• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4596 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۷ اسفند

قيمت گوشت در يك روز 20 درصد رشد داشت

شيوع ويروس كرونا در كشور همچنين بالا رفتن آمار مبتلايان به آن باعث شده برخي از بخش‌هاي توليدي نسبت به ادامه روند خود احتياط بيشتري به خرج دهند. اما به نظر مي‌رسد اين احتياط كه به مثابه كاهش توليد در تعدادي از بخش‌هاست، سبب بالا رفتن قيمت‌ها شد. بازار گوشت يكي از بخش‌هايي است كه طي روزهاي اخير شاهد افزايش 20 درصدي قيمت بوده است. علي‌اصغر ملكي، رييس اتحاديه گوشت و فرآورده‌هاي گوشتي در خصوص افزايش آن گفت: «در حال حاضر فروش آلايش خوراكي و غيرخوراكي گوشت (پوست، روده، جگر، كله‌پاچه و سيرابي) به دليل شيوع بيماري كرونا كم شده است و وقتي اين محصولات به فروش نرسد، به قيمت اوليه دام و در نهايت قيمت گوشت مصرفي اضافه مي‌شود.»

وي ادامه داد: علاوه بر اين با كاهش صادرات در بخش آلايش‌ خوراكي و غيرخوراكي گوسفندان مواجه هستيم و اين امر هم در افزايش قيمت گوشت موثر بوده است. متخصصان بهداشتي تاكيد دارند كه دام‌ها به هيچ عنوان به ويروس كرونا مبتلا نمي‌شوند، اما ظاهرا نگراني مردم از عرضه جگر، روده و كلا آلايش گوسفند به صورت باز در فضاي آزاد است. ملكي همچنين گفت: صادرات پوست هم متوقف شده و درآمدي از اين محل هم نصيب فروشندگان نمي‌شود، ضمن اينكه تقاضا براي كله‌پاچه كاهش يافته و همه اينها سبب شده تا تقاضا روي گوشت فشار بيشتري داشته باشد.

رييس اتحاديه گوشت گوسفندي همچنين گفت: نمي‌دانم به چه دليلي ازدحام خريد در بازار ايجاد شده و مردم با نگراني خريدهاي بيشتري انجام مي‌دهند، شايد نگران هستند كه قيمت‌ها افزايش يابد.

ملكي همچنين افزود: افزايش قيمت دام زنده دليل ديگري براي بالا رفتن قيمت گوشت است، چراكه به دليل اعمال قرنطينه از سوي سازمان دامپزشكي كشور، ورود دام به تهران كاهش يافته است؛ همچنين سرما و برف و باران نيز باعث شده حمل و نقل دام كمتر شود، بنابراين با كمبود عرضه، قيمت بالا رفته است. او دليل ديگر افزايش قيمت گوشت را اعمال قيمت‌هاي دلبخواه در ميدان بهمن عنوان كرد و گفت: متاسفانه اين افزايش قيمت و نرخ‌گذاري از سوي غرفه‌داران خارجي ما بيشتر اعمال مي‌شود. رييس اتحاديه گوشت گوسفندي اضافه كرد: گوشت گوسفند در ميدان بهمن تهران كه تعيين‌كننده قيمت گوشت است از ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان يعني از مرغوب تا نامرغوب عرضه مي‌شود و مغازه‌داران پس از خريد مي‌توانند با ۱۰ درصد سود آن را به فروش برسانند.با وجود افزايش قيمت گوشت و نگراني مردم، حسن عباسي‌معروفان، مديرعامل شركت پشتيباني امور دام اظهار كرد: براي تنظيم بازار شب عيد، 10 هزار تن گوشت قرمز در قالب طرح معيشتي و 10 هزار تن هم از اين محصول براي مصرف عموم به بازار عرضه مي‌شود. مديرعامل شركت پشتيباني امور دام افزود: گوشت قرمز وارداتي براي تنظيم بازار شب عيد به دو صورت به بازار تزريق مي‌شود؛ نخست در قالب طرح معيشتي به ازاي هر كيلوگرم چهل هزار تومان كه از طريق فروشگاه‌ها براي مشمولان طرح يعني افراد تحت پوشش بهزيستي و كميته امداد توزيع مي‌شود. او ادامه داد: در مرحله دوم، گوشت وارداتي به قيمت 50 هزار تومان كه در همه فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي و تعاوني‌ها بدون محدوديت براي تنظيم بازار شب عيد توزيع مي‌شود. وي اضافه كرد: هيچ مشكل و محدوديتي در مورد تامين گوشت مرغ و قرمز وجود ندارد. او گفت: در كشور مازاد توليد گوشت قرمز داريم و به دليل حمايت از توليدكنندگان در حال خريد اين ميزان مازاد و افزودن آن به ذخاير راهبردي هستيم، همچنين عرضه نهاده‌هاي دام و طيور اعم از كنجاله، جو و ذرت هم بدون محدوديت در حال تامين و توزيع است و در اين مورد نيز هيچ مشكلي وجود ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون