• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4561 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۳ دي

عذرخواهي سازمان هواپيمايي كشوري از مردم

تحت هيچ فشاري براي كتمان حقيقت نبوديم

سازمان هواپيمايي كشوري كه پس از مشخص شدن علت اصلي حادثه سقوط هواپيماي اوكراين، عصر روز شنبه اطلاعيه‌اي را در سايت رسمي خود منتشر و پس از دقايقي آن را حذف كرده بود، روز گذشته (يكشنبه) در اطلاعيه‌اي جديد خطاب به مردم ايران، آنچه در روزهاي گذشته رخ داده را تشريح كرد و از مردم بابت ارايه نشدن حقيقت در روزهاي ابتدايي عذر خواست.

سازمان هواپيمايي كشوري به عنوان نماد حاكميتي ايران در صنعت هوايي، مسوول اصلي بررسي سانحه رخ داده است. اين سازمان بر اساس كنوانسيون بين‌المللي شيكاگو بايد اطلاعات مربوط به سانحه را جمع‌بندي كرده و البته مقدمات لازم براي حضور نمايندگان كشورهاي ذي‌نفع در فرآيند بررسي جعبه سياه هواپيما را فراهم كند. در شرايطي كه اين سازمان در روزهاي ابتدايي حادثه اخير، احتمال اصابت موشك به هواپيما را بسيار پايين مي‌دانست، پس از اطلاعيه ستاد كل نيروهاي مسلح تمام فرضيه‌هاي خود را پس گرفت. بر اساس اعلام سردار حاجي‌زاده، فرمانده هوافضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، سازمان هواپيمايي كشوري در جريان علت اصلي اين حادثه نبوده و اين سازمان نيز در اطلاعيه خود بار ديگر بر اين موضوع تاكيد كرده است. در ابتداي اين اطلاعيه آمده: هر سانحه هوايي براي سازمان هواپيمايي كشوري جمهوري اسلامي ايران، رويدادي تلخ است و كاركنان اين سازمان، در اوج اندوه بايد به انجام وظايفي در بررسي سوانح و نظارت‌هاي تخصصي بپردازند تا امانتداري شايسته براي ايمني و آسايش هموطنان در بخش هوايي باشند. پس از چند روز تلاش بي‌وقفه و شبانه‌روزي، اطلاع يافتن از اصابت موشك پدافندي به پرواز 752 اوكرايني، تاسف و ناراحتي ما را نيز مضاعف كرد. شجاعت و صداقت مثال‌زدني نيروهاي مسلح پرافتخار جمهوري اسلامي ايران در بيان واقعيت و پذيرفتن مسووليت فاجعه‌اي كه در يك بافت پرتنش، از خطايي انساني ناشي شده است، دليل سانحه رخ داده را روشن كرد. اين سازمان تصريح كرده: بيان توضيحاتي تخصصي از قبيل فرآيندهاي محدود يا بسته اعلام كردن فضاي كشور، مشاهدات و نتايج به دست آمده در بررسي‌هاي اوليه سازمان و اقدامات و هماهنگي‌هاي بين‌المللي انجام شده، به دليل پرهيز از ايجاد تلقي و سوءتفاهم مبني بر توجيه اين شرايط، در فرصت‌هاي آتي ارايه خواهند شد. آنچه توسط مردم عزيز مشاهده شد، اين بود كه سازمان با قدرت و قطعيت فرضيه اصابت موشك به هواپيما را رد و براي موضع خود دليل و تحليل نيز ارايه مي‌كرد و اكنون مشخص شده است كه واقعيت همان بوده كه سازمان آن را نفي مي‌كرد.

پس از ارايه اين توضيحات، سازمان هواپيمايي كشوري به اتفاقات رخ داده در روزهاي گذشته پرداخته و دليل عدم ارايه اطلاعات صحيح از سوي خود را تشريح كرده است. در اين اطلاعيه آمده: سازمان خود را امانتدار مردم و نظام مي‌داند، اعتماد صاحب امانت، بزرگ‌ترين سرمايه امانتدار و از دست دادن آن، بزرگ‌ترين خسران براي اوست. سازمان هواپيمايي كشوري، بابت تناقض در اطلاعات ارايه شده، ابتدا از بازماندگان محترم شهداي اين واقعه پوزش مي‌طلبد سپس از تمامي هموطناني كه با نگراني اخبار منتشر شده را دنبال مي‌كردند و اين تناقض را مشاهده كردند همچنين تمامي علاقه‌مندان و تحليلگراني كه بر اين مبنا، به دفاع از صنعت هوانوردي كشور پرداختند، صميمانه عذرخواهي مي‌كند. ما تحت هيچ فشار و توصيه‌اي براي كتمان واقعيت نبوده‌ايم و هيچ نيتي براي پنهان كردن واقعيت نداشته‌ايم. ما اطلاعاتي كه در اختيار و به آن باور داشتيم را منتشر كرديم و از بابت اشتباه بودن آن متاسفيم. صنعت هواپيمايي ايران، از دسترسي به آنچه ساير رقبا از آن برخوردارند بي‌بهره‌ بوده و اين صنعت تنها به اتكاي نيروي انساني متخصص ايراني و پشتيباني مسافران و مردم عزيز به رشد خود ادامه داده است.

در بخش پاياني اين اطلاعيه نيز آمده است: سازمان هواپيمايي كشوري جمهوري اسلامي ايران، ضمن تسليت مجدد اين سانحه به محضر مقام معظم رهبري، بازماندگان اين سانحه در ايران و ساير كشورها و عموم ملت شريف، اطمينان مي‌دهد كه استوارتر و هوشمندانه‌تر از قبل، به نمايندگي از حاكميت و مردم به انجام وظيفه در اين صنعت خواهد پرداخت و با دقت و صداقت نسبت به شناسايي مداوم نقاط ضعف و رفع آنها و تقويت فرصت‌هاي موجود همت خواهد گمارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون