• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4565 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۸ دي

خبر

شناسايي آرامستان جديد در تهران

رييس كميته سلامت شوراي شهر تهران از جانمايي آرامستان‌ جديد در پايتخت خبر داد.

به گزارش ايسنا، «ناهيد خداكرمي» در مورد جانمايي آرامستان جديد در پايتخت با بيان اينكه بحث دفن اموات در كلانشهري مانند تهران كه جمعيتش در مرز ۱۰ ميليون نفر است يك ضرورت است، گفت: مديريت شهري به اين نتيجه رسيده كه با توجه به ظرفيت باقي مانده در بهشت زهرا (س) قبل از آنكه به وضعيت بحراني در خصوص محل دفن اموات برسيم و مجبور نشويم در دقيقه 90 در مورد دفن اموات تصميم‌گيري كنيم بايد مطالعات براي مكان‌يابي يك گورستان جديد در تهران آغاز شود. او با بيان اينكه مطالعات براي مكان‌يابي گورستان جديد پايتخت آغاز شده و اين موضوع در يك كارگروه در حال پيگيري است، افزود: يكي از ايده‌ها اين است كه با توجه به وسعت تهران يك گورستان كافي نيست و در مورد ايجاد چند آرامستان در تهران بحث شده كه اين پيشنهاد نيز در حال بررسي است. خداكرمي با بيان اينكه نمي‌توان قبل از اتمام مطالعات امكان‌سنجي در مورد محل احتمالي گورستان جديد پايتخت صحبت كرد، ادامه داد: كارشناسان به دنبال شناسايي مكان آرامستان جديد در پايتخت هستند و مطالعات امكان‌سنجي و مكان‌يابي در حال انجام است. وي تاكيد كرد: بايد مطالعات ايجاد آرامستان جديد پايتخت در شورا بررسي و مصوب و بعد از آن كارهاي زيرساختي براي ايجاد آرامستان جديد آغاز شود.

 

سومين سالگرد شهداي آتش‌نشان پلاسكو

سومين سالگرد شهداي آتش‌نشان پلاسكو روز جمعه در بهشت زهرا (س) برگزار شد. به گزارش ايسنا، صبح روز گذشته ۲۷ دي ماه، مراسم سومين سالگرد شهداي آتش‌نشان پلاسكو با حضور خانواده‌هاي آتش‌نشانان و جمعي از مسوولان سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران و... در قطعه ۵۰ بهشت زهرا (س) برگزار شد. در اين مراسم آتش‌نشاناني از شهرستان‌هاي كشور نيز حضور داشتند. صبح روز ۳۰ دي ماه سال ۱۳۹۵ ساختمان پلاسكو دچار حريق شد اما پس از ساعاتي با وجود انجام عمليات اطفا، ناگهان آتش از بخشي از ساختمان زبانه كشيد و نهايتا نيز ساختمان پلاسكو فرو ريخت. در اين حادثه ۱۶ نفر از آتش‌نشانان جان خود را از دست دادند و بيش از ۲۳۰ نفر هم مصدوم شدند.

 

كاهش ۳۰ درصدي مرگ بر اثر بيماري‌هاي غيرواگير تا ۱۴۰۴

افشين استوار، مديركل دفتر مديريت بيماري‌هاي غيرواگير وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: بر اساس سند ملي كنترل و پيشگيري از بيماري‌هاي غيرواگير، ايران بايد تا سال ۱۴۰۴ تا ميزان ۳۰ درصد احتمال مرگ زودرس بر اثر اين بيماري‌ها را كاهش دهد.

به گزارش ايرنا، استوار درباره اقدامات ايران در زمينه كنترل و پيشگيري از ابتلا به بيماري‌هاي غيرواگير افزود: اكثر برنامه‌هاي سازمان جهاني بهداشت در گذشته در حوزه بيماري‌هاي واگير اتفاق مي‌افتاد و چند سالي است كه اين سازمان تمركز خود را بر بيماري‌هاي غيرواگير گذاشته و همه كشورها را تشويق مي‌كند تا به اين سمت حركت كنند. ايران نيز در همين مسير در حال حركت است. او همچنين در اين باره گفت: ايران از سال ۱۳۹۵ سند ملي كنترل و پيشگيري از بيماري‌هاي غيرواگير را تدوين كرد كه اين سند در شوراي عالي سلامت و امنيت غذايي تصويب شد و به امضاي ۱۱ وزير و معاون رييس‌جمهوري رسيد. در اين سند، اهداف ملي براي كنترل و پيشگيري از بيماري‌هاي غيرواگير تعريف شده و در واقع يك نقشه راه است. مديركل دفتر مديريت بيماري‌هاي غيرواگير وزارت بهداشت گفت: بر اساس اين سند بايد تا سال ۱۴۰۴ ميزان ۳۰ درصد از احتمال مرگ زودرس ناشي از بيماري‌هاي غيرواگير در كشور كاهش پيدا كند. براي اين موضوع بايد كاهش ۳۰ درصدي مصرف نمك، كاهش ۳۰ درصدي مصرف دخانيات، كاهش ۲۰ درصدي كم تحركي، كاهش ۲۰ درصدي بيماري‌هاي رواني اتفاق بيفتد و مصرف اسيدهاي چرب ترانس نيز بايد به صفر برسد. همچنين بايد دسترسي به پزشك ۹۰ درصد و دسترسي به دارو به ۷۰ درصد برسد از طرفي بايد شيوع چاقي و ديابت هم متوقف شود. استوار افزود: براي اينكه به اهداف اين سند ملي برسيم تاكنون مجموعه‌اي از اقدامات انجام شده است. با آغاز اين اقدامات در راستاي بيماري‌هاي غيرواگير به عنوان يك كشور پيشرو در جهان شناخته شديم. او در پاسخ به اين سوال كه اهداف سند ملي كنترل و پيشگيري از بيماري‌هاي غيرواگير تا چه حد اجرايي هستند، اظهار كرد: اهداف سند ملي كنترل و پيشگيري از بيماري‌هاي غيرواگير كاملا اجرايي است و به هيچ عنوان آرماني نيست. اين سند شامل ۱۳ هدف است كه ۹ مورد آن جهاني محسوب مي‌شود.

مدير كل دفتر مديريت بيماري‌هاي غيرواگير وزارت بهداشت ادامه داد: از طرفي بايد توجه كرد كه مداخله‌هاي كم هزينه و اثربخشي وجود دارد كه با استفاده از آنها مي‌توان به اهداف اين سند ملي رسيد. به ‌طور مثال با تغيير فرمولاسيون مواد غذايي مثل كاهش نمك نان و مواد غذايي، افزايش فعاليت بدني و مواردي از اين دست مي‌توان به برخي از اهداف اين سند به راحتي دست پيدا كرد. استوار گفت: البته بسياري از اين موارد با آموزش و افزايش آگاهي عمومي اتفاق مي‌افتد. در اين سند نگفتيم كه ۱۰ هزار تخت بيمارستان مي‌سازيم يا پيوند اعضا مي‌كنيم بلكه گفته شده كه با آگاهي‌رساني مي‌توان فعاليت فيزيكي را افزايش داد يا فشار خون را سنجيد يا قند خون را كنترل كرد. او پيش از اين نيز درباره بيماري‌هاي غيرواگير به خبرنگار سلامت ايرنا گفته بود: بيماري‌هاي غيرواگير در حال حاضر مهم‌ترين عامل تهديدكننده سلامت انسان است و رويكرد وزارت بهداشت در دوره جديد بيشتر بر پيشگيري متمركز شده و اين در حالي است كه مجبوريم بر بيماري‌هاي غيرواگير تمركز كنيم زيرا ۸۲ درصد مرگ‌ها در كشور به علت اين بيماري‌ها اتفاق مي‌افتد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون