• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4561 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۳ دي

شانس كسب سهميه المپيك نزديك به صفر

ايران نااميدتر از هميشه

تيم ملي فوتبال زير 23 ساله‌هاي ايران ديروز در دومين ديدار مرحله گروهي مسابقات قهرماني آسيا كه 4 تيم برتر آن سهميه المپيك توكيو 2020 را كسب مي‌كنند به ميدان رفت و مقابل كره جنوبي با نتيجه دو بر يك شكست خورد. تيم زير ۲۳ ساله‌هاي ايران، روز سه‌شنبه و در بازي سوم خود از ساعت 13:45 به وقت تهران به مصاف چين خواهد رفت. تيم ملي اميد ايران در ديدار مقابل كره جنوبي عملكردي نه چندان درخشان داشت كه اميدواركننده نبود و بايد در ديدار آخر ضمن برتري مقابل چين، چشم انتظار اتفاقات ديدار تيم‌هاي كره جنوبي و ازبكستان هم باشد. تيم ملي اميد از ماه‌هاي پيش مشكلات بسياري داشت و فرهاد مجيدي به دلايل گوناگون از جمله كسب نتايج ضعيف و دخالت مدير تيم (حميد استيلي) در كارهاي سرمربي، از هدايت اين تيم استعفا داد. بعد از استعفاي فرهاد بود كه حميد استيلي خود سكان هدايت اين تيم را برعهده گرفت و به نظر مي‌رسد به روشي نه چندان صحيح به چيزي كه مدت‌ها در پي آن بود رسيد. حواشي اين تيم بسيار بود، اما به دليل چهل ساله شدن حسرت صعود به المپيك و حس همدلي كه از طرف مردم پشت اين تيم بود، اغلب رسانه‌ها ترجيح دادند در قبال اين وضعيت نابسامان سكوت كنند. بدون اينكه شاهد اعتراضي از سوي مربيان ليگ برتري باشيم، تيم‌ها به يك تعطيلات زمستاني طولاني مدت رفتند تا بازيكنان تيم كه تمام‌شان جز دو لژيونر، ليگ برتري هستند، با خيالي آسوده در اردوي تيم ملي اميد شركت كنند.

به نظر مي‌رسد تعطيلي ليگ برتر و برگزاري اردو بي‌فايده بوده و كمترين اثري از هماهنگي در تركيب تيم ملي اميد ديده نمي‌شود. برنامه تاكتيكي اين تيم نامشخص است و كارشناسان اين تيم را، تيمي آشفته مي‌دانند. اين تيم بيش از روال عادي ساير تيم‌هاي شركت‌كننده در اردو بوده و با مساعدت باشگاه‌ها، ستاره‌هاي تيم در هفته‌هاي اخير در اختيار حميد استيلي بودند. اينكه چرا اين اردوها و جلسات تمريني باعث نشده تيم به فرم خوبي برسد و اميدواركننده ظاهر شود، نكته‌اي است كه حميد استيلي بايد به زودي به آن پاسخ بدهد. جداي از استيلي، فدراسيون فوتبال هم بايد توضيح بدهد بر چه اساسي مديريت تيم را به فردي خارج از مجموعه فدراسيون سپرد و اين فرمول بر چه اساسي به كار گرفته شده؟ فدراسيون بايد دلايل به ‌كارگيري حميد استيلي به عنوان سرمربي تيم ملي اميد را توضيح بدهد و كنجكاوي خبرنگاران تا اينجا به پاسخ واضحي ختم نشده است. فدراسيون در دوران كفاشيان – تاج، به تيم ملي اميد به چشم يك فرزند ناخواسته نگاه كرده كه اين نگاه باعث بروز فجايعي در بازي‌هاي آسيايي و همچنين شكست در قهرماني آسيا و البته ناكام ماندن در صعود به المپيك شده است.

كمتر كسي مي‌تواند توضيح بدهد كه چرا اميد نورافكن، يكي از بهترين هافبك‌هاي اين فصل ليگ برتر ايران كه با سپاهان يكي از بهترين فصل‌هاي فوتبالي‌اش را سپري مي‌كند به يك‌باره به پست دفاع مياني منتقل مي‌شود. او توانايي بازي در دفاع چپ را هم دارد، اما مربي‌ها به خوبي مي‌دانند كه بازدهي اميد در پست هافبك چپ بسيار بيشتر است. با اين وجود، حميد استيلي نورافكن را به قلب خط دفاع برد تا هم از نعمت وجود او در خط هافبك بي‌بهره شويم و هم اينكه دفاع‌مان بسيار آسيب‌پذير شود. در هنگام نواخته شدن ضربات كرنر نورافكن داخل محوطه جريمه مترصد رسيدن توپ بود تا با ضربه سر دروازه حريف را تهديد كند، حال آنكه هر كسي مي‌داند او با 180 سانتي‌متر قد بازيكن سرزني نيست و اگر در چنين مواقعي پشت محوطه جريمه باشد، با توجه به قدرت شوت‌زني فوق‌العاده‌اش براي حريفان بسيار خطرناك‌تر خواهد بود. اشتباه در انتخاب نفرات نهايي و نبردن يك مدافع مياني تخصصي، فاجعه‌اي براي حميد استيلي رقم زد كه كاربران شبكه‌هاي اجتماعي حالا كمترين اميدي به اين تيم ندارند.

تيم حميد استيلي اصرار داشت توپ را به كناره‌ها ببرد و از آنجا با ارسال‌هاي بلند روي دروازه حريف موقعيت ايجاد كند. بديهي است در شرايطي كه مهاجم‌هاي تيم مهدي قائدي و اللهيار صيادمنش هستند، چنين فرمولي پاسخگو نخواهد بود و پرواضح است كه با چنين روشي تيمي با ميانگين قدي زير 180 نمي‌تواند به پيروزي برسد. در حالي كه بازيكنان خط حمله اين تيم در تيم‌هاي‌شان متخصص بازي در عمق و روي زمين هستند و تركيبي از محبي، قائدي و صيادمنش مي‌تواند روي زمين كار هر تيمي را در سطح زير 23 ساله‌هاي آسيا تمام كند؛ اما افسوس كه اتخاذ تدابير اشتباه، كار را براي تيم اميد به حدي سخت كرده كه صعود اين تيم به المپيك، حالا نيازمند معجزه است.

تيم اميد در 15 دقيقه ابتدايي نيمه‌ها بسيار خوب كار مي‌كند و مشخص نيست دقيقا طي چه فرآيندي اين برتري از بين مي‌رود و بازيكنان دچار سردرگمي مي‌شوند؟ استرس را مي‌توان در هر حركت بازيكنان ديد و واقعا عجيب است كه در ديدار دوم مقابل كره هم همين وضعيت حاكم بود و بازيكنان به دليل فشار بالا، حتي از استپ كردن توپ‌ها هم عاجز بودند. در ديدار مقابل كره جنوبي در حالي كه مانند ديدار با ازبكستان بازي را بهتر آغاز كرده بوديم، گل اول را روي بي‌دقتي دفاع دريافت كرديم. بعد از اين گل كه در دقيقه 22 به ثمر رسيد، ايران در پي جبران بود كه در دقيقه 30 دومين گل هم وارد دروازه و اميدهاي ايران نااميد شد. با وجود اينكه رضا شكاري در دقيقه 54 موفق شد روي يك ضربه كرنر دروازه كره را باز كند، اما در ادامه خوش‌شانس بوديم كه دروازه فرعباسي باز نشد. اين ديدار در نهايت با همين نتيجه به پايان رسيد. حبيب فرعباسي، اميد نورافكن (كارت زرد)، عارف آقاسي، مجتبي نجاريان، متين كريم‌زاده، رضا دهقاني، مهدي مهدي‌خاني (كارت زرد)، رضا شكاري (اميرحسين حسين‌زاده-۸۱)، مهدي قائدي (جعفر سلماني- ۷۶)، محمد محبي (علي شجاعي- ۴۲) و ‌اللهيار صيادمنش (كارت زرد)، بازيكنان ايران در اين مسابقه بودند. تمام نگاه‌ها روز چهارشنبه به تايلند خواهد بود تا بازيكنان ايران با عبور از ديوار چين و پيروزي كره جنوبي مقابل ازبكستان، خودشان را به مرحله حذفي برسانند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون