• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4594 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۵ اسفند

كرونا از شيوع تا خاكسپاري

گروه اجتماعي| از زماني كه شيوع كرونا و مرگ دو نفر در قم تاييد و خبري شد هنوز يك هفته هم نمي‌گذرد. از همان چهارشنبه 30 بهمن ماه تاكنون اخبار و مشاهدات مربوط به شيوع كرونا توانسته است، رسانه‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي را در اختيار خود بگيرد. به موازات خبرهاي رسمي و قول‌ها و اعلام آمادگي مسوولان، در شبكه‌هاي اجتماعي شهروندان از تجربه‌هاي مستقيم خود صحبت مي‌كنند. يكي از اين تجربه‌هاي مستقيم مربوط به از دست دادن فردي از نزديكان و زنجيره اتفاقات بعدي بود؛ سوگواري بدون جمع شدن و تدفين بدون حضور نيروهاي مسوول و آماده.

«خانواده متوفي حال و روز بسيار بدي دارند. هم عزادارند و هم بنا بر توصيه‌هاي پزشكي نمي‌توانند دور هم جمع شوند و به هم تسلا دهند.» اين تجربه يكي از كاربران توييتر بود كه عضوي از خانواده‌اش را در قم از دست داده است؛ يكي از اولين موارد گزارش شده فوت تاكنون كه شايد سنجش خوبي براي ميزان آمادگي مسوولان حوزه‌هاي مختلف مرتبط با موضوع كرونا باشد. پس از سوگواري چه انجام شود و چه انجام نشود، نوبت به دفن مي‌رسد و اين همان جايي است كه موضوع براي خانواده‌هاي متوفي سخت‌تر هم شده است.

كاربري كه از مشاهدات پس از دست دادن بر اثر كرونا مي‌نوشت، دو روز بعد به شرح وضعيت خاكسپاري پرداخت:«قصد كش دادن و آزردن مخاطب را ندارم اما واقعا مديريت بحران از كنترل تا درمان و حتي تدفين فاجعه است. انتظار داشتند، خانواده در سردخانه جنازه را بين ساير جنازه‌ها پيدا كند، نهايتا خودشان جنازه را درآوردند، خودشان بالاي سر قبر بعد از اينكه فهميدند، جنازه كاور نشده، برادرش مجبور شده دست تنها و به سختي خودش انجام بده. پرسنل غسالخانه و بيمارستان از انجام امور اين جنازه‌ها فراري‌اند. قاعدتا اين كار بايد توسط افراد مجهز و آموزش ديده باشد. به خانواده توصيه مي‌شود كه تنهايي تدفين كنند اما نه كمك مي‌شود و نه مراقبت از ابتلا.»

روز شنبه سوم اسفند غلامحسين محمدي، مديركل روابط عمومي و امور بين‌الملل شهرداري تهران در نشست خبري ويژه خود اعلام كرد:«سازمان بهشت زهرا اقدامات گسترده‌اي را براي تشييع و تدفين فوتي‌هاي مبتلا به كرونا تدارك ديده است.

محل دفن جداگانه‌اي تحت نظر دانشگاه علوم پزشكي در نظر گرفته شده است.» با اين وجود احتمال گسترش تعداد جان‌باختگان در شهرهايي جز تهران اين سوال را ايجاد مي‌كند كه آيا دستورالعمل خاصي به صورت هماهنگ در كشور تهيه شده است يا خير.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون