• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4572 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۶ بهمن

بيماري چيني نفس‌ها را در سينه حبس كرد

قرنطينه كرونا

همزمان با بالا رفتن تعداد قربانيان ويروس «كرونا» در چين، حالا نگراني‌ها از سرايت اين بيماري مرموز به كل دنيا افزايش يافته است. بيماري ناشي از ويروس به‌روز شده كرونا كه سازمان جهاني بهداشت (WHO) آن را 2019nCoV ناميده است؛ اولين‌بار اواخر ماه دسامبر سال گذشته در شهر ووهان مشاهده شد و به سرعت گسترش پيدا كرد. از آن زمان تعداد قابل توجهي انسان در چين و كشورهاي ديگر از جمله ايالات متحده به اين ويروس آلوده شده‌اند. وزارت حمل و نقل چين اعلام كرد در تلاش براي جلوگيري از انتقال ويروس كرونا به پكن پايتخت چين، از روز يكشنبه تردد وسايل حمل و نقل عمومي بين استاني و اتوبوس‌هاي گردشگري از استان‌هاي ديگر به پكن ممنوع است. تازه‌ترين آمارها نشان مي‌دهد كه ۱۲۷۹ نفر به اين ويروس مرموز مبتلا شده و ۴۱ نفر نيز جان‌شان را از دست داده و ۲۹ استان و منطقه چين به اين ويروس مبتلا شده‌اند.

اقتصاددانان معتقدند هر چيزي كه امكان تامين زنجيره مواد از چين را به مخاطره اندازد، مي‌تواند بر رشد اقتصادي ساير كشورها به خصوص طرفين تجاري نيز اثر بگذارد. اما آنچه ويروس كرونا را به خطري جدي براي بشر و اقتصاد تبديل مي‌كند، مسري بودن آن و عدم اطمينان در خصوص مدت زمان فراگير شدن آن است. پس از امضاي فاز اول قرارداد تجاري ميان پكن و واشنگتن، آمارهاي داخلي چين از كاهش رشد اقتصادي اين كشور در 30 سال اخير حكايت داشت. اين كاهش رشد اقتصادي در نتيجه دست و پنجه نرم كردن چين با مشكلاتي از قبيل ويروس سارس در اوايل دهه 2000 ميلادي، جنگ اقتصادي و بحران هنگ‌كنگ بود. اما بحران غيرمنتظره ويروس كرونا كه در حال حاضر باعث قرنطينه شدن بيش از 50 ميليون چيني شده است، مي‌تواند اميد چين براي بهبود رشد اقتصادي‌اش را در سايه آتش‌بس تجاري با امريكا كاهش دهد. از سوي ديگر بار مالي 200 ميليارد دلاري امريكا بر چين براي جبران كسري تجاري‌اش باعث افزايش فشارهاي مالي و هزينه‌اي به اين كشور براي مقابله با كرونا مي‌شود. جهان بحران‌هاي سلامتي زيادي به خود ديده است. با وجود تلاش‌هاي بسيار براي مهار ويروس سارس در سال 2003 اما شاخص MSCI چين در زمان شيوع اين بيماري بيش از ۱۰ درصد كاهش يافت. محققان چيني در سال 2004 دريافتند كه سارس يك درصد از رشد چين و 2.6 درصد از رشد اقتصادي هنگ‌كنگ را كاهش داده است. همچنين اقتصاددانان معتقد بودند كه آثار سارس به زودي رفع نخواهد شد و كاهش فعاليت‌هاي اقتصادي و سرمايه‌گذاري در چين و هنگ‌كنگ تا مدت‌ها به دليل پيامدهاي ناراحت‌كننده اين بيماري ادامه خواهد يافت. البته تنها بيماري مسري در تاريخ بيست سال اخير سارس نبود و شيوع ابولا در آفريقا نيز تبعات زيادي بر بازارهاي جهاني گذاشت به گونه‌اي كه شاخص صنعتي داوجونز 7 درصد كاهش يافت.تا به امروز تغييرات زيادي در شاخص‌هاي بورسي همچنين بازار طلا و نفت رخ نداده، البته اين امر نشات گرفته از اين موضوع است كه بازارها همچنان نسبت به آسيب‌هاي اين ويروس به‌طور كامل مطمئن نيستند و پيش‌بيني مي‌كنند در آينده تعداد افراد مبتلا بيشتر شود.

 

در ايران

همزمان با تحولات جهاني مرتبط با شيوع بيماري «كرونا» در ايران نيز نگراني‌هايي درباره سرايت بيماري از راه مسافراني كه به كشور چين رفت و آمد دارند، ايجاد شده است. در تازه‌ترين واكنش‌ها امير خجسته، نماينده همدان در مجلس با اشاره به احتمال حضور توريست‌هاي چيني در جشنواره «ايران باشكوه» در همدان، خواستار لغو اين رويداد شده است. او در توييتي كه روز گذشته منتشر كرد از مسوولان وزارت بهداشت و سازمان پدافند غيرعامل خواست تا «با توجه به شيوع بيماري ناشناخته در چين» در اين زمينه چاره‌اي بينديشند. جشنواره «ايران باشكوه» از دو روز پيش در همدان آغاز شده و قرار است تا دو هفته ديگر ادامه يابد و مشخص نيست توريست‌هاي چيني چه روزي قرار است به ايران وارد شوند. اما به دليل اينكه تاريخ برگزاري اين جشنواره زمستاني با سال نوي چيني‌ها همزمان شده، انتظار مي‌رود كه توريست‌هاي چيني زيادي در اين رويداد حاضر نباشند.

 

اقدامات احتياطي

در مقابل مسوولان بهداشت و درمان كشور اطمينان داده‌اند كه اقدامات احتياطي براي مسافران ورودي به ايران از كشورهاي شرق آسيا انجام مي‌شود. روز گذشته تصاويري در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شد كه نشان مي‌داد مسافران ورودي از شرق آسيا، با دستگاه‌هاي خاصي كه گفته مي‌شود «تب‌سنج» هستند؛ به‌طور سرپايي معاينه مي‌شوند. از آغاز موج انتقال، فرودگاه‌ امام خميني به عنوان اصلي‌ترين فرودگاه بين‌المللي كشور و دروازه ورودي مهم كشور، تمهيدات لازم براي معاينه مسافران را فراهم كرده و مسوولان اين فرودگاه از بسيج تمام امكانات موجود براي جلوگيري از ورود افراد مشكوك به آلودگي به اين ويروس خبر مي‌دهند.

علي كاشاني‌حيدري، مديركل روابط عمومي شركت شهر فرودگاهي امام خميني در گفت‌وگو با «اعتماد» درباره تعداد پروازهاي برنامه‌اي فعال در مسير چين و ايران اظهار كرد: در حال حاضر ما در طول شبانه‌روز، چهار پرواز برنامه‌اي ميان دو كشور داريم. اين پروازها از شهرهاي پكن، شانگهاي، شنزن و گوانگژو چين به مقصد فرودگاه امام خميني انجام مي‌شود و به‌طور ميانگين روزانه 1000 مسافر از اين طريق به كشور وارد مي‌شوند.

او با بيان اينكه از آغاز موج انتقال ويروس كرونا تمام تمهيدات لازم براي مقابله با ورود آن به ايران در فرودگاه امام خميني در نظر گرفته شده، توضيح داد: در فرودگاه امام خميني بر اساس كنوانسيون‌هاي بين‌المللي، دفتر بهداشت مرزي همواره فعال بوده و اين طور نيست كه صرفا به خاطر ويروس كرونا فعاليت‌هاي بهداشتي دنبال شود، اما با توجه به اهميت مقابله با ورود اين ويروس، اين دفتر فعاليت خود را گسترده كرده و با اضافه كردن نيروي انساني و تجهيزات لازم، در همكاري مستقيم با وزارت بهداشت، وضعيت مسافران را رصد مي‌كند.مديركل روابط عمومي فرودگاه امام ادامه داد: در چارچوب برنامه‌ريزي صورت گرفته، تمام مسافراني كه از پروازهاي چيني به ايران مي‌رسند، معاينه شده و تحت بررسي قرار مي‌گيرند. در كنار آن كليه مسافران پروازهايي كه از شرق آسيا به كشور مي‌آيند نيز به همين شكل معاينه مي‌شوند. پروازهاي كانكشن كه از سوي شركت‌هاي هواپيمايي خارجي به فرودگاه امام مي‌رسند نيز تحت بررسي هستند. تمام مسافران چيني اين پروازها معاينه مي‌شوند و شهروندان ديگر كشورها كه هرگونه نشانه مشكوكي داشته باشند نيز معاينه شده و تحت نظر قرار مي‌گيرند.كاشاني درباره فرآيند سلامت‌سنجي مسافران نيز توضيح داد: با توجه به تمهيدات صورت گرفته، كليه مسافران پروازهايي كه ذكر شد، ابتدا به وسيله دستگاه تب‌سنج بررسي مي‌شوند و در صورتي كه دماي بدن آنها عادي نبود به اتاق معاينه منتقل شده و آزمايش‌هاي لازم روي آنها انجام مي‌شود. خوشبختانه تاكنون هيچ نمونه آلوده به اين بيماري به فرودگاه امام وارد نشده اما در صورت مواجه شدن با آن نيز مركز درماني يك فضاي قرنطينه در نظر گرفته تا خطري كشور را تهديد نكند.او در پاسخ به اين سوال كه آيا تضميني براي مقابله با ورود نمونه‌هاي اين بيماري به كشور وجود دارد نيز اظهار كرد: مسوولان فرودگاه امام با همكاري وزارت بهداشت تمام توان خود را به كار گرفته‌اند تا هيچ مسافري از اين پروازها بدون نمونه‌گيري و معاينه وارد كشور نشود و اميدواريم با برنامه‌ريزي‌هاي لازم، از ورود آن به كشور به‌طور كامل جلوگيري شود.

 

فعال‌تر شدن قرنطينه‌ انساني در مرزها

مديركل ترانزيت و حمل‌ونقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي نيز در اين باره اعلام كرد: در همه مرزهاي جاده‌اي كشور قرنطينه‌هاي انساني داريم كه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در آنجا مستقر بوده وضعيت مسافران و همه افرادي كه از مرزها تردد مي‌كنند را رصد و معاينه مي‌كند كه البته براي پيشگيري از شيوع بيماري كرونا اين قرنطينه‌ها فعال‌تر و جدي‌تر شده است.منوچهر سلمان‌زاده، مديركل ترانزيت و حمل و نقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي در گفت‌وگو با ايسنا، درباره چگونگي پايش بيماري كرونا در مرزها و مبادي جاده‌اي كشور گفت: گرچه ارتباط مستقيم جاده‌اي با چين نداريم، اما مبادي ورودي به كشور مي‌تواند از هر مبدا و به هر مقصدي باشد. بنابراين در همه مرزهاي كشور نمايندگي از سوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به عنوان قرنطينه انساني وجود داشته و استقرار دارد كه پرسنل اين وزارتخانه قبل از وارد شدن مسافران و حتي رسيدن آنها به بخش گذرنامه، بيماري‌هاي احتمالي آنها را رصد مي‌كنند.وي افزود: اين اتفاق مدت‌هاست كه در مرزهاي كشور رخ مي‌دهد و بسته به شيوع بيماري‌هاي گوناگون در نقاط مختلف جهان از نظر ميزان آماده‌باش و سطح كنترل، شدت و ضعف پيدا مي‌كند.مديركل ترانزيت و حمل و نقل بين‌المللي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي ادامه داد: براي پيشگيري از شيوع و ورود بيماري كرونا در كشور رصد بسيار دقيقي در اين نمايندگي‌ها وجود دارد و قرنطينه‌هاي انساني در مرزهاي جاده‌اي كشور فعال‌تر از گذشته شده‌اند؛ اما همه دستگاه‌هاي ذي‌ربط مانند گذرنامه و وزارتخانه‌ها و سازمان‌هاي ديگر بايد در اين زمينه با همديگر همكاري كنند تا بتوانيم مانع شيوع اين بيماري در كشور شويم.

سلمان‌زاده در پاسخ به سوالي درباره اينكه با وجود اينكه ارتباط مستقيم جاده‌اي با چين نداريم، آيا رانندگان و تجاري از اين كشور با مليت و تابعيت اين كشور به ايران وارد مي‌شوند و در صورت ورود مورد پايش قرار مي‌گيرند؟ اظهار كرد: شناسايي هويت و مليت رانندگان، تاجران و همه افرادي كه براي ترانزيت به كشور وارد مي‌شوند در حيطه اختيارات سازمان راهداري نيست و اداره گذرنامه اين وظيفه را برعهده داشته و چنين آماري در اختيار دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون