• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4578 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۵ بهمن

سعيد نمكي خطاب به مردم:

وزير بهداشت‌تان به قيمت بدنامي هم چيزي را از شما پنهان نمي‌كند

گروه اجتماعي| يك نگاه گذرا در مترو و اتوبوس و خيابان‌هاي تهران نشان از آن دارد كه هر روز به تعداد شهرونداني كه اين‌بار نه از روي آلودگي هوا، بلكه از هراس شيوع احتمالي ويروس كروناي جديد، ماسك به صورت مي‌گذارند افزوده مي‌شود. هم‌زمان با افزايش اين هراس وزارت بهداشت همچنان مي‌گويد كه از كرونا در ايران خبري نيست و در عين حال روز گذشته يك مقام مسوول اين وزارتخانه از اختصاص ۶ بيمارستان در استان تهران و ۱ بيمارستان در ساير استان‌ها براي مبتلايان احتمالي كرونا خبر داد. وزير بهداشت هم روز گذشته اعلام كرد هيچ چيزي را از مردم پنهان نخواهد كرد.

«خواهشمندم پيام دلگرم‌كننده بنده را كه مملو از صداقت و شفافيت است به مردم منتقل كنيد. مردم بايد بدانند وزير بهداشت‌شان هرگز چيزي را از آنها پنهان نكرده و نخواهد كرد؛ حتي اگر اعلام موضوع به قيمت بدنامي و فشار روي خودش باشد.» اين بخشي از صحبت‌هاي سعيد نمكي، وزير بهداشت با ايسنا است. گفته‌هاي نمكي و تاكيدش بر اينكه همه‌چيز را حتي به قيمت «بدنامي و فشار» با مردم در ميان خواهد گذاشت احتمالا واكنشي است به پيام‌هاي هشدارآميز فراواني كه در ميان شهروندان دست به دست مي‌چرخد و در آن ميان توصيه‌ها و راهكارهاي صحيح و ناصحيح به هم مي‌آميزند. نمكي تاكيد كرده است كه كروناويروس جديد مطلقا سخت‌تر از بيماري آنفلوآنزاي H1N1كه چند ماه گذشته كشور درگير آن بود، نيست و بنابراين مي‌توانيم مانند آن ويروس، از پس اين ويروس هم برآييم. او در مورد وضعيت پروازهاي ميان ايران و چين هم توضيح داد: «اين تقاضاي من مورد حمايت معاون اول رييس‌جمهور و وزير راه قرار گرفت و قرار بر اين شد تا امكان بازگشت براي اتباع چيني كه اكنون در ايران هستند و ايرانيان ساكن در چين نيز فراهم باشد چراكه ما نمي‌توانيم امكان بازگشت را از آنها بگيريم. تاكنون اگر همچنان پروازي در حال انجام است تنها براي جابه‌جايي شهروندان ايراني و چيني بوده است.» نمكي همچنان تاكيد دارد كه ويروس وارد كشور نشده و در ميانه اين هياهوها بايد به فكر روابط استراتژيك كشور با چين بود هرچند، سلامت مردم بر همه مصالح اولويت دارد: ‌«اميدوارم در اسرع وقت شرايط به حالت عادي بازگردد چراكه روابط ايران و چين رابطه‌اي استراتژيك است كه نمي‌خواهيم لطمه‌اي به آن وارد شود. اما معناي اين سخن اين نيست كه لحظه‌اي از سلامت مردم غافل مي‌شويم. سلامت مردم از هر گونه مصلحت‌انديشي براي ما اولويت بيشتري دارد.»

از سوي ديگر از وزارت بهداشت خبر مي‌رسد كه براي مقابله با ورود احتمالي كرونا ويروس جديد مراكز درماني در نظر گرفته مي‌شوند: «جلسه‌اي با معاونت‌هاي درمان سه دانشگاه علوم پزشكي ايران، بهشتي و تهران در دفتر معاون درمان وزارت بهداشت برگزار شد. بنابر اين جلسه قرار شد، هر دانشگاه علوم پزشكي يك بيمارستان دولتي از بيمارستان‌هاي خود و يك بيمارستان خصوصي زير مجموعه خود را براي استقرار اطفال و بزرگسالان مشكوك به كرونا تخصيص دهند. بنابراين هم بخش دولتي و هم بخش خصوصي فضاي خاص بيمارستاني را براي افراد مشكوك به بيماري آماده مي‌كنند. اين بيمارستان‌ها در غرب، مركز، شرق، شمال و جنوب تهران آماده‌سازي مي‌شوند. در ساير استان‌ها نيز يك بيمارستان از سوي هر دانشگاه علوم پزشكي آماده‌سازي مي‌شود.» حسين عرفاني، رييس اداره بيماري‌هاي مشترك بين انسان و حيوان وزارت بهداشت به ايلنا گفت كه هنوز موردي از كرونا در ايران تاييد نشده است و هرچند نياز به آموزش همگاني به دانش‌آموزان وجود دارد، تا زمان ورود ويروس به كشور نيازي به تمهيدات پزشكي در مدارس نخواهد بود.

 

دانشجويان ايراني در ووهان سالم هستند

روز گذشته، وزير بهداشت اشاره كرده بود كه پرواز مخصوص در اولين ساعات سه‌شنبه (امروز) به ووهان اعزام مي‌شود تا دانشجويان را با خود برگرداند. او توضيح داده است: «(اين پرواز) متشكل از پنج نفر از پرسنل زبده ما شامل متخصص عفوني و متخصص اورژانس است. همچنين براي كليه خدمه پروازي اين هواپيما نيز تمهيدات لازم از نظر حفاظت از ويروس فراهم شده است. اين ۷۰ دانشجو پس از بازگشت دو هفته در قرنطينه خواهند بود و سپس مي‌توانند به آغوش خانواده‌هاي‌شان بازگردند.» هم‌زمان با اعلام اين خبر، محمدمهدي گويا، رييس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت خبر داد: «تاكنون ابتلا به ويروس كرونا براي هيچ دانشجويي اعلام نشده است.» گويا در حاشيه جلسه، هيات دولت علاوه بر اين گفت كه ايران حتي آمادگي همكاري با چين براي مقابله با اين ويروس را هم دارد: «براي كمك و تامين نيروي انساني و نيازهاي ديگر به چين اعلام آمادگي كرده‌ايم و با سفارت چين در اين مورد جلساتي داشته‌ايم.» او همچنين گفته است بنا بر پيش‌بيني‌ها اين ويروس تا ماه آوريل (فروردين و ارديبهشت) در دنيا باقي خواهد ماند و بايد آمادگي‌هاي لازم را كماكان داشته باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون