• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4553 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۴ دي

انتقاد مايكل مور از ترور سردار سليماني

ايران كشورش را نزديك پايگاه‌هاي ما ساخته

گروه هنر و ادبيات

«آهاي اهالي امريكا. صاحب اين عكس را مي‌شناسيد؟ مي‌دانستيد دشمن شما بوده؟ چي؟ اسمش را نشنيده‌ايد؟ در آخرين ساعات امروز ياد مي‌گيريد از او متنفر باشيد. خيلي خوشحال خواهيد شد كه ترامپ او را ترور كرد. همان كاري را خواهيد كرد كه به شما گفته مي‌شود. آماده باشيد تا پسرها و دخترهاي‌تان را به جنگ بفرستيد.» اينها حرف‌هاي مايكل مور، مستندساز و نويسنده امريكايي است كه آنها را همراه با تصويري از سردار قاسم سليماني در صفحه رسمي توييترش منتشر كرده است. اين مستندساز از ترور سردار سليماني كه در حمله پهپاد امريكايي در فرودگاه بغداد كشته شد، انتقاد كرده است. البته مخاطب او مشخصا دونالد ترامپ است چراكه به دستور او و فرمانده كل قواي اين كشور اين حمله هوايي ترتيب داده شده است. مور از منتقدان سرسخت رييس‌جمهورهاي امريكا از جمله بيل كلينتون و جورج دبليو بوش به شمار مي‌رود.

قبل‌تر مور در پست ديگري عكسي از نقشه ايران و همسايه‌هايش منتشر كرده بود كه در آن پايگاه‌هاي نظامي امريكا را در اطراف ايران نشان مي‌داد. روي اين عكس نوشته‌اي طعنه‌آميز ديده مي‌شد: «ايران به دنبال جنگ است. ببينيد چقدر ايران كشورش را نزديك به پايگاه‌هاي نظامي ما قرار داده است.»

مايكل مور كه به درستي پيروزي ترامپ را در سال ۲۰۱۶ پيش‌بيني كرده بود چند روز قبل در مصاحبه با نشريه Democracy Now به امكان روي دادن چنين اتفاقي در سال 2020 هشدار داد.

مور در اين مصاحبه گفته بود: «معتقدم نامزد دموكرات‌ها سال آينده چهار تا پنج ميليون آراي مردمي بيشتري را كسب خواهد كرد. اما مشكل اين است كه اگر اين انتخابات امروز برگزار مي‌شد آقاي ترامپ مي‌توانست آراي الكترال ايالت‌هايي را كه نياز دارد به دست آورد، زيرا ميزان حمايت از او در اين ايالت‌ها به هيچ‌وجه كاهش نيافته است. در حقيقت، حمايت‌ها از او در اين ايالت‌ها افزايش يافته است، زيرا آنها مي‌ترسند. آنها مي‌ترسند كه او شكست بخورد، زيرا آنها رفتار او را ديدند.» مور همچنين به دموكرات‌ها در مورد انتخاب نامزدي ميانه‌رو هشدار داده است: «اگر همان مسير قبلي را طي كنيم، مطمئنا در آراي الكترال شكست خواهيم خورد. ما زماني به پيروزي مي‌رسيم كه فرد منتخب‌مان سبب ايجاد هيجان و شور و شوق در ميان زنان، رنگين‌پوستان و جوانان شود.»

مور از برني سندرز، سناتور دموكرات و نامزد انتخابات رياست‌جمهوري، براي نامزدي از سوي دموكرات‌ها حمايت كرد. اما او اليزابت وارن ديگر سناتور اين حزب را هم گزينه خوبي براي دموكرات‌ها معرفي كرده است. چند ساعت پس از اين مصاحبه، ترامپ در توييتر خود پيش‌بيني اين فيلمساز امريكايي را تاييد و اعلام كرد: «مور در سال ۲۰۱۶ هم همين پيش‌بيني را كرده بود. هيچ كس نمي‌گويد مايكل احمق است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها