• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4572 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۶ بهمن

كرونا نفس بازارها را مي‌گيرد

نسل جديد ويروس كرونا طي روزهاي اخير از ديوار چين گذشته و مواردي از ابتلا به آن در اروپا و امريكا گزارش شده است. در حال حاضر تب فراگير شدن اين ويروس كه نوع هفتم از خانواده كرونا است به بزرگ‌ترين نگراني بازارهاي جهاني به خصوص نفت و طلا تبديل شده و به نظر مي‌رسد در آينده‌اي نه چندان دور اقتصاد چين را از ابعاد تقاضا نفت و كاهش درآمدهاي گردشگري تحت تاثير قرار دهد. چين پس از امضاي فاز اول قرارداد تجاري با امريكا اميدوار به جبران يك درصدي رشد اقتصادي خود در سال 2020 بود‌، حالا بايد با پيامدهاي انتشار اين ويروس دست و پنجه نرم كند. سرعت بالاي شيوع ويروس كرونا جديد كه گويا منشأ حيواني داشته‌، باعث افزايش نگراني از آينده اقتصادي جهان شده است. به گونه‌اي كه روز جمعه (آخرين روز معاملات بازار نفت) قيمت نفت خام دو درصد كاهش داشت و بيشترين كاهش قيمت هفتگي در يك سال اخير رقم خورد. هر چند اين افت قيمت نفت به دليل انتظار براي كاهش تقاضا انرژي چين‌، بزرگ‌ترين مصرف‌كننده انرژي در جهان است. بر اساس اطلاعات منتشره از مقامات چيني قرار است مراودات اين كشور با طرفين تجاري تا زمان كنترل اين ويروس محدود شود.

به نظر كارشناسان بازار انرژي كاهش قيمت نفت به 60 دلار و 69 سنت حد پايين براي كاهش قيمت نفت نيست. چرا كه با فرا رسيدن سال نو در كشور چين و احتمال افزايش سفر ساكنان اين كشور به اقصي نقاط جهان، احتمال بالا گرفتن تب تسري اين ويروس همچنين موارد ابتلا به آن زياد است. از اين رو انتظار مي‌رود كاهش قيمت نفت در روزهاي آينده بيشتر شود. بازار ارز جهاني نيز تحت تاثير اين ويروس قرار گرفت به گونه‌اي كه شاخص دلار
0.28 درصد افزايش يافت و يوآن چين نيز در برابر دلار افت قابل توجهي داشت. اما تاثير اين ويروس تنها بر قيمت نفت نيست و شاخص‌هاي بورس آسيايي را نيز تحت تاثير قرار داده است. از زمان مشاهده اين ويروس در كشورهاي ديگري نظير مالزي، پاكستان و ويتنام بازارهاي مالي با ريزش‌هاي متوالي همراه بودند كه سبب شكل‌گيري صف‌هاي طولاني فروش شد. بورس وال استريت همزمان با تاييد دومين مورد ابتلا سقوط كرد و شاخص‌هاي مهمي همچون داوجونز 0.6 درصد و اس‌اندپي500 نيز 0.9 درصد كاهش ارزش داشتند. تاثير ديگر كرونا بر بازار طلا بود كه باعث جهش يك درصدي قيمت اين فلز و رسيدن به 1571 دلار شد. كارشناسان عقيده دارند افزايش قيمت طلا در معاملات هفته گذشته بازارهاي جهاني به دليل تمايل سرمايه‌‌داران به خريد دارايي‌هاي با ريسك كمتر است. به همين دليل طلا تا زمان فروكش كردن تب ابتلا به اين بيماري، همچنان دارايي با ريسك كم خواهد بود. اما بيشترين تاثير كرونا بر گردشگري چين همچنين شركت‌ها و كشورهايي است كه بيشترين مراوده مالي و تجاري را با آن دارند. به ‌طور مثال مك‌دونالد فعاليت خود را در برخي از شهرهاي چين به خصوص ووهان‌، كانون ابتلاي اين بيماري تعليق كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون