طلبان ايران، منطقه و جهان مي‌خواهيم كه با محكوم‌كردن اين عمل تروريستي كه منجر به شهادت سردار قاسم سليماني شد، در عمل نشان دهند كه ترور نبايد به هيچ بهانه‌اي در جهان مورد تاييد قرار گيرد. ترور محكوم است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها