• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4596 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۷ اسفند

گپي با سيد جمال ساداتيان درباره چينش فيلم‌هاي نوروزي امسال

مهندسي اكران نوروزي

تينا جلالي

 

 

7 فيلم «شناي پروانه» ساخته محمد كارت، «لامينور» به كارگرداني داريوش مهرجويي، «لاله» كار اسداالله نيك‌نژاد، «بازيوو» از اميرحسين قهرايي، «پسركشي» كار محمدهادي كريمي، «زن‌ها فرشته‌اند» به كارگرداني حسين فرحبخش و «خوب، بد، جلف 2» از پيمان قاسمخاني تركيب اكران سينماها در نوروز 99 به شمار مي‌روند و به تعبيري اين فيلم‌ها ويترين سينماها در سال جديد خواهد بود.

با در نظر گرفتن اين نكته كه مهم‌ترين فصل نمايش فيلم‌ها در جذب مخاطب نوروز است و همين مساله هر ساله به محل مناقشه ميان فيلمسازان تبديل مي‌شود حالا با اعلام اين فهرست پيش رو اين پرسش به وجود مي‌آيد كه آيا شوراي صنفي نمايش در گزينش فيلم‌هاي نوروزي، رعايت و ملاحظات سينما را كرده و آيا اين فيلم‌ها قابليت جذب مخاطب را دارند؟ ساداتيان در همين رابطه معتقد است هر ساله زمان نمايش فيلم‌هاي نوروزي مهم‌ترين بحثي كه ميان صاحبان آثار، شوراي صنفي و سينماداران شكل مي‌گيرد اين است كه چرا همه فيلم‌هاي خوب را در نوروز و يا عيد فطر اكران مي‌كنيم در حالي كه بقيه سال، سينماها فيلم خوب براي نمايش ندارند. او مي‌گويد:«به اكران نوروز سال گذشته يا قبل‌تر كه نگاهي كنيم، خواهيم ديد كه همكاران ما بيراه نمي‌گويند و اكران همزمان چند فيلم پرفروش در نوروز باعث شد، سينماها رسما در چند ماهي از سال با ركود مواجه شده و خالي از مخاطب باشند.اين تهيه كننده همچنين به گلايه‌هاي صاحبان آثار در مورد نفوذ بعضي فيمسازان در انتخاب فيلم‌هاي نورزي و در دست داشتن اكران توسط گروهي از سينماداران اشاره مي‌كند و توضيح مي‌دهد كه براي جلوگيري از اين شائبه طرح قرعه‌كشي فيلم‌ها براي اكران تنظيم شد. ساداتيان مي‌گويد:«امسال چند فيلم در سينماها نمايش داده شدند كه مدتي از ساخته شدن آنها مي‌گذشت؛ فيلمساز محترم گلايه داشت كه جلوي نمايش فيلم مرا مي‌گيرند و فيلم را در سينماها اكران نمي‌كنند و سينماداران اكران خوب به فيلمش نمي‌دهند. حالا بعد از نمايش اين فيلم در سينماها مشخص شده كه اين مخاطب است كه فيلم آقاي فيلمساز را دوست ندارد نه سينمادارها. كاش فيلمسازان محترم ما به اين نكته توجه كنند كه اگر فيلمي خوب باشد، سينمادار خودش پيگير آن فيلم است تا آن را براي جذب مخاطب و اعتمادسازي و دريافت گيشه بالا در سينماهايش نمايش دهد.

تهيه‌كننده فيلم «متري شيش و نيم» از فيلمسازان خواست كه به جاي غر زدن‌هاي بيهوده، فيلم خوب بسازند و با محصول خوب نظر مخاطب را جلب كنند و سينماداران را راغب به نمايش فيلمشان كنند. ساداتيان به كيفيت فيلم‌هاي جشنواره فيلم فجر امسال اشاره مي‌كند و مي‌گويد:«خوشبختانه ظرفيت فيلم‌هايي كه قرار است سال آينده اكران شوند در جشنواره فجر مشخص شده و همه مي‌دانيم تعداد فيلم‌هايي كه در گيشه موفق باشند كم است البته اين به معناي كيفيت پايين فيلم‌ها نيست چون تجربه ثابت كرده، بعضي فيلم‌ها در گيشه موفق نيستند اما كيفيت خوبي دارند.» به اعتقاد او تركيب اكران فيلم‌ها در نوروز امسال حاكي از مهندسي خوبي بود و از اين به بعد در طول سال هم بايد اين مهندسي نمايش فيلم‌ها به گونه‌اي باشد كه هر ماه يك فيلم خوب در سبد اكران سينماها داشته باشيم و تعادل اكران و نمايش فيلم‌ها در طول سال رعايت شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون