• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4587 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۲۷ بهمن

سيتيزن‌ها دو سال از حضور در ليگ قهرمانان اروپا محروم شدند

ولنتاين سياه من‌سيتي

سامان سعادت

منچسترسيتي، قهرمان ليگ برتر و يكي از ثروتمندترين باشگاه‌هاي فوتبال جهان، به دليل نقض جدي مقررات مالي فوتبال اروپا، از حضور در دو فصل آينده ليگ قهرمانان اروپا محروم شد. در اين تصميم كه روز جمعه و دقيقا در روز ولنتاين توسط نهاد كنترل مالي مستقر در يوفا و رييس هيات‌مديره فوتبال در اروپا اعلام شد، مشخص شد كه منچسترسيتي در چند مورد مربوط به به مجوز باشگاه و رعايت قوانين فيرپلي مالي مقصر شناخته شده است. قوانيني كه تلاش مي‌كند شكاف روزافزون ميان باشگاه‌هاي فقير و غني را از بين ببرد و با بحران رو به رشد بدهي‌هاي باشگاه مقابله كند. باشگاه منچسترسيتي همچنين به دليل عدم همكاري با بازپرسان يوفا نيز مورد انتقاد قرار گرفت و به پرداخت 30 ميليون يورو جريمه محكوم شد.

جريمه من‌سيتي مهم‌ترين مجازات يوفا در چند دهه اخير بوده است. شركت در ليگ قهرمانان اروپا سالانه نزديك به 100 ميليون دلار ارزش دارد و از دست دادن آن مي‌تواند عاملي در تصميم‌گيري‌هاي شغلي مربيان و برخي از ستاره‌هاي تيم باشد. حالا ممكن است پپ گوارديولا و بازيكنان بزرگ سيتي در تصميم‌شان براي همكاري با آبي‌هاي منچستر تجديدنظر كنند. البته اين ممنوعيت تاثيري در ليگ قهرمانان امسال ندارد. منچسترسيتي كه هرگز موفق به بردن اين جام نشده است بايد در مرحله يك‌هشتم با رئال مادريد بازي كند. تصميم يوفا همچنين زنگ خطري براي ساير تيم‌هاي ليگ برتر انگليس نيز به شمار مي‌رود؛ تيم‌هايي كه در مورد مقررات مربوط به كنترل هزينه‌هاي خود اطلاعات دقيق و كافي در اختيار يوفا قرار نداده‌اند. ليگ برتر مارس گذشته اعلام كرد به دليل رسوايي‌هاي به وجود آمده در ماجراي هك شدن پايگاه‌هاي اطلاعات باشگاه‌ها موسوم به Football Leaks تحقيقات عليه منچسترسيتي آغاز شده است. با اين حال وقتي از ريچارد مسترز مدير اجرايي ليگ برتر در مورد روند تحقيقات سوال شد، او حاضر به پاسخگويي نشد.

بعد از اعلام تصميم يوفا باشگاه منچسترسيتي در بيانيه‌اي به اين حكم واكنش نشان داد. در اين بيانيه آمده است: «باشگاه منچسترسيتي از تصميم امروز يوفا نااميد است، اما شگفت‌زده نيست. باشگاه همواره نياز وجود نهادي مستقل براي بررسي با بي‌طرفي را پيش‌بيني كرده بود كه از شواهد غيرقابل انكار در چنين موقعيتي حمايت كند. در دسامبر سال ۲۰۱۸، رييس تحقيقات يوفا قبل از هرگونه تحقيقات به‌طور علني نتيجه مورد نظر را به منچسترسيتي اعلام كرد. ايراد بعدي او اين بود كه به‌طور مداوم در فرآيند پردازش پرونده و تصميم‌گيري يوفا اعمال نفوذ مي‌كرد. در نتيجه‌اي كه او ارايه مي‌كرد شك كمي وجود داشت. باشگاه رسما از مرجع انضباطي يوفا شكايت كرد؛ شكايتي كه بر اساس حكم دادگاه CAS معتبر است. اين پرونده توسط يوفا آغاز، پيگيري و داوري شده است. با پايان اين روند همراه با پيش‌داوري، باشگاه در سريع‌ترين زمان ممكن داوري بي‌طرفانه را پيگيري و در اولين فرصت اين كار را از طريق دادگاه داوري ورزش (CAS) آغاز مي‌كند.»

منتقدان مي‌ترسند كه توانايي مالي منچسترسيتي در جلوگيري از مجازات اين باشگاه ضربه‌اي جدي به حيثيت و توانايي يوفا براي تحميل محدوديت‌هاي مالي به باشگاه‌ها وارد كند. اين قوانين از سال 2011 به بعد، به منظور تعيين انصاف مالي در اقتصاد فوتبال اروپا وضع شده است. با اين حال باشگاه‌هاي متمول نظير سيتي و پاري‌سن‌ژرمن و ميلان و چند باشگاه ديگر به‌طور مرتب از رعايت قوانين سر باز مي‌زنند. خاوير تباس رييس لاليگا يكي از منتقدان قديمي و صريح باشگاه منچسترسيتي يوفا را به دليل اقدام قاطع ستود. تباس گفت: «اجراي قوانين منصفانه و مجازات دوپينگ مالي براي آينده فوتبال ضروري است. سال‌هاست كه خواستار اقدام شديد عليه منچسترسيتي و پاري‌سن‌ژرمن هستيم. با اين حال دير انجام شدن بهتر از هرگز انجام نشدن است.» منچسترسيتي از طريق پشتيباني مالي صاحب باشگاه تبديل به يكي از گران‌ترين تيم‌هاي جهان شده است. شيخ منصور بن زايد النهيان برادر حاكم امارات متحده عربي مالك من‌سيتي است. شيخ منصور طي دو دهه گذشته صدها ميليون دلار در باشگاه سرمايه‌گذاري كرده است. بازيكنان و مربيان و امكاناتي كه او براي سيتيزن‌ها فراهم كرده، باعث شده اين تيم كه سال 2002 در چمپيونشيپ بازي مي‌كرد به يكي از بزرگ‌ترين و موفق‌ترين باشگاه‌هاي فوتبال دنيا تبديل شود.

بسياري از اتهامات مربوط به عدم رعايت فيرپلي مالي پس از دسترسي به پرونده‌هاي Football Leaks اتفاق افتاد. گفته مي‌شود كه اين پرونده‌ها شامل ايميل‌ها و اسناد داخلي باشگاه هستند كه تلاش‌هاي سيتي براي دور زدن قوانين فيرپلي مالي بوده است. اين ايميل‌ها توسط شخصي به نام روي پينتو در پرتغال به دست آمدند. پينتو هم‌اكنون در كشورش به واسطه 147 جرم كيفري از جمله هك كردن و ساير جرايم سايبري متهم و تحت بازداشت است. تلاش‌هاي سيتي شامل سرمايه‌گذاري ميليون‌ها دلار از يك شركت سرمايه‌گذاري دولتي تحت حمايت امارات متحده عربي و همچنين توافقنامه‌هاي مالي با اشخاص حقيقي و حقوقي از جمله شركت هواپيمايي اتحاد بوده است.

مقررات يوفا اجازه حمايت‌ مالي شركت‌هاي مرتبط با صاحبان يك باشگاه را مي‌دهد مشروط بر اينكه توافقات بر مبناي نرخ واقعي بازار باشد. با اين حال معاملات اتحاد با باشگاه نشان داده كه اين شركت ميليون‌ها دلار براي جبران هزينه‌هاي خريد بازيكنان جديد به سيتي پرداخت كرده است. باشگاه سال‌هاست در مورد رويكرد يوفا به تحقيقات از باشگاه با حالتي تهاجمي رفتار كرده است. طبق يكي از نامه‌هاي الكترونيكي درز شده كه جزييات مربوط به آن براي نخستين‌بار در اشپيگل منتشر شد، وكيل باشگاه مي‌گويد رييس باشگاه گفته ترجيح مي‌دهد 30 ميليون پوند خرج 50 وكيل زبده كند تا در 10 سال‌ آينده از هر گونه شكايتي جان سالم به در ببرد. سال 2014 منچسترسيتي با قبول جريمه 49 ميليون پوندي و محروميت از پنجره نقل و انتقالات پرونده‌اش را در يوفا بسته بود. اين تيم گزارش‌هاي اوليه مبني بر عدم رعايت فيرپلي مالي را به عنوان تلاشي سازمان يافته و آشكار براي خدشه وارد كردن به اعتبار باشگاه خواند و ادعا كرد اين اسناد به‌طور غيرقانوني به دست آمده است. به نظر مي‌رسد دادگاه CAS با برخي از دفاعيات منچسترسيتي موافقت كند. اين دادگاه در ماه نوامبر برگزار مي‌شود. درخواست تجديدنظر سيتي ممكن است به تناقض در نحوه برخورد يوفا با PSG اشاره كند. با اينكه اين دو پرونده شباهت چنداني به هم ندارند، در مورد سيتي يوفا به اين نتيجه رسيده كه مقامات باشگاه محققان را گمراه كرده و هنگام ارايه اسناد و مدارك با بي‌اعتمادي رفتار كرده است. در ايميل‌هاي فاش‌شده يك مقام باشگاه اعلام كرده است كه اتحاد تنها بخشي از سرمايه سيتي را تقبل كرده و باقي پول‌ها توسط يك شركت وسايل نقليه كه توسط شيخ منصور كنترل مي‌شود، پرداخت شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون