• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4560 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۲ دي

حفاظت از كودكان در برابر هجوم خبرهاي بد

سيد حسن موسوي‌ چلك، رييس انجمن مددكاري اجتماعي ايران به دنبال تعدد اخبار حوادث و وقوع اتفاقات ناگوار در كشور، نسبت به آسيب روحي و رواني كودكان هشدار داد و توصيه‌هايي را به والدين و مدارس ارايه كرد.

موسوي چلك در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه حوادث ناگهاني گاهي پشت سر هم اتفاق مي‌افتد و تاثيرات منفي زيادي را روي كودكان بر جا مي‌گذارد، گفت: در مدت اخير با حوادث و وقايع ناگواري همچون شهادت سردار سليماني، فوت تعدادي از تشييع‌كنندگان در كرمان، سقوط هواپيما و واژگوني اتوبوس روبه‌رو شديم. وقتي تعداد حوادث ناگوار زياد مي‌شود افراد به تناسب شرايط و سن‌شان تاثيرات متفاوتي را مي‌پذيرند.

او با اشاره به اينكه كودكان و نوجوانان از شنيدن اخبار ناگوار مستمر در بازه زماني كوتاه تاثير بيشتري مي‌بينند، افزود: طي هفته گذشته عمده اخبار رسانه‌هاي مكتوب و تصويري، مكالمات روزمره مردم و به‌طور كلي فضاي اجتماعي معطوف به اين موضوعات است. به همين دليل يكي از كارهايي كه بايد انجام شود مراقبت از كودكاني است كه با سن كم نمي‌توانند همه بحران‌ها را تجزيه و تحليل كنند. رييس انجمن مددكاري اجتماعي ايران با اشاره به اينكه يكي از محيط‌هايي كه مي‌تواند فضا را مديريت كند، مدارس است، اظهار كرد: در حال حاضر حدود 13 ميليون دانش‌آموز در مدارس حضور دارند. مدارس اگر بتوانند در اين شرايط سازوكار لازم را براي كاستن از فشار روحي كودكان بردارند و به اصطلاح تبديل به «مدارس دوستدار كودك» شوند، مي‌توانند فضاي بانشاط‌تري را براي كودكان فراهم كنند.

موسوي چلك با بيان اينكه كودكان بايد از ترس، هراس، نگراني و... كه به دنبال تعدد اخبار مربوط به مرگ و حادثه ايجاد مي‌شود، محافظت شوند، تصريح كرد: مدرسه مي‌تواند چنين فضايي را با برنامه‌هاي مشاركتي، كارهاي گروهي، تغيير فضاي مدرسه فراهم كند. چه بخواهيم و چه نخواهيم بحران‌ها موجب ايجاد اضطراب در كودكان مي‌شود، اما آيا كودكان نبايد در مورد اين حوادث اطلاعات داشته باشند؟ پاسخ اين است كه كودكان به هرحال اطلاعاتي را از طرق مختلف كسب مي‌كنند، اما بايد اين اطلاعات به شكل مديريت شده بدون آنكه موجي از نگراني را به آنها منتقل كند، در اختيارشان قرار بگيرد.

او ادامه داد: در صورت بي‌توجهي به اين موضوعات ممكن است كودكان دچار افسردگي شوند. افسردگي تنها به دنبال سيل و زلزله اتفاق نمي‌افتد بلكه تمام اخبار ناگوار و منفي مي‌تواند زمينه‌ساز اين شرايط باشد. در كنار مدرسه نقش خانواده‌ها نيز حائز اهميت است. حضور بيشتر كنار فرزندان، با هم بودن و... مي‌تواند ترس‌ها و نگراني‌هاي كودكان را كاهش دهد. همچنين والدين بايد دقت داشته باشند كه تمام زمان حضور در منزل و مجاورت با فرزندان را صرف گفت‌وگو درباره اخبار نكنند. خانواده‌ها بايد در اين شرايط خودمراقبتي‌ها را داشته باشند.

رييس انجمن مددكاري اجتماعي ايران با تاكيد بر اهميت مديريت انتشار اخبار ناگوار نيز اظهار كرد: انتشار فيلم‌ها و اخبار ناگوار نيز روي اين مساله تاثيرگذار است. حضور در فضاهاي مجازي نيز بايد با نظارت والدين و كنترل شده باشد. كودكان قدرت تجزيه و تحليل بزرگ‌ترها را ندارند و اگر اين فضا را مديريت كنيم، آنها را از آسيب‌ديدگي نيز حفظ خواهيم كرد. گسترش فضاي غم حتي روي بزرگسالان تاثيرگذار است و بايد نسبت به اين موضوع دقت داشته باشيم تا امنيت رواني افراد حفظ شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون