• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4590 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۳۰ بهمن

در رويداد سوار ابرهاي سال 98 مطرح شد

ابر آروان بستر اكوسيستم ابري كشور را فراهم مي‌كند

رويداد سوار ابرها در سال ۹۸ در تاريخ ۲۷ بهمن ماه، با حضور نزديك به ۳ هزار شركت‌كننده در سالن رويال هال اسپيناس پالاس برگزار شد. در اين رويداد شركت ابر آروان، از فراهم‌سازي بستر اكوسيستم ابري كشور و برگزاري مسابقه فناورانه ابربازي با حضور ۹۹۹ توسعه‌دهنده براي توسعه ۹۹ محصول ابري مورد نياز اين زيست‌بوم خبر داد و از محصولات جديدي شامل پلتفرم ابري يا PaaS به عنوان بستري براي حذف مراحل پيكربندي و آماده‌سازي زيرساخت توسعه محصول و فضاي ابري يا Object Storage براي ذخيره‌سازي فايل‌ها در يك فضاي نامحدود، رونمايي كرد. امكانات جديدي كه به محصولات ابر آروان اضافه شدند شامل Smart Routing در محصول CDN براي مسيريابي هوشمند در ارتباطات داخلي و بين‌المللي، CDN Storage براي ذخيره‌‌سازي محتواها، بازارچه CDN براي توسعه و به‌ اشتراك‌گذاري محصولات نرم‌افزاري، نسل جديد محصولات امنيت ابري شامل WAF، Rate limit، DDoS protection و Firewall كه به همراه USM راهكار يكپارچه امنيت ابري را شكل مي‌دهند و اضافه شدن AoD براي استريمينگ صدا به خانواده پلتفرم ويديو، پخش زنده و تبليغات ويديو است. ابر آروان در ادامه به افزايش Scale و Stability سرويس‌هاي رايانش ابري يا IaaS اشاره كرده و از گسترش پاپ‌سايت‌هايش در كشورهاي مختلف جهان خبر داده است. همچنين بزرگ‌ترين ديتاسنتر تمام ابري كشور با سرمايه‌گذاري ۲۵۰ميليارد توماني راه‌اندازي شده تا بتواند نيازهاي زيرساختي ابر آروان را در مسير توسعه سريعي كه دارد، پاسخ‌گو باشد. در اين رويداد ناخداي اجرايي ابر آروان ضمن تاكيد بر لزوم جهاني شدن براي ادامه بقاي كسب‌وكار اين شركت، اعلام كرد كه در مقايسه جهاني، محصول CDN ابر آروان در ميان ده CDN پر استفاده جهان براساس آمار w3tech قرار دارد، يكي از شش CDN پر امكان جهان است و يكي از سه CDN اقتصادي جهان به ‌شمار مي‌آيد. ابر آروان در ۳۸ كشور جهان مشتري فعال دارد و در دو سال آينده تعداد مشتريان آسيايي معادل مشتريان ايراني‌ خواهد بود.

 

جهاني شدن؛ يك الزام براي بقا

در ابتداي رويداد سوار ابرها، پويا پيرحسينلو؛ ناخداي اجرايي ابر آروان با اشاره به عواملي همچون رشد اقتصادي منفي، افزايش ناگهاني و مستمر قيمت ارز، خروجي فوق‌العاده سريع نيروهاي متخصص و توسعه ناپايدار درباره الزام جهاني شدن گفت. پيرحسينلو درباره تلاش‌هاي ابر آروان براي جهاني شدن به ۵ زبانه شدن وب‌سايت ابرآروان و به ‌واسطه آن، پوشش ۸۹ درصدي منطقه خاورميانه و آسياي ميانه، همچنين داشتن مشتريان فعال در ۳۸ كشور مختلف جهان، افزايش سريع پاپ‌سايت‌هاي ابرآروان در آسياي ميانه و خاورميانه اشاره كرد؛ و هدف‌گذاري بعدي ابر آروان را جذب مشتريان فعال آسيايي معادل تعداد مشتريان ايراني آروان بيان كرد. در مقايسه جهاني ابر آروان، ناخداي اجرايي اشاره كرد كه محصول CDN ابر آروان در ميان ده CDN پر استفاده جهان براساس آمار w3tech قرار دارد، يكي از شش CDN پر امكان جهان است و يكي از سه CDN اقتصادي جهان به ‌شمار مي‌آيد.

 

ابر آروان در كنار مردم و كسب ‌‌و كارهاي آنلاين

در ادامه هستي شهريزفر؛ قصه‌گوي ابر آروان از تلاش ابر آروان در بودن كنار مردم و كسب‌وكارهاي آنلاين گفت و به مواردي همچون سرويس‌دهي رايگان ابر آروان به‌ مدت ۲ هفته در زماني‌ كه ديجيتال اوشن سرويس‌هايش را به ‌راي كسب‌وكارهاي ايراني بسته بود، سرويس‌دهي رايگان CDN به استارت‌آپ‌ها، همكاري با بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي براي سرويس‌دهي رايگان محصول CDN به بازي‌سازها، افزايش بازه رايگان محصول CDN ابر آروان و به ‌دنبال آن استفاده رايگان بيش از ۹۴درصد مشتريان از اين محصول و سرويس‌دهي دشوار ابر آروان در وضعيت قطعي اينترنت و با وجود اعمال محدوديت‌هاي بيروني اشاره كرد. قصه‌گوي ابر‌آروان انتخاب اين مجموعه در ادامه مسير را- در كنار تلاش بيشتر براي سرويس‌دهي بهتر- همچنان بر همراهي با مردم و ادا كردن سهم ابر آروان فراتر از كسب‌وكارش بيان كرد.

 

ابر شما را رويين ‌تن نمي‌كند؛ مگر آنكه

چابك باشيد

محمدعرفان شمسي ابربان آروان در آغاز بخش فني اين رويداد به مشكلاتي كه ابر آروان با آنها روبه‌رو بود از جمله مشكلات داخلي شركت و مشكلات زيرساخت كشور پرداخت و به راه‌حل‌هايي كه آروان در پيش گرفته است، اشاره كرد. ما پاپ‌سايت‌ها را در داخل و خارج و به‌ تبعش گستردگي جغرافيايي شبكه‌ توسعه داديم و با توجه به رشد ترافيك هر پاپ را قدرتمندتر كرديم. در سرويس رايانش ابري نسل سرورها را ارتقا داديم. لينك‌هاي redundant زيادي در شبكه ايجاد كرديم. ديسك‌هاي SAS وSSD را هم ارتقا داديم و شبكه استورج‌ را جدا كرديم. در كنار توسعه سخت‌افزاري سرويس‌ها، بخش بزرگي از زمان تيم فني‌ را به توسعه فيچرهاي جديد، مكانيسم‌هاي تاب‌آوري و ديزستر ريكاوري و همين ‌طور توسعه زيرساخت مانيتورينگ و آلرتينگ‌‌‌مان اختصاص داده شد. اما در بخش مربوط به چالش‌هاي مشتريان، عمده دليل اين مشكلات را «نو بودن مفهوم ابر در صنعت ايران» بيان كرد. «به نظر مي‌آيد در چشم بعضي از مشتريان، مهاجرت به ابر، آنها را رويين‌تن مي‌كند به شرطي كه چشم‌ها را موقع مهاجرت به ابر، باز نگه داريد. در ادامه ايليا وكيلي؛ مرشد ابر آروان از انتزاعي بودن مفهوم ابر گفت و با اشاره به معماري ابري در جايگاه ابزاري چابك براي همراهي در مسير توسعه سريع اپليكيشن‌ها و كسب‌وكارهاي آنلاين افزود:«در زيرساخت ابري، پيشرفت virtualization و containerazion به ما اين اجازه را داده تا با صدا كردن يك API تغييراتي را در زيرساخت‌مان بدهيم كه پيش از اين نياز به خريد سرور، مكاتبه با ديتاسنتر و دان‌تايم داشت. حالا مي‌توانيم به ‌سادگي سيستم به اين پيچيدگي را فقط با مرج كردن برنچ ريليزمان در جاهاي مختلف دنيا بياريم بالا، تست كنيم و مشكلاتش را حل كنيم.» مرشد ابر آروان در بازگشتي به تعريف «رويين‌تني در مهاجرت به ابر» گفت:«آوردن يك سيستم مانوليتيك غيرابري، روي ابر باعث نمي‌شود از همه مزاياي ابر استفاده كنيم. پشت CDN آروان بودن پرفورمنس شما را بهتر مي‌كند اما بهترين نمي‌كند. از رايانش ابري آروان استفاده كردن شما را در برابر Load بالا قدرتمند مي‌كند اما قدرتمندترين نمي‌كند. استفاده از ابر‌آروان شما را رويين‌تن مي‌كند اما رستم اتفاقات غيرقابل پيش‌بيني ممكن است جايي به انتظار چشم اسفنديار چابك نبودن شما نشسته باشد. كليد رويين‌تني واقعي اينجاست. حتي پروسه‌هاي چابك، ابزارهاي چابك و معماري چابك به درد نمي‌خورند اگه طرز فكر چابك نداشته باشيم. چابكي به معناي فرار از شكست نيست. چابكي به معناي پاسخ مناسب به شكست دادن است.» با توجه به اهميت معماري در پياده‌سازي سرويس ابري، مسعود نيكومنش؛ معمار راهكار ابر آروان به 5 شاخص مهم در يك معماري خوب ابري شامل Operational Excellence، Security، Reliability، Performance Efficiency و Cost Optimization اشاره كرد.

 

تجربه مشتري؛ استفاده از زيرساخت يكپارچه ابري در زيرساخت مستر بليط

مستر بليط يك سامانه فروش آنلاين بليط سفر است كه در طول ۲۴ ساعت به بيش از دو ميليون خريدار خدمت‌رساني مي‌كند. رضا كرامتي؛ مدير فني اين سايت درباره تجربه سرويس گرفتن از ابر آروان در اين رويداد سخن گفت؛ از سرويس DNS ابري، CDN، امنيت ابري و رايانش ابري كه مستر بليط در طول مدت استفاده از ابر آروان به ‌مرور هر يك از اين محصولات را اضافه كرده است. «شروع همكاري ما با ابر آروان با DNS ابري بود. سپس با استفاده از محصول CDN و بهينه‌سازي سايت به‌ كمك اين محصول توانستيم رتبه SEO سايت را ارتقا بدهيم و تجربه كاربري بهتري براي مشتريان‌ داشته باشيم. با راه‌اندازي CDN‌ ابر آروان ۷۵درصد ترافيك ورودي به سرورها را كم كرديم و اين به معناي كاهش هزينه‌ها و توانايي ما براي جوابگويي به تعداد بيشتر كاربران است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون