• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4567 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۳۰ دي

واكنش متفاوت مربي‌ها به چالش‌ها

وقتي زيدان سربلند شد

پاييز 2019 و زمستان 2020، سنگ محكي شده براي مربياني كه در مورد توانايي‌هاي آنها ترديد وجود داشت. مربياني كه تيم‌هايي بحران‌زده را تحويل گرفتند و خودشان را وارد چالشي سخت كردند و اعتبارشان را در گرو موفقيت يا شكست در اين مسير گذاشته‌اند. زين‌الدين زيدان بعد از اينكه طي دو فصل و نيم سه‌بار فاتح ليگ قهرمانان اروپا شد رئال را ترك كرد، تيمش با لوپتگي و سولاري نتايجي فاجعه‌بار گرفت و خودش دوباره تيمش را تحويل گرفت. اوله‌گونار سولسشاير، منچستريونايتد بحران‌زده را از ژوزه مورينيو تحويل گرفت، تيمي كه اتحاد و همدلي در آن از بين رفته بود و هيچ اميدي به آن نبود. فرانك لمپارد، اسطوره باشگاه چلسي بعد از اينكه مائوريتسيو ساري به پيشنهاد يوونتوس پاسخ مثبت داد، به باشگاهش بازگشت تا اين‌بار در قامت سرمربي براي تيمش بدرخشد. در ادامه نگاهي خواهيم داشت به وضعيت اين سه سرمربي در تيم‌هاي‌شان و شيوه‌هاي‌شان براي مقابله با بحران.

 

سوپر فرانكي و روند سينوسي

وقتي مذاكرات يووه و ساري جدي شد، چلسي مشكلي بابت جدايي مربي ايتاليايي نداشت. باوجود اينكه ساري موفق شده بود شيرهاي لندن را به قهرماني يورو ليگ برساند و در ليگ هم جايگاه سوم را مال خود كند، اما چلسي خيالش راحت بود كه اسطوره باشگاه مترصد فرصت است تا بعد از كسب نتايج خوب با دربي كانتي در چمپيونزشيپ، هدايت تيمي كه در قلبش جا دارد را برعهده بگيرد. لمپارد در حالي هدايت چلسي را قبول كرد كه آبي‌هاي لندن از نقل و انتقالات محروم بودند. سوپرفرانكي در اولين بازي فصل مقابل يونايتد با نتيجه چهار بر صفر شكست خورد تا شروعي تحقيرآميز داشته باشد. همين بازي نشان داد قبول هدايت تيمي كه تقويت نشده تا چه اندازه ريسك بزرگي بوده. چلسي در دومين هفته مقابل لستر به تساوي رسيد و هواداران براي اولين برد تا هفته سوم صبر كردند. تيم لمپارد هيجان‌انگيز و خوب بازي مي‌كند، هواداران از فلسفه فوتبال او راضي هستند، اما نتايجي كه كسب مي‌كند چندان باب ميل‌شان نيست. چلسي در خط دفاع مشكلات اساسي دارد و بسيار راحت گل مي‌خورد. در حالي كه اين تيم در رده سوم جدول قرار دارد، اما بين تيم‌هاي بالانشين، بدترين خط دفاع را دارد. آنها در 23 بازي 30بار دروازه‌شان باز شده و در 6 بازي ليگ قهرمانان اروپا هم 9بار گل خوردند. لمپارد اين هفته مقابل نيوكاسل ميانه جدولي شكست خورد تا روند سينوسي‌اش ادامه داشته باشد. چلسي در ليگ قهرمانان بايد به مصاف بايرن برود و كار بسيار سختي دارد. اما در مجموع، عملكرد لمپارد باتوجه به وضعيت باشگاه مثبت ارزيابي مي‌شود، چراكه چلسي اين فصل به دنبال كسب سهميه است و ياراي رقابت با ليورپول و سيتي را ندارد.

 

سولسشاير؛ تفنگ پلاستيكي پدري

زماني كه اوله به يونايتد آمد، هواداران ايراني منچستر از اين مي‌گفتند ‌گر پدر رفت تفنگ پدري هست هنوز و اشاره‌شان به رابطه نزديك او و فرگوسن است كه در زمان بازي هم همواره تعويض طلايي سرالكس بود و با گل دقيقه +90 به بايرن در فينال ليگ قهرمانان، تاريخي‌ترين قهرماني اين تيم را در اين تورنمنت ثبت كرد. اما اوله در كسوت سرمربي، به هيچ وجه نمي‌تواند يك تعويض طلايي قلمداد شود. نتايج يونايتد با اوله از نتايج اين تيم با مورينيو بهتر نشده و علاوه بر اينكه فصل گذشته موفق نشد سهميه ليگ قهرمانان را كسب كند، اين فصل هم در حد مدعي كسب سهميه ظاهر نشده و كار سختي در رقابت با چلسي و لستر دارد. با وجود اينكه نتايج يونايتد در هفته‌هاي اخير بهتر از ابتداي فصل شده، اما شكست در ديدار با تيم‌هاي ضعيف براي هواداران بسيار دلخراش بوده و ديگر تاب اين نتايج را ندارند. تركيبي كه اوله در اختيار دارد، حدود 800 ميليون يورو ارزش دارد و چنين تركيبي بايد مدعي قهرماني باشد، اما حتي ياراي رقابت براي سهميه هم ندارد. هر چند مديريت اشتباه منچستر هم در بروز اين بحران نقش داشته، اما اوله با علم به شرايط باشگاه اين پست را قبول كرده و از چالشي كه قبول كرده، سربلند خارج نشده است.

 

زين‌الدين زيدان، همواره سربلند

با وجود اينكه كارنامه زيدان با دو گزينه ديگر قابل قياس نيست و تركيبي هم كه در اختيار دارد به هيچ وجه با چلسي و يونايتد نمي‌تواند مقايسه شود، اما شرايطي كه تيم را تحويل گرفت فرق چنداني با شرايطي كه اوله يونايتد را از مورينيو گرفت، ندارد. او تيمي بحران‌زده، بازنده و بدون انگيزه را تحويل گرفت كه برنده بودن را فراموش كرده بود. بعد از رفتن رونالدو و البته بعد از سه فصل پياپي قهرماني در اروپا، بازيكنان بي‌انگيزه شده بودند و شهوت پيروزي در آنها ديده نمي‌شد. زيدان اواخر فصل پيش به برنابئو آمد، اما چالش اصلي او با شروع اين فصل آغاز شد. نتايج نه‌چندان مناسب در آغاز فصل و شكست‌ سنگين مقابل پاري‌سن‌ژرمن، هواداران و كارشناسان را به اين فكر وا داشت كه دوران باشكوه زيدان به پايان رسيده و با رفتن رونالدو و مسن شدن بازيكنان اصلي، او نمي‌تواند از اين تيم يك قهرمان بسازد. اما در دو ماه اخير، زيدان چنان تحولي در رئال ايجاد كرده كه اين تيم دوباره شانس قهرماني در تمام تورنمنت‌ها شده است. زيدان در ماه‌هاي اخير نشان داده از نظر تاكتيكي يك غول جديد در فوتبال است و نه‌تنها مقابل پاريس اين تيم را تحت فشار شديد گذاشت و با بدشانسي برد را از دست داد كه حتي در ال‌كلاسيكو و مقابل بارسا در نيوكمپ اين تيم را در زمين خودش تار و مار كرد و بي‌دقتي مهاجمان بود كه برد را از اين تيم گرفت. بعد از آن نوبت به سوپركاپ اسپانيا رسيد و رئال بعد از برد مقابل والنسيا در فينال به اتلتيكو خورد و در ضربات پنالتي اين تيم را شكست داد و قهرمان شد. رئال شنبه عصر درحالي مقابل سويا قرار گرفت كه بسياري از بازيكنان اصلي‌اش را در اختيار نداشت، اما با دو گل كاسميرو موفق به شكست اين تيم شد تا زيدان ثابت كند بدون اتكا به بازيكن خاصي هم مي‌تواند نتيجه بگيرد و حتي در زمان غيبت ستاره‌هايش هم با مجموعه‌اي از بازيكنان جوان مي‌تواند صدر جدول لاليگا را حفظ كند. زيدان تاكنون از چالشي كه در آن قرار گرفته سربلند بيرون آمده، هر چند بايد ديد در پايان فصل موفق به كسب جام مي‌شود يا خير. او خوش‌شانس بوده كه بارسلونا هم همزمان با رئال وارد بحران شده است و فشاري بابت نتايج آبي‌اناري‌ها روي شانه‌هايش حس نمي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون