• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4594 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۵ اسفند

نمايشگاه گردشگري مهماني بزرگ

مهسا مطهر

نمايشگاه گردشگري در ايران محلي براي ملاقات فعالان گردشگري آن هم از نوع ديد و بازديد است، با چنين كاركردي امسال هم فعالان گردشگري در اين گردهمايي شركت و صاحبان كسب و كار در اين حوزه اعلام موجوديت كردند. علاوه بر اين ديد و بازديد، نمايشگاه گردشگري جاي ديدن رقص درجه يك تا چندم محلي و حتي گاه غيراصيل، عرضه‌اش و فلافل و دوغ محلي هم هست كه امسال هم شاهد بوديم چنين برنامه‌هايي اجرا شدند.

در موضوع آموزشي، كارگاه‌ها يكي از نقاط قوت نمايشگاه‌هاي گردشگري هستند كه خوشبختانه امسال بخش خصوصي به آن توجه كرده و در يك مقياس مناسب اجرا شدند. با اين حال اصلي‌ترين موضوعي كه برگزاركنندگان نمايشگاه گردشگري بايد به آن بپردازند، پاسخ به چرايي برگزاري چنين نمايشگاه‌هايي است. با چه هدفي قرار است اين رخداد يا ايونت برگزار شود؟ كدام بازار را قصد داريم هدف قرار دهيم؟ آيا در سالي كه با بحران تور مواجهيم هدف ما بازار داخلي است؟ آيا مقصود ملاقات كسب و كارهاست؟ اگر چنين است دولت آيا مشوقي براي قراردادهايي كه در نمايشگاه امضا مي‌شود، درنظر گرفته است؟ تم و سياست كلي نمايشگاه كه قرار است سال گردشگري براساس آن چيده شود، چيست؟ يكي از اتفاق‌هايي كه در نمايشگاه گردشگري امسال اتفاق افتاد، رونمايي از برند گردشگري ايران بود با عنوان ايران باشكوه. سوال اين است كه اين برند چطور طراحي شده و چه تناسبي با موقعيت كنوني ما دارد؟

تا زماني كه ما براي اين پرسش‌ها پاسخ مشخصي نداشته باشيم حضور يا عدم حضورمان در نمايشگاه تفاوتي ايجاد نمي‌كند و در غياب آنها نمايشگاه گردشگري، نمايشگاهي سردرگم است، مشابه آنچه امسال هم شاهد بوديم كه نه مشخص است مخاطبش مردم داخلي است، نه مشخص است درصدد جذب مسافر خارجي است و نه مشخص است آيا بازار كسب و كارها را هدف قرار داده است يا خير؟

فراتر از هدف، ابتدايي‌ترين موضوع در نمايشگاه دسترسي به نقشه و فهرست مشاركت‌كنندگان در ساده‌ترين شكل آن است، من در يك سرچ
10 دقيقه‌اي نتوانستم به چنين چيزي دست پيدا كنم در حالي كه در نمايشگاه‌هاي گردشگري بين‌المللي ساير كشورها دستيابي به اين ليست و نقشه با يك سرچ دو دقيقه‌اي امكان‌پذير است. در اين دوره از نمايشگاه متاسفانه نقشه‌اي بدون ترتيب منطقي و الفبايي چاپ شده بود كه بسياري نتوانسته بودند آن را تهيه كنند و از روي دست شركت‌كنندگاني كه آن را داشتند به دنبال غرفه‌ها مي‌گشتند. اگر مي‌خواهيم نمايشگاه گردشگري به
يك رخداد مهم بدل شود ابتدا بايد صنعت گردشگري در ايران به يك امر مهم جدي گرفته شود، وقتي صنعتي در بحران و حاشيه است و ثبات مديريتي در آن وجود ندارد، نمي‌توان انتظار داشت نمايشگاه باشكوهي براي آن برگزار شود؟ ما در اين نمايشگاه امسال همان نقيصه‌هايي كه در نمايشگاه‌هاي سابق مي‌ديديم را مجددا مشاهده كرديم كه نشان مي‌داد هيچ‌كدام اصلاح نشده‌اند. تقريبا هيچ حرف تازه‌اي در اين نمايشگاه زده نشد و همه در يك گردهمايي بي‌هدف به شوق ديدن هم دور هم جمع شديم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون