• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4578 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۵ بهمن

خبر

مخالفت سازمان همكاري اسلامي با طرح «معامله قرن»

نشست فوق‌العاده وزيران خارجه سازمان همكاري اسلامي روز گذشته در جده عربستان با محوريت بررسي معامله قرن برگزار شد. اين سازمان در بيانيه خود با طرح صلح دونالد ترامپ مخالفت كرد. به گزارش ايسنا، به نقل از سايت عربي ۲۱، اين نشست در سطح وزيران خارجه براي بررسي موضعي منسجم در قبال طرح معامله قرن كه سه‌شنبه گذشته دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري امريكا در كنار بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي از آن پرده‌برداري كرد، برگزار شد. سازمان همكاري اسلامي در بيانيه‌اي بعد از نشست مذكور خود مخالفت خود را با طرح معامله قرن اعلام كرد و گفت كه از تمام كشورها مي‌خواهد با طرح امريكا تعامل نكنند و به هيچ‌وجه با دولت امريكا در اجراي آن همكاري نداشته باشند. رياض مالكي، وزير خارجه فلسطين در سخنراني خود در افتتاحيه اين نشست اظهار كرد كه طرح امريكا تدابير الحاق اراضي فلسطيني به اسراييل و لغو قدس به عنوان پايتخت فلسطين را مشروعيت مي‌بخشد و مانع از تماميت ارضي فلسطين به بهانه امنيت مي‌شود. مالكي اضافه كرد: اين طرح به اشغالگري اصلا اشاره نمي‌كند بلكه آن را به نوعي ترويج مي‌كند، اين معامله قدس را پايتخت يكپارچه اسراييل قرار مي‌دهد و مسجدالاقصي را به لحاظ ديني و مكاني تقسيم مي‌كند. رياض مالكي تاكيد كرد: ما از هر كسي كه از تلاش‌ها در برابر تحميل راه‌حل‌هاي غيرعادلانه بر فلسطيني‌ها حمايت مي‌كند، تقدير مي‌كنيم. مالكي افزود: تلاش‌هاي بي‌سابقه‌اي در انكار حقوق ملت فلسطين صورت گرفته است. وي با تاكيد بر اينكه اجماعي عربي در رد معامله قرن وجود دارد، از كشورهاي اسلامي خواست طرح امريكا را رد كرده و با آن به هيچ نحو تعامل نكنند. پيش از نشست مولود چاووش‌اوغلو، وزير خارجه تركيه و رياض مالكي‌، همتاي فلسطيني او در شهر جده با هم ملاقات كردند. همچنين فيصل بن فرحان، وزير خارجه عربستان در اين نشست كشورهاي اسلامي را به همبستگي با ملت فلسطين و مساله عادلانه آنها فراخواند. بن فرحان در سخراني خود در اين نشست ادعا كرد: ما خواهان همبستگي با ملت فلسطين هستيم و عربستان از زمان دوره بنيانگذار آل‌سعود در كنار برادران فلسطيني خود ايستاده است. وزير خارجه عربستان خاطرنشان كرد، رياض از راه‌حل عادلانه به‌طوري كه تضمين كننده حقوق ملت فلسطين و تشكيل كشور مستقل فلسطين به پايتختي قدس شرقي باشد، حمايت مي‌كند. يوسف بن احمد العثيمين، دبيركل سازمان همكاري اسلامي نيز بر حمايت از هر تلاش بين‌المللي تا تحقق صلح فراگير، تشكيل كشور فلسطين در مرزهاي ۶۷ به پايتختي قدس شرقي و پايبندي به قطعنامه‌هاي بين‌المللي و طرح صلح عربي تاكيد كرد. اين نشست در غياب ايران برگزار مي‌شود. ايران به دليل اينكه رياض از حضور هيات تهران در اين نشست ممانعت به عمل آورد، عربستان را مورد سرزنش قرار داد.

لندن از قوانين اتحاديه اروپا پيروي نمي‌كند

بوريس جانسون نخست‌وزير انگليس گفت: اگر اروپايي‌ها ما را ملزم به تبعيت از قوانين اتحاديه اروپا كنند، كشورش بدون هيچ توافق تجاري با اين اتحاديه، مسير پيشرفت را ادامه خواهد داد. به گزارش فارس به نقل از «گاردين» جانسون در سخنراني روز دوشنبه با انتقاد از مخالفان توافق تجاري ميان انگليس و امريكا خطاب به آنها گفت: «بزرگ شويد». او درباره توافق تجاري ميان لندن و بروكسل پس از اجراي برگزيت نيز گفت، انگليس اصراري بر تبعيت اتحاديه اروپا از قوانينش ندارد. جانسون افزود: در مقابل، انگليس نيز تعهدي در قبال پذيرش قوانين اتحاديه اروپا در زمينه‌هاي كليدي نخواهد داشت. در صورتي كه بروكسل بر لزوم تبعيت انگليس از قوانين اتحاديه اروپا اصرار ورزد ممكن است هيچ توافق تجاري به ثمر نرسد. نخست‌وزير انگليس درخصوص منازعات موجود ميان مادريد و لندن بر سر مالكيت «جبل‌الطارق» گفت، اين منطقه نيز عضوي از خانواده بريتانيا است و اين اصل در مذاكرات توافق تجاري با اتحاديه اروپا لحاظ خواهد شد. يك ديپلمات ارشد اتحاديه اروپا روز شنبه گفت: «آنها (اتحاديه اروپا) رضايت صريح اسپانيا، روابط جديد [ميان بروكسل و لندن] را درخصوص جبل‌الطارق اعمال نمي‌كنند و اين تنها درصورتي است كه گفت‌وگوهاي ميان اسپانيا و انگليس بر سر اين منطقه به نتيجه برسد». جانسون همچنين درخصوص حمله تروريستي روز يكشنبه در لندن گفت: «مردم مي‌خواهند بدانند چرا فرد ضارب از زندان آزاد شده بود» و بايد پيش از آزادي پيش از موعد، ارزيابي‌هاي صحيحي درباره چنين تصميماتي انجام شود. جانسون با انتقاد از سيستم «آزادي پيش از موعد خودكار» خواستار حذف كامل آن از سيستم قضايي انگليس شد.«سودش امان» كه ماه گذشته ميلادي از زنداني در انگليس آزاد شده و تحت نظر پليس نيز بوده است، روز يكشنبه چند نفر را با سلاح سرد زخمي كرد و دقايقي بعد با شليك پليس از پاي درآمد.

گفت‌وگوي تلفني روساي جمهور عراق و تركيه

دفتر «برهم صالح» رييس‌جمهور عراق در بيانيه‌اي اعلام كرد كه «رجب طيب اردوغان» رييس‌جمهور تركيه روز دوشنبه با صالح تلفني گفت‌وگو كرد. صالح قرباني شدن تعدادي از شهروندان تركيه در زلزله اخير را به اردوغان تسليت گفت. طبق گزارش وبگاه «السومريه نيوز»، صالح و اردوغان بر اهميت حمايت جامعه جهاني از ثبات عراق و حفظ امنيت و حاكميت آن و نيز ضرورت تقويت روابط دوجانبه تاكيد كردند. سران دو كشور همچنين تحولات سياسي و امنيتي منطقه و جهان عرب را بررسي كرده و هماهنگي و همكاري مشترك بين دو كشور براي تحقق صلح و امنيت در منطقه و نيز پيدا كردن راهكارهاي اساسي حل بحران بر اساس اصل گفت‌وگوي سازنده و جدي بين طرف‌ها را ضروري خواندند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون