• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4560 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۲ دي

وزير صنعت، معدن و تجارت در جمع فعالان اقتصادي ابراز كرد

اميدواري به بازگشت هپكو به چرخه توليد

گروه اقتصادي

رضا رحماني‌، وزير صمت روز گذشته با حضور در اتاق تعاون ايران درباره مهم‌ترين مسائل فعلي اقتصاد كشور با هيات رييسه اتاق تعاون و فعالان اقتصادي به گفت‌وگو پرداخت. رحماني معتقد است اقتصاد مقاومتي 5 راهبرد دارد كه در راستاي يكي از راهبردهاي آن رشد اقتصادي از منفي 9.5 درصد سال گذشته به مثبت 0.4 درصد تا پايان شهريور سال جاري رسيد. هر چند به نظر او رشد منفي در اين بخش به دليل تحريم نفت و ركود در بخش ساختمان است، اما در صنعت و بخش ساخت صنعتي رشد كم نظيري اتفاق افتاده است به گونه‌اي كه در ۹ ماهه امسال اكثر محصولات مانند فولاد، مس، روغن نباتي، سيمان، كاشي و سراميك، رشد مثبتي داشته است. البته بخش خودرو نيز رشد منفي داشته، اما در سال‌هاي اخير توليد خودرو از هزار دستگاه به روزانه 4 هزار دستگاه رسيده است. او در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود در خصوص اقتصاد مقاومتي افزود: « يكي از مصاديق اقتصاد مقاومتي مردمي بودن است و تعاوني‌ها مصداق مردمي بودن هستند كه مقام معظم رهبري هم روي اين موضوع تاكيد داشته‌اند. به‌رغم ايجاد تشكل‌هاي جديد، اما تعاوني‌ها همچنان مي‌توانند جايگاه خود را حفظ كنند.» وزير صمت در ابتداي صحبت‌هاي خود با تسليت شهادت سردار قاسم سليماني گفت: شهدايي مانند حاج قاسم سليماني همه وجودشان را وقف اين ملت و كشور و نظام كردند و جان‌شان را در طبق اخلاص نهادند كه اميدواريم تمام كار و مسووليت ما نيز مانند حاج قاسم سليماني در جهت خدمت به مردم و حفظ نظام و انقلاب باشد. او در ادامه افزود: « تلاش ما اين است كه بتوانيم در شرايط جديد با روحيه جهادي و از جان گذشتگي، منافع شخصي و گروهي را كنار بگذاريم و با تمام وجود به مردم و كشور خدمت كنيم.»

افزايش ارتباط ميان فعالان و مسوولان

وزير صمت در خصوص ارتباطات اتاق تعاون با وزارت صمت گفت: «ارتباطات اين دو نهاد بايد از حالت تئوري بيرون بيايد و ارگانيك شود. قائل به گسترش همكاري‌ها با اتاق تعاون هستيم. تعاوني‌ها از توليد تا توزيع، گستردگي خوبي دارند و به ويژه در شرايط جديد مفيد مي‌توانند واقع بشوند.» وزير صمت معتقد است اتاق تعاون از لحاظ مديريتي و كميسيون‌هاي مختلف، ظرفيت‌هاي خوبي دارند. اتاق، به وزارت صمت در شرايط جديد در حوزه‌هايي كه مي‌تواند كمك كند و بيايد مسووليت بپذيرد. اتاق تعاون، تعاوني‌ها را پاي كار بياورد و براي مسائل پيش‌رو راه‌حل ارايه بدهد.

بخش ديگر سخنان رحماني به پتانسيل‌هاي اتاق تعاون اختصاص داشت. او معتقد است اتاق تعاون مي‌تواند بر موضوع تجارت مرزنشينان به خوبي كار كند. در اين راستا وزارت صمت حاضر است مسووليت اين كار را به اتاق تعاون بدهد.

صادرات مي‌تواند در كشور بهبود يابد

رحماني با اشاره به افزايش نرخ دلار و ايجاد فرصت براي صادرات گفت: « از اين فرصتي كه براي كشور ايجاد شده بايد استفاده كرد. افزايش نرخ ارز صادرات را توجيه‌پذير و واردات را توجيه‌ناپذير كرده است كه بايد در صحنه عمل نيز شاهد اين افزايش مزيت نسبي باشيم.» او در ادامه افزود: «برخي حوزه‌ها مانند صنايع‌دستي و فرش كه وابستگي به واردات ندارند، از اين فرصت مي‌توانند بهره كافي ببرند. ساير بخش‌ها نيز بايد از اين فرصت استفاده كنند. به گفته وزير صمت صادرات كشور در 9 ماه امسال افزايشي بود. به گونه‌اي كه در مدت مشابه سال گذشته 78 ميليون تن صادرات از كشور صورت گرفته كه اين رقم براي 9 ماه سال جاري به 103 ميليون تن رسيد. به گفته او توليد بيش از دوسوم محصولات و كالاهاي منتخب در 9 ماهه امسال افزايشي بوده است. عضو كابينه دوازدهم با اشاره به اينكه بايد مواردي همچون توجه به بسته‌بندي‌، كيفيت، سلايق مشتريان و بازاريابي را در كنار افزايش نرخ ارز به عنوان محرك‌هاي افزايش صادرات در نظر گرفت، گفت: «ظرفيت‌هاي خالي زيادي براي فعال‌سازي در رشته‌هاي مختلف توليدي وجود دارد.» او معتقد است ظرفيت‌ها به قدري است كه مي‌توان روي صادرات به 15 كشور همسايه و همچنين اوراسيا نيز تدابيري انديشيد. وزير صنعت در بخش ديگري از سخنان خود گفت: «حل مسائل حوزه نقدينگي را در دستور كار داريم، با بانك مركزي به توافقاتي هم رسيديم و البته همزمان كارهايي را هم خودمان شروع كرديم و به سمت شيوه‌هاي نوين تامين مالي رفتيم. سامانه توانيران براي شناسايي و معرفي نيازمندي‌ها و توانمندي‌ها راه‌اندازي شده است و اتاق تعاون از اين سامانه استفاده مي‌كند.» او همچنين در مورد حمايت از شركت‌هاي دانش‌بنيان نيز خاطرنشان كرد: « در وزارت صنعت، معاون فناوري و صندوق حمايت از دانش‌بنيان‌ها را داريم و به جد از آنها حمايت مي‌كنيم. در هر نمايشگاه دو پيوست يكي ساخت داخل و ديگري حضور شركت‌هاي بنيان را قرار داده‌ايم.»

اتاق تعاون رايزن بگمارد

رحماني با بيان اين موضوع كه اتاق تعاون پتانسيل بالايي براي جريان‌هاي تجاري دارد، گفت: « از اين فرصت مي‌توان براي گماردن رايزن تجاري استفاده كرد. به عنوان مثال كشور چين دو هزار ميليارد دلار واردات دارد كه مي‌تواند فرصت خوبي براي كشور ايجاد كند تا سطح مبادلات تجاري با اين كشور را افزايش دهد.»

ممنوعيتي براي واردات لاستيك نيست

او در خصوص عدم اعطاي مجوز به واردكنندگان لاستيك سنگين براي توزيع 15 هزار حلقه از آن كه با تاييد ستاد تنظيم بازار 6 ماه پيش وارد كشور شده، گفت: «در اين خصوص هيچ منعي براي واردكنندگان اين لاستيك‌ها وجود ندارد، اما با توجه به اينكه وزارت راه و شهرسازي متولي اين موضوع است، واردكنندگان بايد با هماهنگي اين وزارتخانه نسبت به توزيع لاستيك‌ها اقدام كنند و وزارت صنعت در اين خصوص هيچ ممنوعيتي را قائل نيست.»

به گفته او سال گذشته يكي از بزرگ‌ترين بحران‌هاي كشور در حوزه لاستيك بود كه تعاوني‌ها با درخواست وزارت صمت به آن ورود كردند و در حال حاضر بازار نيز به ثبات رسيده است. رحماني تاكيد كرد: امروز سهم توليد لاستيك از نياز كشور به بيش از ۵۰ درصد رسيده است.

افزايش سفارش‌گيري هپكو

رحماني در خصوص آخرين وضعيت هپكو و آذرآب نيز خاطرنشان كرد: « مشكلات شركت آذرآب نسبت به هپكو كمتر بود كه با تصميماتي، نسبت به اصلاح امور اقدام شد، اما در شركت هپكو مهم‌ترين مشكل، سفارش‌گيري بود كه در اين خصوص همه صنايع وابسته پاي كار آمدند تا نيازهاي خود را از اين شركت تامين كنند.»

او تاكيد كرد: اميدواريم هپكو با تامين نياز صنايع و رشد سفارش‌گيري به چرخه توليد برگردد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون