• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4567 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۳۰ دي

عباس عراقچي، معاون سياسي وزير خارجه مطرح كرد

حمله به عين‌الاسد و بازدارندگي راهبردي ميان ايران و امريكا

گروه ديپلماسي

سيد عباس عراقچي، معاون سياسي وزير امور خارجه روز گذشته در نشست ابعاد سياسي و راهبردي پيامدهاي ترور سردار شهيد سپهبد حاج قاسم سليماني كه در محل دانشكده روابط بين‌الملل وزارت خارجه برگزار شد به ايراد سخنراني پرداخت. عراقچي سخنان خود را با گراميداشت ياد سردار شهيد و قرائت فاتحه‌اي آغاز كرده و با اشتباه راهبردي خواندن اقدام امريكا در ترور سردار سليماني گفت: اشتباه راهبردي كه امريكايي‌ها در اين اقدام تروريستي صورت دادند، نقطه عطف بزرگي در منطقه غرب آسيا و خليج فارس ايجاد كرده و تبعات ژئوپليتيكي و راهبردي خواهد داشت.ترور سردار سليماني و همچنين پاسخ موشكي ايران در حمله به پايگاه امريكايي عين‌الاسد بر معادلات و مناسبات راهبردي منطقه تاثير گذاشت. شهادت سردار سليماني بر محور مقاومت، تروريسم تكفيري و داعش و بر معادله قدرت بين ايران و امريكا در غرب آسيا و خليج فارس تاثير گذاشت. ما يك فرمانده بزرگ را از دست داديم و هيچ ترديدي نمي‌توان در اين زمينه كرد، ولي وقتي جريان مقاومت را در كليت خود مي‌نگريم، شاهديم اين جريان بر اثر اين ضربه، جغرافياي خود را از دست نداده و گروه‌هاي تشكيل‌دهنده همان گروه‌ها هستند، سلاح و آرمان مقاومت و گفتمان مقاومت و حتي فرماندهي مقاومت كماكان سرجايش است. ترديد ندارم كه اثر شهيد سليماني در پيشبرد مقاومت بيشتر از سردار سليماني است. كساني كه در منطقه و بيرون از آن از شهادت سردار خوشحال شدند، امريكا، رژيم صهيونيستي و بقيه بدانند كه شهادت سردار سليماني مطمئنا به پيشبرد بيشتر مقاومت منتهي خواهد شد.

به گزارش فارس، عراقچي با ذكر اين نكته كه برخي گفته‌اند شهادت سردار سليماني و فقدان ايشان يك پيروزي براي داعش است، اظهار داشت: به نظر من اين هم بحث درستي نيست. حتما مبارزه با داعش و گروه‌هاي تروريستي در منطقه ما ادامه خواهد داشت و مبارزه با داعش يك مبارزه راهبردي است كه ايران و ديگر كشورهاي منطقه و گروه‌هاي مقاومت بايد آن را ادامه دهند و خواهند داد و از اين جهت خللي ايجاد نمي‌شود، مگر خلل‌هاي تاكتيكي كه آن هم به سرعت جبران مي‌شود.

اين ديپلمات ارشد كشورمان در ادامه با اشاره به اينكه بزرگ‌ترين اثر راهبردي شهادت سردار بر معادله قدرت بين ايران و امريكا در منطقه است به مرور نقش و حضور امريكا در تحولات منطقه پس از پيروزي انقلاب اسلامي پرداخته و گفت: در اين سال‌ها اشتباهات امريكا و غرب پشت سر هم به قدرت و اقتدار ايران در منطقه منجر شد و ايران در برابر هر يك از اين وقايع سياست‌هاي مدبرانه‌اي اتخاذ كرد.اينكه در برجام دولت اوباما وارد تعامل با ايران شد، نه ناشي از اين بود كه اوباما فرد صلح‌طلبي بود، يا فرق خاصي با بقيه روساي جمهور قبلي داشت؛ بلكه ايشان تجربه روساي جمهور قبل را داشت و چاره‌اي نداشت وارد سياست تعامل شود. با برجام ظرفيت‌هاي جديدتري از ظرفيت‌هاي اقتصادي تا ظرفيت‌هاي ديپلماتيك از كشور آزاد شد.

عراقچي در ادامه با اشاره به خروج امريكا از برجام و آغاز سياست فشار حداكثري اين كشور عليه ايران گفت: در ادامه همه اشتباهات، امريكا بزرگ‌ترين اشتباه ممكن را انجام داد و براي تكميل سياست فشار حداكثري، وارد برخورد نظامي با ايران شد. آنها تصور مي‌كردند با يك ضربه قاطع نظامي، سياست فشار حداكثري را تكميل مي‌كنند و ايران قادر به پاسخگويي نخواهد بود. اينجا نقطه عطف سوم در معادلات امنيتي منطقه شكل مي‌گيرد، وقتي كه حادثه شهادت سردار سليماني با شليك موشك به پايگاه‌هاي امريكا پاسخ داده شد و امريكا از پاسخ مجدد عاجز بود، بزرگ‌ترين تحول راهبردي در خليج فارس و غرب آسيا صورت گرفت. امريكا تصور مي‌كرد با يك ضربه نظامي تاثيرگذار هيمنه نظامي ايران را مي‌شكند و مقاومت را با ضعف مواجه مي‌كند. ايران با دو حركت اين را جواب داد، يكي با تشييع جنازه سردار و حضور ميليوني مردم كه ده‌ها ميليون نفر در ايران در تشييع جنازه سردار كه به نوعي ابراز اعتقاد و خشم خود نسبت به امريكا بود، شركت كردند و عزمي ملي شكل گرفت و در ادامه اين عزم ملي، ضربه راهبردي به امريكا زده شد. شليك 15 موشك به بزرگ‌ترين پايگاه امريكا در عراق، امر كوچكي نيست و ضربه‌اي راهبردي است. ميزان تلفات اصلا اهميت ندارد، اينكه امريكا تصميم گرفته عنوان كند تلفات نداده‌اند، مهم اين است كه به اين نتيجه رسيدند كه پاسخ ندهند.نتيجه اين برقراري يك موازنه راهبردي و بازدارندگي راهبردي بين ايران و امريكا بود .در تئوري بازدارندگي زماني به توانمندي مي‌رسيد كه تهديد دشمن را به خاطر توانمندي خود دفع مي‌كنيد و اقتدار شما در منطقه زماني است كه ضربه‌اي بزنيد كه ضربه دوم را نخوريد و اين كاري بود كه بر اثر حمله تروريستي امريكا و بعد از حمله ايران شكل گرفت و ايران ضربه دوم را زد و امريكا قادر به ضربه بعدي نشد.

وي در ادامه اظهاراتش بيان كرد: رژيم صهيونيستي در طول يكي، دو سال گذشته سعي كرد در سوريه با حملاتي كه انجام مي‌دهد ايران را تحريك و وارد بازي جديدي كند، ولي ايران گفت كه طرف من در منطقه تو نيستي، طرف من امريكاست. قد و قواره رژيم صهيونيستي در حدي است كه ديگران پاسخ آن را بدهند نه ايران.

 

زمان مناسب براي طرح منطقه‌اي ايران

معاون سياسي وزير خارجه در بخش پرسش و پاسخ اين نشست در پاسخ به پرسشي درباره تاثيرات ترور سردار سليماني بر تحولات و معادلات منطقه گفت: يكي از تبعات اين تحول، محاسبات جديد امنيتي در بقيه كشورهاي منطقه است. كشورهايي كه به چتر امنيتي امريكا دل و اميد بسته و زير آن زندگي مي‌كردند، ناتواني امريكا را در محافظت از خودشان در موارد مختلف در چند ماه گذشته مشاهده كردند و عدم اراده امريكا در واكنش نسبت به حملاتي كه به آنها شد را ديدند و از همه مهم‌تر ناتواني امريكا را در واكنش به حمله‌اي كه به آن شد را مشاهده كردند.معتقدم الان زمينه مناسب‌تري وجود دارد براي رفتن به سمت ايده‌اي كه از ابتدا ايران مطرح مي‌كرده و آن ترتيبات امنيتي منطقه بدون حضور نيروهاي خارجي است.

 

در سايه فشار حداكثري مذاكره نمي‌كنيم

سيد عباس عراقچي در ادامه اين نشست در پاسخ به سوالي درباره اينكه آيا ترور سردار سليماني درهاي مذاكره ميان ايران و امريكا را بست، گفت: بحث مذاكره با امريكا محاسبات خودش را دارد، براساس منافع ملي كشور و منافع كلان جمهوري اسلامي ايران تصميم‌گيري مي‌شود، قبل از اين حادثه هم تصميم‌گيري شده بود و ما به عنوان يك سياست اصولي اعلام كرده بوديم كه تحت فشار و فشار حداكثري مذاكره نمي‌كنيم، اين سياست كماكان به جاي خودش است و تا زماني كه سياست فشار حداكثري امريكا جريان دارد، اصولا صحبت از مذاكره يا فكر درباره اينكه مذاكره شود يا نشود، موضوعيت و در كار ما جايگاهي ندارد. بعد از خروج امريكا از برجام و شروع سياست فشار حداكثري توسط امريكا، سياست اصولي ما اين بوده كه مذاكره نمي‌كنيم و اين سياست كماكان برقرار است.

 

نقض حاكميت عراق را قبول نداريم

معاون سياسي وزير خارجه در پاسخ به سوالي درباره شكايت عراق از ايران به شوراي امنيت به دليل حمله موشكي به پايگاه عين الاسد گفت: دولت عراق براساس يك كار حقوقي روتيني كه بايد انجام مي‌شده اين كار را انجام داده است هم حمله امريكا را به شوراي امنيت اطلاع و هم درباره حمله موشكي ما اين كار را صورت دادند. ما با دوستان در وزارت خارجه عراق در حال رايزني مستمر هستيم. در هر شرايطي دولت عراق به عنوان دولت داراي حاكميت بايد حاكميتش را حفظ كند و ما در اين موضع با آنها شريكيم ولي در مسائل حقوقي ما استدلال‌هايي را داريم و اين عنوان كه حاكميت عراق نقض شده را قبول نداريم و پاسخ حقوقي را آماده كرده‌ايم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون