• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4565 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۸ دي

آب و هوا دوباره به مصاف‌مان آمده است

حميدرضا خالدي| همان‌طور كه سازمان هواشناسي پيش از اين اعلام كرده بود، به نظر مي‌رسد با وجود پشت سر گذاشتن پاييزي نه چندان پربارش، آخرين روزها از اولين ماه زمستان امسال روزهاي پربارشي باشد؛ بارش‌هايي كه حتي منجر به صدور اخطاريه‌هايي از سوي سازمان هواشناسي شده است. در همين خصوص روز گذشته سازمان هواشناسي با صدور اخطاريه‌اي نسبت به آبگرفتگي معابر عمومي، اختلال در تردد در برخي استان‌ها و احتمال برخورد صاعقه در مناطق جنوبي هشدار داد.بر اساس اخطاريه سازمان هواشناسي به دنبال تشديد فعاليت سامانه بارشي شنبه (۲۸ دي ماه) بارش برف، وزش باد شديد، رگبار و رعد و برق در مناطق جنوبي پيش‌بيني مي‌شود.در همين زمينه صادق ضياييان، مدير كل پيش‌بيني و هشدار سريع سازمان هواشناسي نيز در گفت‌وگو با ايسنا از بارش در نوار غربي كشور، سواحل غربي درياي خزر، ارتفاعات و دامنه‌هاي جنوبي البرز مركزي، بخش‌هايي از مركز و جنوب كشور خبر داد. او با پيش‌بيني و هشدار سريع سازمان هواشناسي و با بيان اينكه طي روز يكشنبه (۲۹ دي‌ماه) در اغلب مناطق كشور جز استان‌هاي هرمزگان و سيستان و بلوچستان شاهد ابرناكي و بارش خواهيم بود، گفت: اين بارش‌ها در مناطق سردسير و مرتفع به شكل برف، در مناطق جنوبي گاهي با رگبار و رعدوبرق و وزش باد شديد همراه خواهد بود. همچنين مدير كل پيش‌بيني و هشدار سريع سازمان هواشناسي از كاهش دماي هوا در هفته پيش رو نيز خبر داده و گفته است: از روز شنبه تا آخر هفته آينده با نفوذ هواي سرد شمالي به كشور و ماندگاري آن شاهد كاهش نسبي دما در اين مناطق خواهيم بود. طي دو روز آينده نيز در شرق، جنوب شرق، غرب و جنوب غرب كشور وزش باد پيش‌بيني مي‌شود. اما در اين ميان وضعيت جوي پايتخت چگونه است؟ سوالي كه مديركل پيش‌بيني و هشدار سريع سازمان هواشناسي در پاسخ به آن گفت: آسمان تهران شنبه (۲۸ دي‌ماه) نيمه ابري تا ابري و در بعضي ساعات با بارش باران و برف همراه خواهد بود و دماي هوا در گرم‌ترين و سردترين زمان به ۶ و ۳ درجه سانتيگراد مي‌رسد؛ ضمن آنكه آسمان پايتخت يكشنبه (۲۹ دي‌ماه) با بيشترين و كمترين دماي ۵ و ۲ درجه سانتيگراد پيش‌بيني مي‌شود.

 

ترسالي بعد از خشكسالي

گذشته از اين پيش‌بيني‌ها به نظر مي‌رسد كشور بعد از طي يك دوره خشكسالي وارد دوره ‌ترسالي جديدي شده باشد. رضا اردكانيان، وزير نيرو در اين زمينه بر اين باور است كه كشور دچار يك نوع راديكاليسم آب و هوايي شده و بحث تغيير اقليم براي ما اين گونه تعريف مي‌شود كه ما از سال‌هاي نسبتا متعادل در شرايط آب و هوايي فاصله گرفته‌ايم و ممكن است سال‌هاي شديدا خشك و شديدا‌ تر داشته باشيم. همان‌گونه كه سال آبي ۹6-۹7 خشك‌ترين سال در نيم قرن اخير بود و بلافاصله سال آبي بعد آن، يكي از ‌تر‌ترين سال‌ها در اين مدت بود.

اما با وجود تمام اين تفاصيل و آگاهي از تبعاتي كه ممكن است بارش‌ها براي كشور به دنبال داشته باشد، به نظر مي‌رسد مسوولان مرتبط در پيش‌بيني سيل‌ها و بحران‌هاي احتمالي ناشي از آن چندان موفق نبوده‌اند. دليل اين مدعا نيز چندين سيل پرخسارتي بود كه امسال استان‌هاي مختلف كشور و به خصوص استان‌هاي جنوبي كشور را درگير كرده بود. وزير نيرو چندي قبل و در گفت‌وگويي در واكنش به سيل استان‌هاي جنوبي به خصوص سيستان و بلوچستان گفته بود: اينكه هشدارهاي هواشناسي راجع به بارش‌هاي جنوب شرق كشور به ما و مقامات استان سيستان و بلوچستان ابلاغ شده بود اما در عمل بارش‌ها بيش از دو برابر همان پيش‌بيني بود. به اين معنا كه بارش امسال در استان از اول مهر تاكنون به‌ويژه در روزهاي اخير تا ۴۵ برابر بارش‌هاي سال قبل بود. با اين وجود شايد جالب‌ترين بخش سخنان اردكانيان، سخنان او در مورد شيوه مواجهه با اين شرايط باشد. او در اين زمينه گفته است: بايد با اقتضائات چنين شرايطي كه سازمان مديريت بحران هم كفايت نمي‌كند، زندگي كرد، نه اينكه شرايط همواره حدي داشته باشيم اما پذيرش شرايط حدي بايد وارد زندگي ما شود!

 

باران سيل‌آسا!

گذشته از اين اظهارنظرها استان‌هاي خوزستان و سيستان و بلوچستان همچنان با سيل و تبعات آن دست به گريبان هستند و به توصيه آقاي وزير نيرو اميد به قطع بارش‌ها بسته‌اند؛ آرزويي كه بنا بر پيش‌بيني‌هاي سازمان هواشناسي چندان هم اميدي به آن نيست. محمد سبزه‌زاري، مديركل هواشناسي خوزستان در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به ورود سامانه بارشي به استان از اواسط روز جمعه گفت: از اواسط وقت روز جمعه، سامانه بارشي وارد خوزستان مي‌شود و تا بامداد روز دوشنبه به صورت متناوب در سطح استان فعاليت بارشي خواهد داشت.سيستان و بلوچستان هم براساس اعلام اداره كل هواشناسي اين استان وضعيت مشابهي را دارد به‌طوري كه براساس اعلام اين سازمان طي روز‌هاي آتي و با وزش بادهاي جنوب غربي شاهد افزايش دماي 6 تا 3 درجه‌اي در استان خواهيم بود كه البته با وزش شديد باد همراه است؛ ضمن آنكه با ورود سامانه بارشي جديد از اوايل وقت دوشنبه در سطح استان، بارش ملايم باران و برف پيش‌بيني مي‌شود. بدين‌ترتيب به نظر مي‌رسد استان‌هاي سيل‌زده در هفته پيش رو نيز همچنان با سيل و تبعات‌ آن دست به گريبان خواهند بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون