• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4578 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۵ بهمن

انتخابات درون حزبي آيووا برگزار شد

همه نگران سندرز

ميثم سليماني

حزب دموكرات‌ براي انتخابات سال 2020 با تعدد نامزدها از گروه‌هاي مختلف مواجه است. از چپ‌ترين نقطه حزب گرفته تا محافظه‌كار‌ترين فرد در حزب همگي در اين رقابت حضور دارند. اما برني سندرز به‌رغم اينكه در سن 78 سالگي در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا حاضر شده ولي يكي از جوان‌ترين كمپين‌هاي انتخاباتي را در امريكا رقم زده است. او توانسته يك بار ديگر و حتي قوي‌تر از سال 2016 موجي جدي را راه‌اندازي كند تا هيچ كس نتواند او را در رقابت با خود دست كم بگيرد. به نظر مي‌رسد سندرز بايد پا به اين سن مي‌گذاشت تا بتواند چنين كمپيني را راه‌اندازي كند. شايد اگر او 20 سال جوان‌تر بود و چنين كمپيني را راه‌اندازي مي‌كرد به‌رغم همه مخالفت‌هاي درون حزبي بدون شك بايد او را رييس‌جمهور آينده امريكا مي‌دانستيم. موج سندرز در امريكا بسياري از مخالفان او به خصوص رقباي درون حزبي را نگران كرده است. جان كري وزير خارجه سابق امريكا و يكي از حاميان جدي جو‌بايدن در حزب دموكرات، نسبت به قدرت گرفتن سندرز در حزب دموكرات ابراز نگراني كرده است و به نظر مي‌رسد سران حزب به‌شدت نگران اين اتفاق هستند. گفتني است جان كري يكي از حاميان جدي و مشهور جو بايدن معاون اول سابق رييس‌جمهور امريكا است.

جان كري در طول يك ماه گذشته در آيووا براي جو بايدن سنگ تمام گذاشت. در ايالتي كه احتمال شكست بايدن از سندرز كماكان بالاست جان كري وارد عرصه شد تا اجازه ندهد آيووا از دستان بايدن خارج شود. او با اتوبوس تبليغاتي بايدن شهر به شهر و منطقه به منطقه پيش‌رفت تا براي بايدن تبليغ كند و در چنين شرايطي اصلا روشن و مشخص نيست كه چرا بايد اين شايعه بازتوليد شود كه جان كري احتمال دارد وارد كارزار انتخاباتي 2020 شود. جان كري با توجه به ابهاماتي كه در حرف‌هاي پيشين او وجود داشت اما بار ديگر در توييتي عنوان كرد همان‌گونه كه به خبرنگاران گفتم، من قطعا براي انتخابات رياست‌جمهوري نامزد نمي‌شوم و هر گزارشي غير از آن كاملا نادرست است. او در ادامه عنوان كرد: من به دوست خوبم جو بايدن افتخار مي‌كنم. او نامزد نهايي حزب دموكرات مي‌شود، دونالد ترامپ را شكست مي‌دهد و تبديل به يك رييس‌جمهور برجسته خواهد شد.

جان كري در مصاحبه‌اي به NBCمي‌گويد: يك تفسير كاملا غلط از سخنان من صورت گرفته است. چرا كه از او پرسيده مي‌شود اگر دموكرات‌ها يك نامزد غيرمعقول را انتخاب كنند آيا وارد كارزار انتخاباتي مي‌شود. جان كري نيز در صحبت‌هاي خود عنوان مي‌كند كه نمي‌تواند به دلايل متعدد چنين كاري را انجام دهد. هنوز مشخص نيست كه در چه چارچوبي اين صحبت از جان كري به ميان آمده و تا چه حد موضوع جدي بوده است. اما همين كه در چنين چارچوبي بحثي آغاز شده نشان مي‌دهد كه اعضاي برجسته حزب دموكرات عميقا نگران فعاليت‌هاي سندرز و قدرت‌گيري او در نظرسنجي‌ها هستند و اين نگراني براي دموكرات‌ها وجود دارد كه سندرز توانايي انسجام‌بخشي به حزب در آستانه انتخابات براي شكست دونالد ترامپ را نخواهد داشت.

ولي واقعيت آن است كه كري هم در آيووا و هم در نيوهمپشاير همكاري جدي با كمپين بايدن داشت. به خصوص در كمپين آيووا اگر بايدن در انتخابات آن پيروز شود بخش عمده‌اي از آن را مديون جان كري خواهد بود. با اين حال گفته مي‌شود جان كري در آخرين كمپيني كه با بايدن رفت طولاني‌تر از او سخنراني كرده و اين نگراني را به وجود آورده كه اختلافي در كمپين به وجود آمده باشد. اما تيم بايدن هرگونه نگراني را رد كرده است. سايمون سندرز مشاور ارشد كمپين بايدن گفته است كه همه اكنون مي‌دانند جان كري همراه ماست.

كري در سال 2004 نامزد حزب دموكرات بود و از جورج بوش پسر كه در دور دوم رياست‌جمهوري بود باخت. بوش در رقابت آن سال 286 الكترال و كري 251 الكترال كالج را به خود اختصاص داد و نتيجه نهايي را واگذار كرد.

اما نكته اينجاست كه جان كري يكي از شناخته شده‌ترين افرادي است كه از بايدن در انتخابات 2020 حمايت و تلاش كرده كمپين بايدن را در نظرسنجي‌هاي آيووا و نيوهمپشاير همپاي سندرز پيش ببرد.

NBC ماه گذشته در مصاحبه‌اي از جان كري پرسيد كه آيا پشيمان نيستيد كه وارد رقابت انتخاباتي سال 2020 نشديد؟ او گفت: اگر بگويم به اينجا مي‌آيم براي تفريح دروغ گفته‌ام. اما در حال حاضر ما كاملا متمركز كمك به جو بايدن براي رسيدن به سمت رياست‌جمهوري هستيم و از كارهايي كه انجام مي‌دهم بسيار خوشحالم.

با اين حال در مجموعه فضايي كه اكنون انتخابات درون حزبي امريكا قرار دارد برني سندرز از شانس به مراتب بالايي براي پيروزي نهايي برخوردار است كه نتيجه دو انتخابات پيش روي درون حزبي آيووا و نيوهمپشاير براي نامزدهاي حاضر در انتخابات بسيار حايز اهميت است. احتمالا هنگامي كه روزنامه‌هاي ايران روز سه‌شنبه‌ در كيوسك‌هاي مطبوعاتي قرار مي‌گيرند نتايج انتخابات آيووا نيز مشخص مي‌شود و روزنامه‌ها امكان پوشش نتايج را ندارند. اما هر نتيجه‌اي كه از اين انتخابات بيرون بيايد مي‌تواند براي اولين‌بار يك شماي واقع‌بينانه از شرايط حاكم بر انتخابات درون حزبي دموكرات‌ها ارايه دهد. برني سندرز كه در انتخابات سال 2016 معتقد بود در آيووا هيلاري كلينتون او را با فشار و تقلب شكست داده بود حالا به دنبال پيروزي در آيووا است تا نشان دهد نتيجه انتخابات درون حزبي چهارسال پيش اشتباه بوده؛ سندرز در انتخابات گذشته قبل از شروع رقابت عملا قافيه را به نمايندگان ويژه حزب كه پشت سر هيلاري كلينتون قرار گرفته بودند باخته بود. ولي حالا با كمرنگ شدن نقش نمايندگان ويژه حزبي اميدوار است كه بتواند به‌رغم پشتيباني بدنه حزب دموكرات پيروز انتخابات داخلي باشد. ولي نبايد فراموش كرد از فردي مانند هيلاري كلينتون گرفته تا جان كري و اوباما مخالف حضور برني سندرز به عنوان نامزد نهايي حزب در انتخابات 2020 هستند چرا كه معتقدند حزب را دچار شكاف مي‌كند و نمي‌تواند فردي باشد كه دونالد ترامپ را شكست دهد. با اين وجود يك نگراني جدي وجود دارد و آن اين است كه اگر دموكرات‌ها به شكل عادلانه با برني سندرز در انتخابات برخورد نكنند اين احتمال وجود دارد او به تنهايي و مستقل وارد كارزار انتخاباتي شود؛ آرزويي كه دونالد ترامپ بيش از هر فرد ديگري انتظار آن را مي‌كشد. آخرين نظرسنجي كه CBS پيش از برگزاري انتخابات درون حزبي آيووا منتشر كرد نشان داد كه بايدن و سندرز با 25 درصد آرا شانه به شانه هم قرار دارند و پيت بوتجيج با 21 و اليزابت وارن با 16 درصد جايگاه‌هاي سوم و چهارم را به خود اختصاص دادند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون