• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4567 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۳۰ دي

لاريجاني و انتخابات

جلال جلالي‌زاده

علي لاريجاني در نطق پيش از دستور روز گذشته در صحن علني مجلس شوراي اسلامي، نسبت به رد صلاحيت تعدادي از نمايندگان فعلي و همچنين چهره‌هاي شاخص حزبي توسط شوراي نگهبان انتقاد كرد و درباره علت ردصلاحيت برخي نمايندگان فعلي كه به ‌گفته سخنگوي شوراي نگهبان، «عمدتا به ‌دليل مسائل اقتصادي و مالي» ردصلاحيت شده‌اند، گفت كه اين اظهارات، صحيح نبوده است. رييس مجلس همچنين از شوراي نگهبان درخواست كرد كه با نگاهي دقيق‌تر نسبت به قضاوت درباره صلاحيت كانديداهاي انتخابات اقدام كند.

در اين ميان به نظر مي‌رسد واكنش اخير لاريجاني نشان‌دهنده تجربه‌اي است كه او در دوران رياست خود بر مجلس دارد.

لاريجاني مشكلات و خطراتي كه اين رد صلاحيت‌ها براي آينده كشور به وجود مي‌آورند، مي‌شناسد. همچنين در شرايط كنوني كشور، كدخدايي نبايد به‌صورت يك‌جانبه و به صورتي كه رنگ و بوي دفاع از يك جناح خاص را دارد، نظر بدهد، بلكه بايد در چارچوب وظايف و مسووليت‌هاي خود اظهارنظر كند. حال آنكه اين اظهارنظرها و عملكرد ايشان مشاركت در انتخابات را كاهش مي‌دهد.

سخنگوي شوراي نگهبان همچنين بايد پاسخگوي اتهامات به افرادي كه عمر خود را وقف اين انقلاب و نظام كرده‌اند، باشد، چراكه در صورت تصميم‌گيري‌هاي نادرست مراجع تصميم‌گيري در جريان بررسي صلاحيت كانديداهاي انتخابات پيش‌رو، مجلس آينده نمي‌تواند مجلسي مقتدر و كارآمد باشد؛ در نتيجه مجلس تضعيف مي‌شود و در نهايت ضربه سنگيني به نظام وارد مي‌شود.

با اين حساب، نقش لاريجاني در وضعيت فعلي اين است كه مانع از اين اتفاق ناخوشايند شده و تلاش كند تا در همين فرصت باقيمانده به انتخابات يازدهمين دوره مجلس، اين خطرات را به مسوولان مربوطه گوشزد كرده و آنها را از تصميمي كه گرفته‌اند، منصرف كند، چراكه در غير اين صورت مشاركت در انتخابات كاهش پيدا مي‌كند و مجلس آينده را به مشكل مي‌اندازد. در آينده ما به مجلسي نياز داريم كه بتواند تصميمات سخت و مهم بگيرد و مطالبات واقعي مردم را پيگيري كند. مجلسي كه در تصميم‌گيري از آزادگي كافي برخوردارباشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون