• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4557 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۸ دي

وزير ارتباطات بار ديگر از موافقت خود با رفع فيلتر شبكه‌هاي اجتماعي خبر داد

بيم و اميدهاي آزادي توييتر

پس از آنكه ايالات متحده امريكا با دستور مستقيم دونالد ترامپ، قاسم سليماني فرمانده سپاه قدس جمهوري اسلامي را در فرودگاه بغداد در عملياتي پهپادي ترور و به شهادت رساند، موجي از واكنش‌ها در شبكه‌هاي اجتماعي به ‌ويژه توييتر و اينستاگرام به عنوان دو شبكه اجتماعي محبوب ميان ايرانيان ايجاد شد. با آنكه در اين ميان برخي مي‌كوشيدند، ترور قاسم سليماني را كم‌اهميت جلوه دهند يا همانند مايك پمپئو، وزير امور خارجه ايالات متحده از خشنودي مردم ايران و عراق در اين زمينه سخن به ميان آورند ولي عمده واكنش‌ها نه‌ تنها با اين موضع مخالف بود بلكه موجبات نوعي اتحاد ميان ايرانيان براي ايستادگي بيشتر مقابل ايالات متحده، تحريم‌ها، تهديدها و اقدامات تحريك‌آميزش را نيز فراهم كرد اما در اين ميان اتفاق عجيب نوع برخورد شبكه اجتماعي اينستاگرام بود.

شبكه اجتماعي اينستاگرام كه پس از تلگرام دومين شبكه اجتماعي محبوب ايرانيان محسوب مي‌شود، شاهد موج واكنش‌هاي گسترده مردم مقابل شهادت فرمانده حالا ديگر سابق سپاه قدس بود ولي اين شبكه اجتماعي كه متعلق به فيس‌بوك است در اقدامي عجيب و در نوع خود كم‌سابقه با استناد به تحريم‌هاي اعمال شده از سوي واشنگتن عليه جمهوري اسلامي، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و شخص قاسم سليماني، تك‌تك پست‌هاي مرتبط با او را حذف كرد تا جايي كه بسياري از ناظران و كاربران فارسي‌زبان با استفاده از هشتگ «آزادي ‌بيان امريكايي» به اين موضوع واكنش
نشان دادند.

برخلاف اينستاگرام در توييتر اما اين اتفاق رخ نداد و هشتگ قاسم سليماني چه به زبان فارسي و چه امريكايي به عنوان محبوب‌ترين هشتگ اين شبكه اجتماعي رسيد. همين مهم سبب شد تا بسياري از كاربران از لزوم رفع فيلتر اين شبكه اجتماعي كه در طول سال‌هاي اخير شاهد فعاليت بسياري از مسوولان ايراني به ‌ويژه رهبري، روساي قواي مجريه، وزرا و نمايندگان مجلس بوده براي حضور گسترده‌تر ايرانيان در اين شبكه اجتماعي سخن به ميان آورند.

توييتر به‌ زعم بسياري از كاربران اين روزها يكي از شبكه‌هاي اجتماعي تاثيرگذار در عالم سياست است تا جايي كه كليدواژه «ديپلماسي توييتري» بارها و بارها در طول سال‌هاي اخير به كار رفته و احتمالا در سال‌ها و ماه‌هاي آينده نيز اين ضريب نفوذ افزايش خواهد يافت. يكي از آخرين تاثـيـرگذاري‌هاي اين شبكه اجتماعي محبوب شدن هشتگ «تروريست كت و شلواري» است كه از سوي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در وصف دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري امريكا استفاده و با واكنش بسياري از رسانه‌ها مواجه شد. اين هشتگ پس از آن استفاده شد كه رييس دولت فعلي واشنگتن كه به ‌واسطه اقدامات و اظهارات جنگ‌طلبانه‌اش چه از سوي مقامات كنگره و چه از سوي جامعه مدني امريكا تحت فشار است در توييت‌هايي جداگانه، تهران را به اقدام نظام تهديد و حتي از نابودي 52 مكان تاريخي و فرهنگي ايراني به ياد 52 فردي كه پس از تسخير سفارت واشنگتن در تهران به گروگان گرفته شدند، سخن
به ميان آورد.

در آخرين اظهارنظر مطرح شده درباره رفع فيلتر توييتر، محمدجواد آذري‌جهرمي روز گذشته در حاشيه مراسم گراميداشت قاسم سليماني كه در حسينيه وزارت ارتباطات برگزار شد در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي درباره احتمال رفع فيتلر اين شبكه اجتماعي ضمن تاكيد بر «موافقت» خود با اين مهم از لزوم «اتخاذ تصميم» از سوي «دادستاني كل كشور» به عنوان مرجع صادركننده دستور فيلتر اين شبكه اجتماعي سخن به ميان آورد. وزير ارتباطات همچنين خواستار توجه اين نهاد قضايي به درخواست «8 عضو كارگروه تعيين مصاديق مجرمانه» شد. دادستاني كل ‌كشور و به‌ طور كلي قوه قضاييه هنوز به اين درخواست وزير ارتباطات جمهوري اسلامي واكنشي نشان نداده‌اند ولي پيش از اين نيز اخباري مبني بر نگارش نامه‌اي از سوي وزراي دولت دوازدهم به شوراي عالي امنيت ملي براي رفع فيلتر توييتر رسانه‌اي شد. سيدمحمود علوي وزير اطلاعات، سيدعباس صالحي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، سيدعليرضا آوايي وزير دادگستري، محمدجواد آذري‌جهرمي وزير ارتباطات، منصور غلامي وزير علوم و سيدمحمد بطحايي، وزير سابق آموزش و پرورش به عنوان 6 وزير حاضر در شوراي عالي فضاي مجازي اين نامه را امضا كردند كه هرگز به سرانجام مشخصي نرسيد. با اين حال اما در طول سال‌هاي اخير درست به همان ميزان كه تقاضاها براي رفع فيلتر توييتر بيشتر شد، دادستاني كل كشور نيز بيشتر دولت و وزير ارتباطات را به كم‌كاري در زمينه شبكه‌هاي اجتماعي متهم كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون