• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4594 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۵ اسفند

رييس‌جمهوري در ديدار با وزير امور خارجه اتريش:

ترس تحريم‌هاي امريكا همچون كرونا بيشتر از واقعيت آن است

رييس‌جمهوري روز گذشته با وزير امور خارجه اتريش ديدار كرد. در اين ديدار دو طرف بر تقويت روابط تهران-وين در زمينه‌هاي اقتصادي و غير از آن تاكيد كردند. حسن روحاني روز يكشنبه در ديدار با الكساندر شالنبرگ روابط تهران و وين را بسيار خوب و دوستانه خواند و گفت: «2 كشور ظرفيت‌هاي خوبي به ويژه در زمينه‌هاي اقتصادي براي همكاري دارند و اميدواريم اتريش در توسعه همكاري‌ها به فشارهاي غيرقانوني و نادرست امريكايي‌ها اعتنا نكند.»

جمهوري اسلامي ايران و اتريش همواره روابط ديپلماتيك خوب و مثبتي داشته‌اند و اين كشور دهه‌هاي متمادي در ايران سفارتخانه داشته است. همچنين بعد از انقلاب اسلامي و ماجراي تسخير سفارت امريكا، اتريش جزو اولين كشورهايي بود كه نماينده‌اي براي مذاكره در اين مورد به ايران فرستاد كه اگرچه نتيجه‌بخش نبود اما به هر روي مانع تداوم روابط تهران-وين نشد؛ بلكه چندي بعد رفت‌و‌آمدهاي مقامات ايراني و اتريشي ادامه يافت. اما فارغ از اين روابط هميشگي اقتصادي و غيراقتصادي، پايتخت اتريش ميزبان يكي از مهم‌ترين مذاكرات تاريخ جمهوري اسلامي ايران با قدرت‌هاي جهاني 1+5 بوده كه منجر به انعقاد برنامه جامع اقدام مشترك يا «برجام» شد. از همين روي شايد در اين ديدار حسن روحاني در خلال صحبت‌ها بار ديگر به مساله توافق هسته‌اي و مسووليت اروپا در قبال آن اشاره كرد.

رييس‌جمهوري با بيان اينكه برجام و توافق هسته‌اي فقط تعلق به ايران، اروپا يا كشورهاي 1+5 ندارد، بلكه مي‌تواند براي امنيت و صلح منطقه و جهان تاثيرگذار باشد، تصريح كرد: «ما هنوز هم بر اين باور هستيم كه مي‌توانيم برجام و اين توافق را حفظ كنيم.» روحاني با اشاره به اينكه توافق هسته‌اي مي‌توانست پايه خوبي براي ايجاد اعتماد جديد بين ما و غرب از جمله اتحاديه اروپا و امريكا باشد، گفت: «ايران به سهم خود به اين توافق متعهد بوده است.»

رييس‌جمهوري با اشاره به تحريم مواد غذايي و دارو از سوي امريكا عليه مردم ايران كنار تحريم‌هاي اقتصادي ايران، مطرح كرد: «اعمال اين تحريم‌ها يك اقدام تروريستي است و انتظار داريم اتحاديه اروپا در اين زمينه به وظيفه انساني خود عمل كند.» چندي پيش البته سوييس از باز شدن يك كانال تجاري براي ارسال دارو و ملزومات پزشكي به ايران خبر داد و مقامات داخلي تاكيد كردند كه هزينه‌ها را ايران تامين كرده و سوييس تنها شرايطي براي ارسال دارو را فراهم كرده است كه اين بسيار كمتر از انتظار جمهوري اسلامي از اروپا در جريان حفظ برجام و مقابله با تحريم‌هاي امريكاست. روحاني با بيان اينكه تحريم امريكا مانند ويروس كروناست كه ترس و وحشت آن بيشتر از واقعيت آن است، گفت: «انتظار از اتحاديه اروپا اين است كه برابر اقدامات غيرقانوني امريكا ايستادگي كند.»

روحاني در ادامه اين ديدار به مقوله امنيت منطقه و خاورميانه اشاره كرد و با تاكيد بر اينكه امنيت منطقه ما بايد توسط كشورهاي خود اين منطقه تامين شود، گفت: «امروز امنيت آبراهه‌هاي منطقه نسبت به گذشته كاهش يافته و بسياري از كشورهاي منطقه ما همچون يمن، عراق، سوريه و افغانستان در شرايط امنيتي مناسبي قرار ندارند.» رييس‌جمهوري همچنين بار ديگر «طرح صلح هرمز» را كه در آخرين حضور در سازمان ملل پيشنهاد داده ‌بود، مطرح و تاكيد كرد كه اين طرح با هدف برقراري صلح و امنيت در منطقه ارايه شد و مورد استقبال قرار گرفت. او همچنين افزود: «همه مشكلات منطقه ما ناشي از مداخلات غلط و غيرقانوني امريكا در مسائل اين منطقه است.» روحاني البته تاكيد كرد: «معتقديم امنيت اين منطقه در امنيت اروپا و همچنين امن بودن مسير انرژي براي همه جهان و اروپا اهميت دارد.»

رييس‌جمهوري همچنين ابراز اميدواري كرد كه همكاري‌هاي ايران و اتريش در زمينه‌هاي مختلف دوجانبه و منطقه‌اي بيش از پيش گسترش يابد و با سفر وزير خارجه اتريش به ايران شاهد تحول مثبت در روابط دوجانبه و روابط با اتحاديه اروپا باشيم.

 

حفظ برجام؛ سياست اصلي اتريش و اتحاديه اروپا

«الكساندر شالنبرگ» وزير امور خارجه اتريش نيز در اين ديدار با ابلاغ سلام رسمي رييس‌جمهوري و صدراعظم كشورش به رييس‌جمهوري ايران، روابط دو كشور را دوستانه و ديرينه توصيف كرد و بر تلاش براي توسعه و تعميق اين روابط در همه زمينه‌ها به‌ويژه روابط تجاري و اقتصادي تاكيد كرد. كشور اتريش در زمان اعمال تحريم‌هاي بين‌المللي تلاش كرد روابط خود را با ايران حفظ كند.

شالنبرگ با اشاره به ميزباني وين از مذاكرات هسته‌اي ايران و 1+5، برجام و توافق هسته‌اي را نقطه عطفي در اعتماد‌سازي در منطقه و جهان عنوان كرد و افزود: «حفظ برجام سياست اصلي ما و اتحاديه اروپاست و براي آن همه تلاش خود را انجام خواهيم ‌داد.»

وزير امور خارجه اتريش تاكيد كرد: «معتقديم كه برجام در حفظ آرامش و ثبات منطقه نقش مهمي دارد و حفظ آن ضروري است و همچنين ايران نقش مهمي براي برقراري ثبات و امنيت در منطقه ايفا مي‌كند.» شالنبرگ با اشاره به طرح «صلح هرمز» از سوي ايران براي برقراري صلح و آرامش در منطقه و خليج‌فارس گفت: «از نظر ما طرح صلح هرمز مي‌تواند نقشه راه ايجاد صلح و ثبات در منطقه باشد و اتريش از اين طرح كه در جهت اعتماد‌سازي ارايه شده، استقبال مي‌كند و علاقه‌مند است نقش مثبت خود را در اين پروسه ايفا كند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون