• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4567 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۳۰ دي

با گذشت حدود دو هفته از حادثه سقوط هواپيما صورت گرفت

بازگشت آرام ايرلاين‌هاي خارجي به آسمان ايران

اطلاعات ارايه شده در سايت بين‌المللي فلايت رادار 24 نشان مي‌دهد كه پس از وقفه‌اي
چند روزه، بار ديگر ايرلاين‌هاي بين‌المللي به آسمان ايران بازگشته‌اند و تعداد پروازهايي كه براي رسيدن به مقصد حريم هوايي ايران انتخاب كرده‌اند، رو به افزايش است.

صنعت هوايي ايران كه در طول دهه‌هاي گذشته با تحريم‌هاي يك‌جانبه امريكا مواجه بوده و همين امر در حوزه‌هاي مختلف براي طرح‌هاي توسعه‌اي اين صنعت مشكلاتي را به وجود آورده است، در سال‌هاي گذشته توانسته با تاكيد بر جنبه امنيت بالاي خود، در حوزه پروازهاي عبوري، به ميزبان بسياري از ايرلاين‌هاي خارجي تبديل شود. موقعيت خاص جغرافيايي ايران باعث شده، براي ارتباط ميان كشورهاي شرق آسيا با كشورهاي اروپايي و كشورهاي حاشيه خليج‌فارس با آسياي ميانه و اروپاي شرقي، آسمان ايران نزديك‌ترين و ارزان‌ترين مسير پروازي به شمار رود و همين مساله در سال‌هاي گذشته، درآمد حاصل از پروازهاي عبوري را به يكي از اصلي‌ترين گزينه‌هاي درآمدزا براي صنعت هوايي ايران تبديل كند. در كنار آن كاهش امنيت در كشورهايي مانند عراق، افغانستان، سوريه و حتي اوكراين نيز باعث شده تعداد زيادي از ايرلاين‌ها در سال‌هاي گذشته آسمان ايران را براي پروازهاي خود انتخاب كنند. افزايش تقاضا در دو سال قبل به حدي رسيد كه ميزان پروازهاي روزانه عبوري از ايران از مرز 1000 پرواز عبور كرد و در ماه‌هاي گذشته نيز با وجود كاهش نسبي، تعداد پروازهاي در آسمان ايران قابل‌قبول باشد.

اين روند حدود دو هفته قبل، پس از حادثه سقوط هواپيماي اوكراين در آسمان ايران كه به‌دليل اشتباه در سيستم پدافند هوايي رخ داد، تغيير كرد و بسياري از ايرلاين‌هاي خارجي اعلام كردند كه تا بازگشت آرامش به آسمان ايران، پروازهاي‌شان را متوقف خواهند كرد و همين امر به كاهش جدي تعداد پروازهاي عبوري از آسمان ايران در روزهاي گذشته منجر شد. پس از گذشت حدود دو هفته از اين حادثه تلخ، بررسي‌هاي انجام شده از سوي سايت بين‌المللي فلايت رادار 24 كه ترافيك هوايي كشورها را رصد مي‌كند، نشان از آن دارد كه تعدادي از ايرلاين‌ها پروازهاي خود از آسمان ايران را ازسر گرفته‌اند.

در حال حاضر پروازهاي عبوري شركت‌هاي هواپيمايي بنگلادش و پاكستان (پيا) پروازهاي خود به غرب آسيا را از مسير آسمان ايران اعم از مرزهاي آبي و خاكي انجام مي‌دهند. همچنين پروازهاي شمال‌شرق اروپا به مقاصد جنوب خليج‌فارس با ايرلاين‌هاي روسي و بلاروس نيز از فضاي كشورمان انجام مي‌شود. ضمن اينكه دو ايرلاين اماراتي فلاي دوبي و الاتحاد پروازهاي ابوظبي و دوبي به مسكو و مينسك را كه در روزهاي قبل با عبور از آسمان عراق انجام مي‌دادند، با تغيير مسير به فضاي كشورمان بازگردانده‌اند. همچنين هواپيماهاي دو شركت هواپيمايي تركيش اير و آذربايجان همچنان براي تردد به جنوب خليج‌فارس از آسمان ايران عبور مي‌كنند. ايرلاين‌هاي چند كشور آسياي ميانه شامل ازبكستان، قرقيزستان، تاجيكستان و قزاقستان نيز تصميم گرفته‌اند براي انجام پروازهاي غرب آسيا به مقاصد دوبي، ابوظبي، دوحه، منامه، جده و مدينه از آسمان ايران عبور كنند؛ اين در حالي است كه پيش از اين آسمان افغانستان در چند روز اخير جايگزين فضاي كشور براي دسترسي به آسياي ميانه شده بود.

هر چند هنوز تعداد پروازهايي كه از آسمان ايران انجام مي‌شود، فاصله زيادي با اعداد ثبت شده پيش از اتفاقات اخير دارد و هنوز تعدادي از ايرلاين‌ها مانند شركت‌هاي هواپيمايي اتحاديه اروپا برنامه‌اي براي بازگشت به آسمان ايران اعلام نكرده‌اند اما با بازگشت تعدادي از ايرلاين‌ها، بار ديگر ايران مي‌تواند بر امن و ارزان بودن آسمان خود تاكيد كند و در اين مسير درآمد مهم خود از محل پروازهاي عبوري را بازگرداند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون