• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4573 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۷ بهمن

احمد مازني و محمد كاظمي از لزوم بررسي صلاحيت‌ها با وسعت‌نظر گفتند

ارتباط مستقيم انتخابات آزاد و مشاركت سياسي

فارغ از راست و چپ و جريان‌هاي سياسي كه قدم در مسير انتخابات مي‌گذارند، همواره يك گزاره در فرآيند «انتخاب» از اهميت بسزايي برخوردار بوده است. «مشاركت سياسي» گزاره‌اي است كه اگر چه خود متاثر از علل و عوامل گوناگوني است اما اغلب نمايي از ميزان علقه و علاقه و البته رضايت‌مندي شهروندان از يك حاكميت به حساب مي‌آيد. شايد در اين سال‌ها انتخاب ميان بد و بدتر در ميان گزينه‌هاي كنشگري اصلاح‌طلبان و بدنه اجتماعي‌شان ديده مي‌شد اما به هر روي نمي‌توان ناديده گرفت كه مشاركت سياسي حداكثري كه عمدتا در انتخابات نشو و نما مي‌يابد، همچنان از آن دست آماري به حساب مي‌آيد كه مي‌توان قوام يك نظام سياسي را با آن سنجيد. از همين رهگذر هر دو جريان سياسي اصلاح‌طلب و اصولگرا همواره بر مشاركت حداكثري تاكيد داشته و دارند اما افزايش ميزان مشاركت ملزوماتي مي‌خواهد كه به نظر مي‌رسد اين ‌بار دست‌كم براي جريان اصلاح‌طلب فراهم نيست و به تبع آن، مي‌توان انتظار داشت بدنه اجتماعي اين جريان نيز به دليل ردصلاحيت‌هاي گسترده اعمال شده از سوي نهادهاي نظارتي تمايل چنداني به مشاركت فعال و گسترده در انتخابات نداشته ‌باشند. با اين حال اصلاح‌طلبان همچنان تا ارايه نتايج نهايي احراز صلاحيت‌ها تلاش دارند تا در فضاي رسانه‌اي و مجازي از اهميت اين مشاركت بگويند.

هزينه زياد براي انتخاب‌هاي محدود

احمد مازني، نماينده مجلس عضو فراكسيون اميد مجلس ازجمله اصلاح‌طلباني است كه تاكيد دارد ميزان مشاركت سياسي و انتخاباتي به دليل سر و كار داشتن با آرا از اهميت بسزايي برخوردار است. او در اين مورد به اعتمادآنلاين گفته است: «ما مي‌توانيم به حضور مردم در خيابان‌ها، تظاهرات و تشييع جنازه‌ها استناد كنيم؛ به اينكه ملت پشتيبان جمهوري اسلامي، نظام و رهبري است و از تماميت ارضي كشور و كيان ايران حمايت مي‌كند. اما هيچ ‌كدام از اين تجمعات به اندازه انتخابات نمي‌تواند تاثير داشته باشد. چون انتخابات سرشماري است و به تعداد افرادي كه راي مي‌دهند شمارش مي‌شود. بنابراين مهم نيست چه كسي و كدام جناح راي مي‌آورد بلكه مهم اين است كه مشاركت بالا باشد.»اين نماينده اصلاح‌طلب مجلس همچنين بر اين باور است كه «در يك انتخابات آزاد كم‌هزينه‌ترين كار را براي ارتقاي سرمايه‌هاي اجتماعي و حل مشكلات اجتماعي، اقتصادي و سياسي انجام دهيم. اگر مردم به دليل ردصلاحيت‌ها احساس كنند كه انتخابات آزاد نيست هزينه‌اي خواهيم داد كه قابل جبران نيست. در حال حاضر توپ در زمين هيات مركزي نظارت است كه به اعتراضات دقيق رسيدگي كند و در مرحله بعد در زمين شوراي نگهبان خواهد بود كه بايد مديريت كند تا ان‌شاءالله با كمترين هزينه، بيشترين بهره را از انتخابات دوم اسفندماه ببريم.»اين عضو شوراي مركزي فراكسيون اميد مجلس همچنين معتقد است كه برخي ردصلاحيت‌ها ناشي از سوءتفاهم است و از هيات مركزي نظارت و شوراي نگهبان تقاضا كرده كه مديريت كنند و نگذارند با سوءتفاهم شخصيت‌هاي تاثيرگذار كشور و مجلس رد صلاحيت شوند. چرا كه به ‌گفته اين نماينده اصلاح‌طلب مجلس ، مردم از اينكه فضايي فراهم شود تا افراد منتقد و كساني كه نگاه متفاوت دارند در ميان نامزدها باشند، خوشحال مي‌شوند.مازني تاكيد دارد كه مشاركت حداكثري نيازمند اعتماد است و زماني محقق مي‌شود كه مردم احساس كنند نمايندگان‌شان در ميان نامزدها هستند و هر چه تعداد نامزدهاي جريان‌هاي مختلف بيشتر باشد، زمينه مشاركت بيشتر فراهم مي‌شود. رييس پيشين كميسيون فرهنگي مجلس با اين استدلال نتيجه گرفته است كه اگر با رويكردي تنگ‌نظرانه به بررسي صلاحيت‌ها نگاه شود، مشاركت نيز كاهش خواهد داشت.

نگاه توام با وسعت‌نظر در تاييد صلاحيت‌ها

محمد كاظمي، نايب‌رييس كميسيون حقوقي و قضايي مجلس دهم نيز از ديگر اعضاي فراكسيون اميد است كه باور دارد «انتخابات پرشور، نگاه توام با وسعت نظر در بررسي اعتراضات كانديداهاي ردصلاحيت ‌شده مي‌طلبد» و تاكيد دارد كه بايد از هر دو طيف اصلاح‌طلب و اصولگرا در عرصه انتخابات حاضر باشند تا همه سلايق سياسي بتوانند در انتخابات شركت كنند.نماينده اصلاح‌طلب مردم ملاير در مجلس در تشريح اين رويكرد و موضع خود نسبت به آنچه اين روزها با كليدواژه ردصلاحيت گسترده اصلاح‌طلبان مورد توجه رسانه‌ها و افكار عمومي قرار گرفته به اعتمادآنلاين گفته است: «حضور باشكوه مردم مستلزم اين است كه از جريانات و سليقه‌هاي مختلف سياسي كانديداهايي داشته باشيم. مقام معظم رهبري نيز در نماز جمعه به داشتن انتخابات پرشور اشاره كردند، بنابراين لازم است كه يك نگاه توأم با وسعت نظر در بررسي اعتراضات كانديداهاي ردصلاحيت‌ شده داشته باشيم. مردم اميد بسته‌اند كه بتوانند افراد مورد نظر خود را در روز انتخابات انتخاب كنند. اميدواريم اين اميد محقق شود.» او بر اين پايه تاكيد دارد كه براي بازگشت اميد به جامعه كه مي‌تواند تاثير مثبتي در بهبود شرايط اقتصادي داشته‌ باشد لازم است كه نگاه بازتري به كانديداها داشت. رويكردي كه اگر محقق شده بود، مي‌شد به افزايش نسبي مشاركت در انتخابات پيش‌رو و حضور پرشورتر شهروندان پاي صندوق‌هاي راي يازدهمين دوره انتخابات مجلس اميدوار بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون