• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4590 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۳۰ بهمن

وضعيت بحراني حوضچه‌هاي زيرزميني و آبخيزها

گروه اجتماعي| امكان برداشت آب از دشت‌هاي كشور، حتي در پربارش‌ترين نقاط كشور وجود ندارد و به گفته مديركل دفتر حفاظت و بهره‌برداري منابع آب زيرزميني وزارت نيرو، سياست‌هاي غلط در توسعه كشاورزي بخش زيادي از منابع آب زيرزميني را از بين برده است.

به گزارش ايرنا، عبدالله فاضلي در نشست تخصصي فرونشست زمين (پايش و پهنه‌بندي مخاطرات) گفت: ۴۲۰ دشت كشور، دشت ممنوعه هستند و نبايد از آنها آب برداشت كرد، وضع ديگر دشت‎هاي كشور هم بهتر نيست. او افزود: در گذشته سياست‎هاي غلطي در توسعه كشاورزي داشته‎ايم كه هجوم زيادي به منابع آب زيرزميني شده است. فاضلي با اشاره به برداشت‎هاي بي‎رويه از آب‎هاي زيرزميني در عرصه كشاورزي اظهار داشت: چاه‎هاي برقي آب، گاهي در كل ۲۴ ساعت اصلا خاموش نمي‎شوند. اگر با اين روند پيش برويم نصف دشت‌هاي كشور، خشك و خالي از سكنه خواهند شد. مديركل دفتر بهره‌برداري منابع آب زيرزميني وزارت نيرو با اشاره به بازديد وضعيت دشت مهيار گفت: در اين دشت به‌طور بي‌رويه از آب‌ها برداشت صورت مي‌گيرد و هيچ مقامي مانع آن نمي‌شود، زيرا منافع عمومي كشور مدنظر نيست. در ادامه اين نشست محمدفريد لطيفي، معاون امور آمادگي و مقابله سازمان مديريت بحران كشور با اشاره به گزارش‌هايي كه بيانگر افزايش فرونشست در كل كشور است، گفت: ما نگران اتوبان‌ها و بزرگراه‌هاي كشور هستيم كه يك‌باره چاله بزرگي رخ ندهد و ماشين‌ها سرنگون نشوند. محمدفريد لطيفي اظهار داشت: وزارت جهادكشاورزي در زمينه فرونشست به موقع عمل نكرده و حوضچه‎هاي زيرزميني و آبخيزها از بين رفته‎اند. به گفته او، حلقه مفقوده در مديريت فرونشست، در حوزه كشاورزي و مديريت منابع آب است. لطيفي ادامه داد: ٤١٣ ميليارد مترمكعب آب در كشور داريم كه ٧٠ درصد آن تبخير مي‎شود، بايد بررسي شود كه براي اين تبخير چه اقدامي بايد صورت بگيرد و چطور مي‎توان آن را كاهش داد. همچنين براي ١٨ مخاطره در كشور مي‌توان برنامه‌ريزي كرد و اين موضوع براي دستگاه‎هاي مختلف هم تعيين تكليف شده است. شاهپور رجايي، مديركل دفتر نظام‌هاي بهره‌برداري و حفاظت آب و آبفاي وزارت نيرو در اين نشست با اشاره به اينكه ٣٦ هزار مترمكعب برداشت از آبخوان‎ها مجاز شمرده شده بود، گفت: اما مشاهده شده كه تا ٥٠ هزار مترمكعب برداشت از چاه‎هاي مجاز صورت گرفته است. اين در حالي است كه چاه‎هاي غيرمجاز متعددي نيز وجود دارد.

به گفته او، شوراي امنيت ملي كشور هم وارد موضوع شده كه نشان مي‌دهد اهميت موضوع در بالاترين سطح درك شده است. ممكن است موضوع فرونشست در جلسه شوراي عالي آب نيز مطرح و به مصوبه‎اي از سوي دولت منتهي شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون