• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4560 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۲ دي

اقتصاد بين‌الملل

ژاپني‌ها دست از سر مديرعامل سابق رنو-نيسان برنمي‌دارند

مقامات قضايي ژاپن از پليس بين‌الملل خواستند تا براي همسر كارلوس گوسن، مدير عامل بركنار شده گروه خودروسازي رنو-نيسان نيز دستور پيگرد صادر كند. گوسن چند روز پيش و در حالي كه قرار بود به خاطر تخلفات گسترده مالي چند هفته ديگر در ژاپن محاكمه شود، اما به طرز مرموزي از ژاپن گريخت و از لبنان سر درآورد. وي در اولين بيانيه خود پس از رسيدن به لبنان گفته بود كه عليه تبعيض در نظام قضايي ژاپن دست به افشاگري خواهد زد.

 

وزير انرژي امارات: اوپك پلاس به ثبات بازار نفت پايبند است

وزير انرژي امارات اعلام كرد: تمامي اعضاي اوپك پلاس به بازار نفت با ثبات پايبندند. سهيل المزروعي در يك رخداد انرژي در ابوظبي گفت: «تمامي كشورهاي عضو اوپك پلاس متعهدند كه قيمت‌ها بالا نرود، اما توازن ايجاد شود و اطمينان بدهند كه عرضه به خوبي در جهان وجود دارد.»

 

اقتصاد تركيه احيا شد

فرانسيسكا انزورگه، مدير گروه توسعه بانك جهاني گفت: رشد اقتصادي تركيه بالاتر از چيزي بوده است كه انتظارش را داشتيم. واقعيت اين است كه عملكرد اقتصاد تركيه ما را متعجب كرد. در حال حاضر ريسك‌ها بر سر راه اقتصاد تركيه كاهش يافته و تجارت اين كشور با جهان نيز تقويت شده است. اين بانك با اشاره به بهبود تقاضاي داخلي در تركيه اعلام كرده كه رشد اقتصادي تركيه در سال ۲۰۱۹ به صفر درصد رسيده است، در حالي كه در گزارش گذشته، اين رشد منفي يك درصد پيش‌بيني شده بود. اقتصاد تركيه سرانجام پس از ۱.۵ سال رشد منفي يا صفر درصد، سرانجام در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۹ موفق شد با رشد ۰.۹ درصدي از ركود خارج شود. در سه ماهه پاياني سال نيز تركيه رشد مثبت را تجربه كرده بود.

 

بيكارترين كشور اروپايي كدام است؟

متوسط نرخ بيكاري در كشورهاي عضو اتحاديه اروپا در سطح ۷.۵ درصد باقي ماند كه در اين بين بالاترين نرخ بيكاري متعلق به يونان، اسپانيا و ايتالياست و كمترين نرخ بيكاري در جمهوري چك مشاهده شده است. به گزارش مركز آمار اتحاديه اروپا، تا پايان نوامبر ۲۰۱۹ نرخ بيكاري در منطقه يورو و اتحاديه اروپا بدون تغيير نسبت به مدت مشابه ماه قبل و به ترتيب در سطح ۷.۵ درصد و ۶.۳ درصد باقي ماند. اين نرخ بيكاري پايين‌ترين نرخ بيكاري ثبت شده در كشورهاي عضو اتحاديه اروپا از جولاي ۲۰۰۸ بوده است.

 

ارز ديجيتالي چيني مي‌آيد

بانك مركزي چين در بيانيه‌اي اعلام كرد كه بخش زيادي از كارهاي مربوط به توسعه ارز ديجيتالي اين كشور تكميل شده است و تاكنون مراحل طراحي سطح بالاي ارز، فرمول‌بندي استانداردهاي ضروري، امور تحقيق و توسعه و تست ارز ديجيتالي در بستر آزمايشي انجام شده است. بانك مركزي چين همچنين اعلام كرده است كه مي‌خواهد حجم وجه نقد موجود در جامعه را محدود كند. دولت در حال حاضر اقدامات آزمايشي براي محدود ساختن عرضه ارز فيزيكي را آغاز كرده است. به گفته خبرگزاري دولتي چين، زماني كه نگراني‌هاي مربوط به حوزه پولشويي و تامين مالي تروريسم با استفاده از ارزهاي ديجيتالي رفع شود، اين ارزها مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

 

قيمت نفت بر مدار كاهش بيشتر

قيمت هر بشكه نفت برنت در پايان معاملات روز جمعه با ۳۹ سنت كاهش به ۶۴ دلار و ۹۸ سنت رسيد. در حالي كه سرمايه‌گذاران روي افزايش ذخاير نفت امريكا و ديگر نشانه‌هاي مازاد عرضه متمركز شده‌اند، قيمت نفت در پايان معاملات اين هفته با خنثي كردن تاثيرات افزايشي ناشي از ترور سردار سليماني و اقدام تلافي‌جويانه ايران شاهد اولين هفته كاهشي از اواخر نوامبر تاكنون بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون