كاخ سفيد ترامپ ماه پرآشوبي را از سر گذراند؛ نسخه اصلاح شده «گزارش مولر» در اختيار عموم قرار گرفت. رهبران دموكراتها تهديد به احضار قانوني شدند. مشاور ويژه دادگستري سكوت خود را شكست و دادستان كل را براي دراختيار عموم گذاشتن گزارش مورد نقد قرار ميدهد.
رياستجمهوري دونالد ترامپ در واشنگتنديسي بيش از هميشه تحت فشار بود. اما گروه فعالان طرفدار ترامپ واقعيت را طور ديگري در فيسبوك ادعا ميكنند.
تبليغهاي مديريت شده توسط كارزار انتخابات مجدد ترامپ به تاريخ 30 آوريل را ميتوانيد در فيسبوك بخوانيد: «در حاليكه دموكراتها در دو سال گذشته پول شما را صرف توهمات بينتيجه خود كردهاند، پرزيدنت ترامپ در حال مبارزه براي شما بوده است.» يا «حزب دموكرات چنان تنزل كرده كه ايلهان عمر ضدنژاد سامي كه اخيرا حملات تروريستي 11 سپتامبر را در حد «كاري است كه شده» تقليل ميدهد، با آغوش باز ميپذيرد. حزب آنها مايه بيآبرويي است.»
اين تبليغها به دلايل متعدد قابل اعتنا هستند؛ آنها از كاربران ميخواهند كه قبل از پايان فرصت «كمكهاي مالي اضطراري»، كمكهاي مالي خود را پرداخت كنند، گرچه فرصت مجدد در 30 ژوئن اعلام خواهد شد. آنها با اين ترفند بازاريابي يك نوع حس اضطرار كاذب ايجاد كرده و موقعيت خود را به لحاظ زماني ارزيابي ميكنند تا ببينند چه تعداد از طرفداران تحتتاثير اين دروغ كمك مالي ميكنند و روي چه تعداد راي بالقوه ميشود حساب كرد.
تعداد اين تبليغها، با بيش از 200 تغيير جزيي در اجرا، بيشمار هستند. تبليغها همه موضعگيرانه و منفي هستند و تنها به جنجالي خارج از موضوع، درباره اشاره يكي از نمايندگان مسلمان كنگره به حادثه 11 سپتامبر، دامن ميزند و هيچ جنبه مثبتي براي انتخابات مجدد ترامپ ندارند.
آنها كاربران مسنتر فيسبوك در سراسر كشور را براي تقابل با خرد متعارف هدف قرار ميدهند زيرا افراد مسن به اين نوع تبليغات در شبكههاي اجتماعي پاسخ ميدهند. در مجموع، 500 روز قبل از انتخابات، اين آگهيها طبيعت نامتعارف كارزار تبليغاتي شبكه اجتماعي اجير شده توسط ترامپ را برملا ميكنند.
اريك ويلسون، استراتژيست ديجيتالي جمهوريخواه ميگويد: «اينبار كارزار تبليغاتي خيلي جلوتر عمل ميكند. آنها ابتدا بيشتر از يك سال مانده به انتخابات به تحكيم زيرساختها و تهيه منابع مالي آنلاين ميپردازند. آنها نهتنها نسبت به كمپين ترامپ در 2015 موقعيت بهتري دارند، بلكه نسبت به هر يك از كانديداهاي دموكرات در حال حاضر نيز داراي وضعيت بهتري هستند.»
قمار ديجيتالي
اينكه كمپين انتخاباتي مجدد ترامپ ميخواهد سرمايه خود را بر فناوري ديجيتالي متمركز كند از فوريه 2018 آشكار شد، وقتي براد پارسكيل را به عنوان رييس اين كارزار تعيين كرد. پارسكيل در سال 2016 عمليات آنلاين ترامپ را برعهده داشت و تا آن زمان يك مشاور بازاريابي ديجيتالي بود بدون داشتن هر نوع تجربه سياسي. او از تلاش خود براي پيروزي غيرمحتمل ترامپ و كسب اعتبار براي او با جار زدن و جلب مشتري از طريق پيچيدگيهاي استراتژيك فيسبوك شرمسار نبود. استراتژي كه به گفته او 60، 000 آگهي متغير در حال اجرا را در هر لحظه، همراه با انجام پرسشهاي تستي الف/ب، شامل ميشد.
در واقع كمپين رياستجمهوري 2016 هرگز پايان نيافت. ترامپ از همان روز تحليف براي رياستجمهوري مجدد خود برنامهريزي كرد و دهها گردهمايي تبليغاتي در اين مدت برگزار كرده؛ شواهد اين كارزار دايمي بهصورت آنلاين موجود است.
تبليغات ترامپ در فيسبوك و گوگل براي انتخابات مياندورهاي 2018، بر نتيجه آراي بسياري از كانديداها از جمله بتو اوروك، نماينده سابق كنگره نيز تاثير گذاشت، در حالي كه نامي از ترامپ روي ورقه راي نبود. ترامپ در 6 ماهه اول سال 2019، طبق افشاگريهاي شبكههاي اجتماعي بيش از 11.1 ميليون دلار هزينه تبليغات در فيسبوك و گوگل كرده است. براساس آمار كميته انتخاباتي فدرال، باراك اوباما در مقايسه با مورد و زمان مشابه 850، 000 دلار هزينه تبليغات آنلاين داشته است. يكي از كاركنان كمپين ترامپ كه اصرار داشت از سوابق كمپين صحبت كند، تنها كلياتي مبهم درباره كمپين ديجيتالي جاري مطرح كرد. او گفت كه اينها همه ريشه در ذهنيت سيليكونولي دارد و نوعي تجارت سرعت بالاي اينترنت و الگوريتمهاست. او توضيح داد كه فرمت «بازاريابي پاسخگويي مستقيم»، طراحي شده تا هدف موردنظر را به پاسخگويي ترغيب كند يا از طريق كمك مالي، آدرس ايميل يا گوشي موبايل مرتبط شوند.
آناليز متن و جهتگيري آگهيهاي كمپين رياستجمهوري ترامپ توسط شركت بولي پالپيت اينتراكتيو، يك شركت ديجيتالي دموكرات، نشان ميدهد كه بيش از 54درصد از آگهيهاي ترامپ به موضوع مهاجرت اشاره ميكند و تقريبا نيمي از آنها (44درصد) خطاب به رايدهندگان بالاي
65 سال است. مارك اشنايدر، يكي از همكاران اين شركت ميگويد؛ اهداف دموگرافيك (وابسته به جمعيت) و جغرافيايي تاكنون غيرمتعارف نبوده است. اما لحن غالب تبليغها به طرز شگفتانگيزي واكنشي و منفي بوده است. از وقتي كه فيسبوك آگهيهاي سياسي را از تاريخ ماه مه 2018 آرشيو ميكند، گاردين دريافته كه ترامپ 26.000بار به «اخبار جعلي» 14.000بار به «مرزها» و 3.600بار به كلمه «توهمات» اشاره كرده است.
اريك ويلسون، استراتژيست جمهوريخواه ميگويد، اين معيارها نشانگر آن است كه چه موضوعاتي و چه روشهاي ارتباطي براي رايدهندگان ترامپ داراي اهميت است: «كاري كه كمپين انجام ميدهد اين است كه با كمترين هزينه پيامهايي كه موجب روي برگرداندن حاميان و اهداكنندگان مالي ميشود را تعديل ميكند. آنچه ما ميتوانيم از خلال تبليغات فيسبوك كسب كنيم همان كاركرد آن است. فيسبوك هنر و دانش تغيير و تحريك آرا و نظرها را دارد و اين جدا از استراتژي سياسي و گسترده مااست. همآهنگي وجود دارد ولي كافي نيست.»
«سياست جا مانده است»
بعضي كارشناسان به گاردين گفتهاند، گرچه ترامپ در اين مرحله بر حوزه ديجيتالي احاطه دارد، اما تاكتيكهاي او خلاقانه نيستند و رقباي او هم هنوز وارد زمين بازي نشدهاند.
جسيكا آلتر، موسس شركت «تكنولوژي براي كمپين»، يك سازمان داوطلب مرتبط با فناوري سيليكونولي و كمپين تبليغاتي دموكراتها، ميگويد: «فكر نميكنم كمپين تبليغاتي ترامپ در مقايسه با ساير شركتهاي ديجيتالي خيلي پيچيده باشد. سياست در اين كمپين عقب مانده است.»
تشكيلات آلتر تحليل جامعي از تبليغهاي سياسي توسط هر دو حزب در نيمه سال 2018 به دست آورده است. نتايج به دست آمده اين تحليل به ما ميگويند كه چرا كمپين ترامپ افراد مسنتر را هدف گرفته است.
آلتر ميگويد: «اين تصور وجود دارد كه دنياي ديجيتال متعلق به جوانان است. افراد بالاي
55 سال سه برابر بيشتر از نسل جوانتر گرايش دارند كه روي آگهيهاي ديجيتالي كليك كنند. كليك بيشتر به معناي كمكهاي مالي بيشتر، آدرسهاي ايميل بيشتر و شماره تلفنهاي بيشتر است كه همه اينها كليد باقي ماندن در عرصه رقابت و زمان كافي براي تغيير آرا است.»
«يك تاثير مخرب»
دغدغهها هنوز بسيارند. كمپين تبليغات ديجيتالي و اطلاعاتي كه براي هدف قرار دادن زيرمجموعههاي كوچكتر از رايدهندگان مورد استفاده قرار ميگيرند، نقش بسيار مهمي در تلاشهاي روسيه براي تاثيرگذاري بر انتخابات 2016، در كنار رسوايي كمبريج آناليتيكا، ايفا ميكرد.
آنتوني نادلر، استاد مطالعات رسانهاي و ارتباطات كالج آرسينوس، هشدار ميدهد كه قابليت مايكرو-تارگتينگ (هدف قرار دادن كاربران در جوامع كوچكتر آماري) گروهها همراه با پيامهاي دستكاري شده كمپينها را به سمت يك رويه غيردموكراتيك سوق ميدهند.
نادلر درباره استفاده از روش پرسش و پاسخ الف/ب -روشي كه از طريق آن واكنشها به يك آگهي ثبت ميشود، چه روي آن كليك شود يا نشود- ميگويد: «اين روش كاربران را ناخواسته به سوژههايي براي كم و بيش يك نوع تست روانشناسي تبديل ميكند.»
او ميگويد: «اين عمل با قرار دادن افراد در موقعيتهاي بسته و تلاش براي تاثيرگذاري روي آنها در اين شرايط و نيز تخريب طرف مقابل، نوعي فريبكاري و فساد اخلاقي است.»
نادلر، خواهان ممنوعيت انجام تستهاي الف/ب در كمپينهاي ديجيتالي آنلاين شده است كه اجراي اين خواسته بعيد به نظر ميرسد، زيرا كمپينها بايد به يك متن تبليغي پايبند باشند تا اينكه مدام تغييرات جزيي را روي كاربران آزمايش كنند.
نادلر همچنان هشدار ميدهد در حالي كه كمپانيهايي مانند فيسبوك، گوگل و توييتر پس از انتخابات 2016 با استفاده از ابزار جديد شفافسازي نظارت بر كمپينها و آگهيهاي انتخاباتي را سادهتر كردهاند، ولي اين ابزار نميتوانند مانع جدي در مقابل ترفندهاي كثيف «آژانس تحقيقات اينترنتي روسيه» كه در سال 2016 اتخاذ كرد، باشند. نادلر اضافه ميكند: «گروههاي پول سياه نيز بسيار خطرناك هستند، زيرا آنها اعتبار و آبرويي ندارند كه بخواهند از آن حمايت كنند». او به سازمانهاي غيرانتفاعي اشاره ميكند كه ميتوانند بدون افشاي منابع مالي خود وارد كمپينهاي سياسي شوند. گرچه فيسبوك اكنون از آگهيدهندگان سياسي ميخواهد كه نام سازمانهاي حامي مالي آگهيها را اعلام كنند، ولي نادلر ميگويد: «براي بازيگردانان بد با انگيزههاي بد «بسيار آسان» است كه يك گروه غيرانتفاعي جديد تاسيس كرده و از طريق آن پول براي كمپين سرازير كنند. به گمان من اين افراد در پيشبرد اين تاكتيكها پيشگام هستند.» اين استراتژيها تلاشهايي از قبيل ايجاد تفرقه يا فرونشاندن شوق مخالفان را نيز دربر ميگيرد. يك گروه پول سياه حتي ميتواند وانمود كند كه متحد سياسي است بدون اينكه حقيقت داشته باشد، همان كاري كه گروه چرخشي روسيه در گذشته انجام داد.
كاري كه شبكه اجتماعي ميتوانند انجام دهند ترغيب افراد بدبين و بيهيجان به راي دادن است ولي نه با اقناع رايدهندگان از طريق تحميل آرا.