• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4584 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۳ بهمن

در جلسه هيات دولت تصويب شد

مصوبه‌اي براي تامين حقوق شهروندي و كاستن از محكوميت حبس

هيات وزيران در جلسه روز يكشنبه خود كه به رياست حجت‌الاسلام حسن روحاني رييس‌جمهوري برگزار شد، آيين‌نامه اجرايي مربوط به واردات دارو و تجهيزات پزشكي را تصويب كرد. براساس اين آيين‌نامه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي (سازمان غذا و دارو) مكلف است مجوز لازم جهت واردات دارو، تجهيزات و لوازم پزشكي موردنياز كشور با كيفيت و استاندارد موردنظر را كه در داخل كشور، مشابه آن توليد نمي‌‌شود يا كافي نيست از طريق فرآيند رقابتي به واردكنندگاني كه با كمترين قيمت تامين مي‌كنند، صادر كند. واردات كالاي موضوع اين آيين‌نامه براساس فهرستي است كه سازمان غذا و دارو به صورت دوره‌اي منتشر و مطابق آن، سازمان مي‌تواند در چارچوب ضوابط آيين‌نامه فوق براي مدت مشخص و محدود از ظرفيت ساير واردكنندگان استفاده كند.به‌منظور حصول اطمينان از كيفيت، ايمني، اثربخشي و تضمين اصالت، اولويت واردات كالا از طريق نمايندگان رسمي شركت‌هاي سازنده مربوط، مستلزم فرآيند ثبت اقلام مربوط در سازمان مورد اشاره و رعايت كليه مقررات، آيين‌نامه‌ها و ضوابط ثبت دارو، تجهيزات و ملزومات پزشكي است. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني نهاد رياست‌جمهوري، همچنين، توزيع و عرضه كالاي موضوع اين آيين‌نامه، پس از اخذ مجوز توزيع از سازمان غذا و دارو و در شبكه توزيع مجاز، امكان‌پذير خواهد بود و در صورت لزوم، اولويت و نحوه توزيع ازسوي اين سازمان تعيين خواهد شد.

دولت به‌ منظور كاهش جمعيت كيفري
در راستاي سياست‌هاي كلان قوه قضاييه و نيز باتوجه به پايان يافتن مهلت قانوني مقرر در قانون مجازات اسلامي از آخرين تعديل ميزان جزاي نقدي بدل از حبس، با افزايش مبلغ ريالي آن موافقت كرد. به موجب اين مصوبه، مبلغ مجازات نقدي بدل از حبس مندرج در قانون مجازات اسلامي و همچنين مبالغ ريالي مندرج در قانون آيين دادرسي كيفري، به ترتيب از مبلغ ۴۰۰ هزار ريال و ۳۰۰ هزار ريال، به مبلغ يك ميليون ريال افزايش يافت. حفظ كرامت انساني و حقوق شهروندي، كاستن از محكوميت حبس و تبديل آن به مجازات‌هاي جايگزين و نيز بهبود وضعيت زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها، ازجمله مهم‌ترين اهداف اين مصوبه است.

تصويب آيين‌نامه تعيين حداكثر مدت موقت براي كارهايي كه طبيعت آنها جنبه غيرمستمر دارد، ازجمله ديگر دستوركارهاي نشست اخير هيات‌وزيران بود. اين هيات در راستاي ايجاد امنيت شغلي كارگران باتوجه به افزايش روزافزون قراردادهاي موقت كار در سال‌هاي اخير و به‌منظور جلوگيري از سوءاستفاده از عدم تعيين حداكثر مدت موقت كار، آيين‌نامه اجرايي تعيين حداكثر مدت موقت را براي كارهايي كه طبيعت آنها جنبه غيرمستمر دارد، تصويب كرد. در كارهايي كه پيش از ابلاغ اين تصويب‌نامه وجود داشته‌اند، حداكثر مدت موقت از تاريخ ابلاغ اين تصويب‌نامه محاسبه خواهد شد.هيات‌وزيران همچنين به پيشنهاد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، با صدور مجوز براي خريد يك دستگاه خودروي سواري تك‌سوز توليد داخل براي پارك علم و فناوري استان كهگيلويه‌وبويراحمد موافقت كرد. لازم به ذكر است، خودروي ياد شده از شمول ضوابط اجرايي قانون بودجه سال ۱۳۹۸ كل كشور مبني بر خريد خودروي سواري داخلي توسط دستگاه‌هاي اجرايي به تعداد خروج خودروهاي سواري و نيز الزام دستگاه‌هاي دولتي به خريد خودروهاي دوگانه‌سوز در شهرهاي داراي جايگاه عرضه گاز طبيعي معاف خواهد بود.هيات‌وزيران در ادامه به ‌منظور تامين نظر هيات بررسي و تطبيق مصوبات دولت با قوانين و پيشگيري از اعلام ايراد رييس مجلس شوراي اسلامي درخصوص مصوبه مربوط به ورود و ترخيص ۳۶ دستگاه خودروي كشنده بوژي،
با اصلاح آن موافقت كرد. بر اين اساس، ورود و ترخيص خودروهاي كشنده بوژي فوق سنگين بالاي ۵۰۰ اسب بخار و بالاي ۲۰۰ تن، با استاندارد آلايندگي يورو ۵ EEV و سال ساخت ۲۰۱۱ به بعد، بدون رعايت شرايط آيين‌نامه ضوابط فني واردات خودرو و با استفاده از ارز متقاضي تا پايان سال ۱۳۹۹ به شرط تامين شرايط خدمات پس از فروش با تاييد وزارت صمت مجاز است.

دولت در ادامه، ضمن اعلام نظر درخصوص تعدادي از طرح‌هاي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، نماينده خود را براي پيگيري موضوع تعيين كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها