• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4594 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۵ اسفند

با تصميم تركيه، گرجستان، آذربايجان و تركمنستان

تداوم بسته‌شدن مرزهاي كشورهاي همسايه

با افزايش تعداد مبتلايان به ويروس كرونا در ايران، تعدادي از كشورهاي همسايه اعلام كردند كه مرزهاي خود به روي ايران را فعلا خواهند بست.

از پنجشنبه هفته گذشته و همزمان با اعلام رسمي ورود كرونا به ايران و فوت تعدادي از مبتلايان به اين ويروس، تعدادي از كشورهاي همسايه ايران تصميم گرفتند به منظور پيشگيري از شيوع كرونا در كشورهاي‌شان، محدوديت‌هايي را در سفرهاي ايرانيان وضع كنند.

از روز جمعه، كويت اعلام كرد كه پروازهاي مشترك ميان دو كشور فعلا متوقف خواهند شد و عراق نيز در تصميماتي جداگانه پروازهاي مشترك ميان دو كشور را متوقف كرد و سپس ورود ايراني‌ها از طريق مرزهاي زميني به اين كشور نيز متوقف شد. هرچند عراق اعلام كرده كه محموله‌هاي تجاري ميان دو كشور همچنان اجازه تردد دارند اما در برخي مرزهاي مشترك ميان دو كشور صف طولاني از كاميون‌ها تشكيل شده است.

روز گذشته نيز تعدادي ديگر از همسايه‌هاي ايران، اعلام كردند كه فعلا محدوديت‌هايي براي سفر ايراني‌ها وضع خواهند كرد. در روز يكشنبه، تركيه تمامي گذرگاه‌هاي خود با ايران را بست. بنابر اين تصميم، راه‌هاي زميني اعم از ترانزيت و راه‌آهن به روي ايران بسته شده و پروازها از ايران نيز از امروز لغو مي‌شود. همچنين جمهوري آذربايجان نيز مرز بيله سوار خود با ايران را بست.

اميد جهانخواه ناظر گمركات خراسان رضوي و مدير كل گمرك مشهد در بخشنامه‌اي به كليات گمركات كشور اعلام كرده كه مرز تركمنستان با ايران بسته شد. در اين بخشنامه آمده است: با عنايت به عدم پذيرش كاميون‌هاي حامل كالاهاي صادراتي و ترانزيتي از طرف كشور تركمنستان خواهشمند است دستور فرماييد تا اطلاع ثانوي از ارسال محصولات كاميوني به مقصد گمركات مرزي سرخس، لطف‌آباد و باجگيران خودداري كنند.

همچنين مسافران ساعت 16:30 ديروز پرواز شماره ۲۲۷۲ هواپيمايي قشم‌اير از تهران به مقصد تفليس، پس از سوار شدن، از هواپيما پياده شدند و از پرواز آنان جلوگيري شد. اين تصميم جديد دولت گرجستان، جهت مقابله با ورود كرونا ويروس به اين كشور گرفته شده است.

هرچند اين تصميم‌ها براي كوتاه‌مدت اتخاذ شده و احتمالا با فروكش كردن موج كرونا در ايران روال به حالت سابق باز خواهد گشت اما احتمال تحت‌تاثير قرار گرفتن برنامه سفرهاي نوروزي ايرانيان نيز دور از انتظار نيست و البته تمامي كشورهاي همسايه ايران اعلام كرده‌اند، اتخاذ يك تصميم طولاني‌مدت‌تر منوط به بررسي شرايط در روزهاي آينده خواهد بود.

به دنبال اتخاذ اين تصميمات، روز گذشته، انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي ايران يك جلسه فوري برگزار كرد. براساس گفته‌هاي حرمت‌الله رفيعي، رييس هيات‌مديره اين انجمن اين جلسه با هدف بررسي شرايط و اتخاذ تصميمات متناسب برگزار شده است. او گفته: ما از تمام فعالان در امر برگزاري تورهاي ورودي-خروجي و دفاتري كه داراي پروازهاي چارتري و هتلداران كه ارايه‌دهنده خدمات براي تورها هستند، دعوت كرده‌ايم تا در اين جلسه به يك جمع‌بندي براي بررسي موانع و ارايه راهكار مناسب برسيم.

رييس انجمن دفاتر خدمات مسافرتي كشور با بيان اينكه همان‌طوركه ما نسبت به ورود و پروازها به چين واكنش نشان داديم طبيعي است كه ساير كشورها نيز اين دغدغه را نسبت به ما پيدا كرده، گفت: عراق و كويت به‌طور قطعي از پذيرش مسافران ايران ممانعت مي‌كنند و تركيه هم به ‌احتمال زياد محدوديت‌هايي را ايجاد خواهد كرد.

به اعتقاد بنده يك بزرگ‌نمايي در فضاي مجازي نسبت به اين موضوع انجام شده به‌طوري كه نه ورود گردشگر به كشور اتفاق مي‌‌افتد و نه گردشگران ايراني مي‌توانند در پي محدوديت‌هاي صورت‌گرفته توسط كشورها از كشور خارج شوند از همين رو توقع ما از دولت اين است كه سريعا نسبت به اقدامات پيشگيرانه خود توضيحاتي ارايه كند تا اين فضاي متشنج تا حدودي آرام شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون