• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4596 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۷ اسفند

امريكا به دنبال سلاح‌هاي اتمي جديد براي مقابله با روسيه

رقابت تسليحاتي كه هر روز خطرناك‌تر مي‌شود

مترجم: هديه عابدي

 مارك اسپر، وزير دفاع ايالات متحده در بازديد هفته گذشته خود از فرماندهي راهبردي واشنگتن در شبيه‌سازي يك جنگ محدود با روسيه شركت كرد. در اين شبيه‌سازي، نيروهاي نظامي روسيه در طول يك درگيري در اروپا از يك سلاح هسته‌اي «تاكتيكي» عليه ناتو استفاده كرده و امريكا را مجبور مي‌كردند تا يك حمله هسته‌اي تلافي‌جويانه را آغاز كند.

به گزارش شبكه «سي‌ان‌ان» يك مقام ارشد وزارت دفاع امريكا روز جمعه به خبرنگاران گفت:«اين سناريو درباره يك موقعيت احتمالي در اروپا بود كه در آن شما با روسيه جنگ مي‌كنيد و بعد روسيه تصميم مي‌گيرد عليه پايگاه‌هايي در قلمرو ناتو از نوعي سلاح هسته‌اي تاكتيكي و محدود با ميزان آسيب كم استفاده كند و در‌نهايت شما گفت‌وگوهايي را با وزير دفاع و رييس‌جمهور امريكا انجام مي‌دهيد تا درباره چگونگي پاسخ به اين حمله تصميم بگيريد.»

او افزود:«در اين شبيه‌سازي آنها با يك سلاح هسته‌اي نه‌‌چندان قوي به ما حمله مي‌كنند بنابراين ما نيز در طول تمرين پاسخ آنها را با سلاح هسته‌اي مي‌دهيم.»

در حالي كه يكي از مقامات نظامي واشنگتن روز پنجشنبه اين شبيه‌سازي را عادي توصيف كرد، سناريوي انتخابي آن، نگراني زيادي براي برنامه‌ريزان پنتاگون ايجاد كرد مبني بر اينكه روسيه مي‌تواند در طول درگيري در جبهه شرقي ناتو از يك سلاح هسته‌اي كوچك استفاده كند.

اين شبيه‌سازي در حالي انجام شد كه تلاش‌هاي پنتاگون براي مدرن‌سازي و گسترش زرادخانه هسته‌اي امريكا همچنان ادامه دارد. آنها قصد دارند پس از گذشت چندين دهه براي اولين بار يك سلاح هسته‌اي جديد به سلاح‌هاي خود بيفزايند. اين اقدام با انتقاد برخي شاهدين و قانون‌گذاران دموكرات روبه‌رو شد؛ آنها چنين حركتي را مشاركت در نوعي رقابت تسليحات هسته‌اي جديد مي‌دانند مانند آنچه در اوج جنگ سرد اتفاق افتاد.

با اين حال وزارت دفاع اين نظريه را رد كرده است كه امريكا مشغول گسترش زرادخانه هسته‌اي خود بوده و با روسيه رقابت تسليحاتي دارد. واشنگتن مي‌‌گويد كه اقدامات اخيرش صرفا پاسخي به تلاش‌هاي روسيه بوده است.

مقامات پنتاگون مي‌گويند، روسيه حدود دو هزار سلاح تاكتيكي با ميزان آسيب محدود در اختيار دارد كه مي‌تواند به شيوه‌هاي مختلف از آنها استفاده كند.

اين مقام ارشد وزارت دفاع گفت:«روس‌ها حدود دو هزار مورد از اين نوع سلاح‌ها در اختيار دارند و مساله تنها تعداد اين سلاح‌ها نيست بلكه انواع مختلف آنهاست؛ روس‌ها داراي سلاح‌هاي زمين‌پايه، هواپايه و دريا‌پايه هستند. بسياري از سيستم‌هاي تاكتيكي يا متعارف آنها داراي قابليت دوگانه هستند و از سلاح‌هاي انفجاري ضدزيردريايي بهره مي‌برند. اين سلاح‌ها هم هسته‌اي و هم متعارف هستند. روس‌ها اژدرهايي دارند كه از سطح كشتي شليك مي‌شوند. آنها همچنين مجهز به زيردريايي‌ها، موشك‌هاي هسته‌اي و متعارف زمين به هوا مي‌باشند. اين موشك‌ها داراي كلاهك هسته‌اي هستند. روس‌ها برخلاف تعهدات خود تحت پيمان 1987 داراي موشك‌هاي كروز زمين‌پايه هستند.»

اين مقام در اظهارات خود به پيمان موشك‌هاي هسته‌اي ميان‌برد كه سال 1987 ميان ايالات متحده و شوروي سابق منعقد شد، اشاره مي‌كند. واشنگتن و متحدانش در ناتو، روسيه را به نقض آن متهم كرده و دولت ترامپ نيز به همين بهانه از آن خارج شده است.

تا همين اواخر سناريوي مربوط به استفاده نيروهاي روس از اين سلاح‌هاي هسته‌اي تاكتيكي در جريان درگيري در اروپا، امريكا را مجبور مي‌كرد تا ميان پاسخ با سلاح‌هاي هسته‌اي استراتژيك بزرگ‌تر و مخرب‌تر يا پاسخ از طريق اقدام نظامي متعارف غير‌هسته‌اي يكي را انتخاب كند.

 

امريكا پس از چندين دهه اولين سلاح هسته‌اي جديدش را مستقر كرده است

اين اختلافات باعث شد، دولت ترامپ نخستين سلاح هسته‌اي جديد امريكا را پس از چند دهه توسعه داده و آن را مستقر كند. يك سلاح هسته‌اي نه چندان قوي كه از روي زيردريايي پرتاب شده و «W76-دو» نام دارد.

اين مقام ارشد وزارت دفاع افزود:«قدرت بازدارندگي تركيبي از اعتبار و توانايي است، شما بايد در هر سطحي آمادگي پاسخ به سلاح هسته‌اي را داشته باشيد اما نمي‌توانيد فقط بگوييد كه شما قصد چنين كاري را داريد بايد عملا به طريقي آن را نشان دهيد.»

او افزود:«در اينجا تنها گفتن كلمات كافي نيست، شما بايد بتوانيد تصميم‌تان را به معناي واقعي نشان دهيد. با توجه به اينكه «W76-دو» حداقل هزينه را براي ما در بر داشت بنابراين استفاده از آن سريع‌ترين راهي بود كه مي‌توانستيم به روسيه بفهمانيم كه علاوه بر تصميم براي مقابله با هر گونه تهديد احتمالي، توانايي انجام اين كار را نيز داريم.» مقامات دفاعي امريكا مي‌گويند، زرادخانه سلاح‌هاي هسته‌اي تاكتيكي روسيه بسيار نگران‌كننده‌تر از سلاح‌هاي هسته‌اي جديدي است كه مسكو اخيرا معرفي كرد و شامل يك اژدر و موشك كروز هسته‌اي مي‌شود.

اين مقام مي‌گويد:«زماني كه سلاح‌هاي هسته‌اي روسيه را بررسي مي‌كرديم، چيزي كه ما را تا پاسي از شب بيدار نگه داشت، ذخاير عظيم سلاح‌هاي هسته‌اي غيرراهبردي آنها بود. اينها سلاح‌هاي اتمي تاكتيكي هستند كه گاهي به آن سلاح‌هاي هسته‌اي نمايشي نيز مي‌گويند.»

او افزود:«سلاح‌هاي اتمي جديد مانند اژدري كه با سر و صداي زياد معرفي كردند، توانمندي جديدي افزون بر آنچه روسيه در زرادخانه فعلي خود داشت به اين كشور نمي‌دهد.»

گزارش پنتاگون در مورد سلاح‌هاي اتمي جهان در سال 2018 از واشنگتن مي‌خواهد توليد سلاح‌هاي نه‌چندان قوي و موشك‌هاي كروز هسته‌اي درياپايه جديد را آغاز كند.

مقامات دفاعي مي‌گويند، پنتاگون اكنون در حال بررسي اين موضوع است كه آيا به دنبال توسعه موشك‌هاي كروز برود يا خير؛ اگر پاسخ مثبت باشد اين كار بين 7 تا 10سال طول مي‌كشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون