• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4594 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۵ اسفند

اگر با 190 تماس بگيريم

گروه اجتماعي|190، داخلي6. اين شماره تلفني است كه به گفته كيانوش جهانپور، رييس مركز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت بهداشت پاسخگوي سوالات مردم تهران و قم در خصوص كروناست.

«اگر مردم سوالي دارند، با شماره تلفن 190 مي‌توانند سوالات‌شان را از كارشناسان مربوطه بپرسند». اين جمله‌اي بود كه ۳0 بهمن رييس مركز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت بهداشت در خصوص سوالات مردم درباره كرونا گفت. براي بررسي چگونگي عملكرد اين سامانه با آن تماس گرفتيم.

تلاش‌هاي خبرنگار اعتماد براي برقراري ارتباط با 190 بعد از 20 بار تماس با خط ثابت بي‌نتيجه ماند. و بعد از تماس گرفته شده با تلفن همراه بعد از 5 دقيقه انتظار به كارشناسي وصل شد. از كارشناس خواسته شد تا راه‌هاي پيشگيري ويروس كرونا را بگويد و كارشناس توضيح داد: « مرتب دست‌ها را با آب و صابون بشوييد و فاصله يك متري با كساني كه علايم بيماري دارند را رعايت كنيد. هنگام سرفه‌ يا عطسه دستمال جلوي دهان گرفته و بعد آن را در سطل زباله بيندازيد. سطوحي كه لمس مي‌شود را ضدعفوني كنيد و در مكان‌هاي شلوغ و حمل و نقل عمومي از لمس وسايل و سطوح عمومي بپرهيزيد.» و در ادامه از علايمي مثل سردرد، سرفه‌هاي خشك و تب براي كارشناس گفته شد و او با عصبانيت و عجله پاسخ داد: «خير، شما مبتلا به ويروس كرونا نيستيد.» و بعد از سوالات مكرر در رابطه با اينكه چگونه يك شخص مي‌تواند آگاه شود از اينكه مبتلا به ويروس كروناست يا خير؟ كارشناس در پاسخ گفت: «به نزديك‌ترين مطب پزشك محل خود برويد» و بدون اينكه چيز ديگري بگويد، قطع كرد.

و مجددا براي تكميل پاسخ سوالات با شماره 190 تماس گرفته شد و باز هم 5 دقيقه انتظار براي پاسخگويي. ‌اين بار كارشناس آرام‌تر و مهربان‌‌‌‌تر به سوالات پاسخ مي‌دهد و دوباره تمام علايمي كه به كارشناس قبلي گفته شد، براي كارشناس جديد گفته شد، يعني سردرد، سرفه‌هاي خشك و تب و او در پاسخ برخلاف كارشناس قبلي گفت: «متاسفانه شما مبتلا به ويروس كرونا هستيد و هر چه سريع‌تر به پزشك مراجعه كنيد.» و در پاسخ به اين سوال كه آيا شما پزشك هستيد، پاسخ داده شد: «خير». و در ادامه در پاسخ به اين سوال كه اگر شخصي مبتلا به ويروس كرونا باشد و حالش بدتر شود با آمبولانس خاصي بايد تماس بگيرد، گفت: «خير بايد با 115 تماس بگيرد ولي تا زماني كه حال‌تان خوب است سريعا به پزشك مراجعه كنيد كه ديگر نياز به آمبولانس نباشد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون