• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4591 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱ اسفند

«تحريم انتخابات مجلس» تاكتيكي محكوم به شكست

طيبه سياوشي

در آستانه برگزاري انتخابات بايد توجه داشته باشيم كه در هيچ‌ دوره‌اي، شرايط و مقتضيات كشور را نمي‌توان مانند دوره قبل دانست و همواره اين فراز و نشيب‌ها بوده كه برابرمان به سمت پيشرفت و توسعه قد علم كرده است. گاهي سختي‌هاي زندگي‌ اقتصادي مردم را دربر‌مي‌گيرد و گاهي برخي محدوديت‌ها توقعات از توسعه سياسي را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد. شايد چند ماه پيش كمتر كسي تصور مي‌كرد نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با اين حجم از ردصلاحيت‌ مواجه شوند؛ مساله‌اي كه انتقادهاي بسياري را نيز به‌ دنبال داشت و حتي شخصا چه از تريبون مجلس و چه از طريق رسانه‌ها اين نقد را بيان كرده‌ام؛ اما با همه انتقادهايي كه داشته و دارم، هنوز هم معتقدم بايد مجلس را به عنوان نهادي انتخابي حفظ كرد؛ چراكه مجلس يكي از مهم‌ترين نهادهايي است كه مردم مي‌توانند نقش بيشتري در جريان تصميم‌گيري‌ها داشته باشند. به عبارت ديگر تنها راه رسيدن به دموكراسي همچنان صندوق‌هاي راي و حفظ مجلس است.

با نزديك شدن به روز انتخابات مجلس يكي از مباحثي كه چه در فضاي مجازي و چه در كوچه و خيابان به گوش مي‌رسد، موضوع «تحريم انتخابات» است؛ مساله‌اي كه براي اولين‌بار نيست كه مطرح مي‌شود و بارها ما با واژه‌هايي مانند «تحريم انتخابات»، «قهر با صندوق‌هاي راي» و... روبه‌رو بوده‌ايم. شايد بد نباشد بگويم وقتي به نظر‌سنجي‌ها و ارزيابي‌هايي كه درباره اين به اصطلاح «كنش سياسي» انجام شده است، نگاهي مي‌اندازيم، مي‌بينيم كه اين كناره‌گيري از مشاركت در انتخابات يا همان تحريم انتخابات هيچ نتيجه يا دستاورد واضح و روشني نداشته است.

به عبارت ديگر اين مساله هيچ مصداق موفقي در كشورهاي ديگر نداشته است كه با ارجاع به آن، روي آوردن به چنين روشي را راهي براي رسيدن به مطالبات مردم، چه اقتصادي و چه سياسي و اجتماعي معرفي كنيم. در اين راستا برخي نيز از تحريم انتخابات به عنوان يك تاكتيك سخن به ميان آوردند و نه به عنوان يك استرات‍ژي و بايد بگويم كه در اين رابطه هر دو اين روش‌ها را محكوم به شكست مي‌دانم و نتيجه و حاصلي نخواهد داشت. بنابراين همچنان بايد مسير مشاركت در انتخابات را پي گرفت تا آنچه خواست مردم و به صلاح كشور و جامعه است از درون صندوق‌هاي راي بيرون بيايد. اميدوارم فارغ از همه انتقادها و همه دلخوري‌ها اين‌بار هم مردم بتوانند نظر خود را به حاكميت و به نظام منتقل كنند و از اين حق مسلم كه «حق انتخاب كردن» است براي رسيدن به شرايط مطلوب و پرهيز از خسران استفاده كنند و نظرشان را به صندوق‌هاي راي بيندازند.

نماينده اصلاح‌طلب مجلس

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون