• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4590 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۳۰ بهمن

2 هزار سازه تبليغاتي ويژه در سطح شهر تهران به تبليغات اختصاص يافت

شهر تهران چگونه به استقبال نامزدهاي انتخابات رفته است ؟

گروه اجتماعي

 

 

در برگزاري انتخابات‌ها معمولا هر سازماني نقشي برعهده دارد تا اين مشاركت مردمي به بهترين نحو برگزار شود. يكي از اين نهادها شهرداري‌ها هستند كه با كمك‌هاي مالي و همچنين اختصاص فضاهاي تبليغاتي در اين عرصه حضور دارند. شهرداري تهران نيز بر همين اساس و به سياق دوره‌هاي قبل، امسال كمك‌هاي مختلفي را براي اين موضوع اختصاص داده است. از كمك 10 ميلياردي تا اختصاص بيش از 2 هزار سازه تبليغاتي ويژه در سطح شهر.

 

بودجه 10 ميلياردي

اختصاص 10 ميليارد تومان براي برگزاري انتخابات يكي از سرفصل‌هاي جلسه اين هفته شوراي شهر تهران بود. بر اين اساس و بر مبناي رديفي كه در بودجه شهرداري آمده است، شهرداري موظف است در جريان برگزاري انتخابات 10 ميليارد توان براي برگزاري آن هزينه كند.

محسن هاشمي، رييس شوراي شهر تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين سوال كه آيا بخشنامه‌اي براي استفاده از امكانات شهرداري براي تبليغات انتخابات صادر شده است، گفت: بخشنامه‌اي صادر نشده است اما اين يك موضوع قطعي است. همه از آن اطلاع دارند و كسي در اين باره بخشنامه نمي‌كند. «علي اعطا» سخنگوي شوراي شهر تهران نيز در اين باره با تاييد اين بودجه براي انتخابات گفت: در بودجه شهرداري يك رديف بودجه ثابت و مشخص براي اين منظور در نظر گرفته شده است. اين‌هم چيز عجيبي نيست چرا كه شهرداري به عنوان نهادي عمومي براي برگزاري انتخابات كمك‌هايي به دستگاه‌هاي برگزار‌كننده و اجرايي مي‌كند. البته اين مساله اصلا ربطي به تبليغات انتخابات ندارد. محسن هاشمي رييس شوراي شهر نيز در پاسخ به اين سوال كه آيا در شهرداري بخشنامه‌اي درباره اين مطلب كه از امكانات شهرداري براي انتخابات استفاده نشود صادر شده است، گفت: بخشنامه‌اي نداشتيم اما اين مساله يك چيز قطعي است چرا كه همه مي‌دانند نبايد از امكانات عمومي در جهت انتخابات استفاده كنند.

اما اگر قرار نيست 10 ميليارد اختصاص داده شده توسط شهرداري در تبليغات صرف نشود، پس كجا هزينه خواهد شد؟ سوالي كه محسن هاشمي در پاسخ به آن گفت: حضور شهرداري در انتخابات سابقه روشن و قانوني دارد. به هر حال شهر در قبال برگزاري انتخابات هزينه‌هايي را متقبل مي‌شود و بايد براي آن پيش‌بيني‌هاي لازم صورت گيرد. مثلا نيروهاي شهرداري در فرآيند انتخابات حضور خواهند داشت كه خود اين هزينه‌هايي را دارد. اين در همه دوره‌ها بوده و در اين دوره هم هست. براي همين در بودجه شهرداري هم لحاظ مي‌شود.

با اين حال برخي از اعضاي شوراي شهر در مورد نحوه هزينه‌كرد شهرداري در انتخابات و لزوم مديريت در صرفه‌جويي در آن تذكر دادند. زهرا نژادبهرام يكي از همين اعضا بود كه در تذكر پيش از دستور خود در جلسه شوراي شهر تهران با تاكيد بر لزوم حفظ سرمايه‌هاي شهر از سوي نامزدهاي انتخاباتي مجلس شوراي اسلامي گفت: به منظور حفاظت از سرمايه‌هاي شهر و مديريت و كاهش هزينه‌ها لازم است جايگاه‌هاي موقت براي نصب ملزومات تبليغاتي نامزدهاي انتخابات مجلس در سطح شهر ايجاد شود.

نژادبهرام با اشاره به برگزاري انتخابات يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي و آغاز تبليغات نامزدها افزود: بايد جايگاه‌هاي موقت براي نصب ملزومات تبليغاتي نامزدها ايجاد شود تا از سرمايه‌هاي شهري حفاظت به عمل آيد.

او ادامه داد: رعايت اين امر هم از سوي شهرداري تهران و هم از سوي نامزدهاي انتخاباتي مي‌تواند موجبات مديريت و كاهش هزينه‌ها را فراهم كند.

اما نژادبهرام تنها عضوي نبود كه در مورد عملكرد شهرداري براي تامين فضاهاي تبلغاتي به شهردار تذكر داد. ناهيد خداكرمي ديگر عضو شوراي شهر تهران نيز با اشاره به اينكه استفاده از فضاهاي عمومي شهر براي تبليغات انتخابات مجلس حتما بايد با هماهنگي شهرداري‌هاي مناطق انجام شود، گفت: آويزان كردن عكس كانديداها بر شاخه درختان غيرقانوني و تخلف است.

ناهيد خداكرمي، عضو شوراي شهر تهران در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به مطالبه برخي از مخاطبان فارس مبني بر لزوم مديريت تبليغات پوستري بر در و ديوارهاي شهر اظهار داشت: استفاده از فضاهاي عمومي شهر براي تبليغات مختلف از جمله تبليغات انتخابات مجلس حتما بايد با هماهنگي شهرداري‌هاي مناطق انجام شود چرا كه فضاهاي عمومي متعلق به همه مردم است و بايد در چارچوب خاصي از اين فضا براي تبليغات استفاده كرد. او افزود: نصب پوستر خارج از چارچوب در نظر گرفته شده، كار غيرقانوني است. كانديداهاي مجلس در صورتي كه منتخب شوند، قرار است به عنوان قانونگذار فعاليت كنند؛ لذا در گام نخست خودشان بايد در تبليغات، قانون را رعايت كرده باشند. عضو كميسيون سلامت و محيط زيست شوراي شهر تهران با ذكر اينكه مردم به نمايندگاني كه تبليغات غيرقانوني در فضاهاي عمومي شهري راي ندهند، گفت: ‌كانديدايي كه تبليغات آن بر شاخه درختان آويزان شده يا در محل نامناسبي است كه به محيط زيست آسيب مي‌رساند، نماينده خوبي نيست و بايد روي نام آن خط قرمز كشيد. او گفت: نمايندگان مجلس بايد حافظ منافع عمومي مردم باشند. شوراي شهر در صورتي كه با تخلفات اينچنيني مواجه شود، آن را پيگيري خواهد كرد، ولي بايد توجه داشت كه بسياري از رفتارهاي اجتماعي بايد بدون نياز به قانون بازدارنده، توسط افراد رعايت شود.

 

نصب

اين اظهارنظرهاي اعضاي شوراي شهر با واكنش مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران همراه بود. برزين ضرغامي با اشاره به نصب بيش از 2 هزار استند تبليغاتي براي انتخابات مجلس در پايتخت گفت: از كانديداها و هواداران‌شان مي‌خواهيم تا از واردكردن خسارت به شهر خودداري كنند.

برزين ضرغامي مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران در راستاي تذكر خداكرمي، در خصوص نصب استندهاي پرتابل براي الصاق تبليغات كانديداهاي انتخابات مجلس گفت: از آنجا كه نصب تبليغات به در و ديوار شهر هزينه‌هايي به مديريت شهري تحميل مي‌كند و باعث از بين رفتن برخي اقلام شهر مي‌شود، استندهاي پرتابلي طراحي و در بخش‌هاي مختلفي از شهر نصب شده است.

او تعداد استندهاي نصب‌شده را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 2 هزار استند عنوان كرد و گفت: البته اگر كانديداها و شهروندان با تماس با سامانه 137 اعلام كنند كه در محل يا منطقه‌اي استند كافي وجود ندارد، استندهاي طراحي‌شده و آماده‌شده به محل فرستاده شده و در آنجا نصب خواهد شد.مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران در گفت‌وگو با فارس خطاب به كانديداها و طرفداران آنها گفت: نبايد فراموش كنيم كه چسباندن اقلام تبليغاتي به در و ديوار شهر كار صحيحي نيست و خسارت‌هايي به شهر وارد مي‌كند و از اين رو از شهروندان و كانديداها مي‌خواهيم از اين اقدام جلوگيري كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون