• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4596 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۷ اسفند

رييس جامعه هتلداران ايران:

كاهش رزرو هتل‌ها زير سايه كرونا

گروه اجتماعي | كرونا ضربه ديگري بر بدنه گردشگري كشور بود، حالا با شيوع اين ويروس در استان‌هاي مختلف كشور و در آستانه تعطيلات نوروزي، رييس جامعه هتلداران به «اعتماد» از كاهش محسوس رزرو هتل‌ها و كنسلي‌هاي متعدد مي‌گويد. پس از گذشت يك هفته از اعلام خبر شيوع كرونا در كشور، وزير ميراث‌فرهنگي نيز طي نامه‌اي دستور داد از پذيرش بازديدهاي گروهي در موزه‌ها و مراكز گردشگري دولتي و خصوصي خودداري شود.

جمشيد حمزه‌زاده، رييس جامعه هتلداران ايران در گفت‌وگو با «اعتماد» با اشاره به تاثير محسوس شيوع ويروس جديد بر صنعت گردشگري اشاره مي‌كند كه براي تخمين وضعيت گردشگري داخلي در نوروز هنوز فرصت باقي است و بسته به رويداد هفته‌هاي پيش‌رو، يا گردشگري نوروز پررونق خواهد بود يا وضعيت رزرو هتل و استفاده از خدمات گردشگري از ميزان فعلي نيز كمتر مي‌شود. رييس جامعه هتلداران با اشاره به تاثير حوادث نيمه دوم سال 1398 بر صنعت گردشگري و هتلداري تاكيد مي‌كند كه در اين زمان جلسه‌هاي متعددي با مديران وزارت ميراث‌فرهنگي و گردشگري برگزار شده، اما تصميم‌گيري اصلي در قبال آينده گردشگري كشور در دست دولت است، نه وزارتخانه. حمزه‌زاده در توضيح اين نكته مي‌گويد: «دولت است كه بايد در قالب بسته‌هاي حمايتي از گردشگري حمايت كند، وزير تنها مي‌تواند مشكلات موجود را به دولت منتقل بكند كه تاكنون اين اقدام را انجام داده است. اما تاكنون حمايت چنداني از طرف دولت براي اين صنعت نديده‌ايم.» حمزه‌زاده در پاسخ به اين سوال كه آيا برنامه‌اي براي بازگرداندن پول رزرو هتل‌ها و ديگر خدمات گردشگري در نظر گرفته شده است يا خير، اشاره مي‌كند كه روال كنسل‌ كردن هتل‌ها و استرداد مبلغ پرداختي به شيوه قبل صورت مي‌گيرد و فعلا تمهيدات جديدي براي اين كار در نظر گرفته نشده است. به گفته رييس جامعه هتلداران، در حال حاضر ماسك و مواد ضدعفوني‌كننده به ميزان كافي در هتل‌ها موجود است، آيين‌نامه بهداشتي به هتل‌ها ابلاغ شده است و براي مقابله با شيوع اين ويروس، مراكز عمومي هتل‌ها مثل مجموعه‌هاي ورزشي و استخر‌ها تا اطلاع ثانوي تعطيل شده‌اند. 70 درصد هتل‌هاي شهر قم همراه با تالارهاي عروسي در قم تعطيل‌ شده‌اند. به گفته احمد فلاحيان، دبير جامعه حرفه‌اي هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌هاي استان قم در گفت‌وگو با «ايسنا»، همه رزروها در هتل‌هاي اين شهر كنسل شده‌اند و از روز سه‌شنبه و به دنبال دريافت نامه‌اي از سازمان ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي، استان قم تمام تالارهاي عروسي در هتل‌ها تعطيل خواهد شد و وجوه دريافت ‌شده كامل به مردم بازگردانده مي‌شود. او با بيان اينكه هتل‌ها خودجوش تعطيل شده‌اند، چون ادامه فعاليت‌شان در اين شرايط فقط ضرر اقتصادي نداشت، افزود: حدود ۳۰ درصد هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌هاي قم درحال فعاليت هستند كه آنها هم به تدريج در حال پيوستن به جمع هتل‌هاي تعطيل‌ شده هستند. بيشتر هتل‌ها نيروهاي‌شان را مرخص كرده‌اند.

 

كنسلي بدون پرداخت جريمه

محمد اسلامي، وزير راه و شهرسازي نيز با صدور ابلاغيه‌اي اعلام كرد: لغو بليت‌ها از ترس كرونا، بي‌نياز از پرداخت خسارت كنسلي خواهد بود. به گزارش صدا و سيما، محمد اسلامي با اشاره به احتمال لغو بليت‌هاي ريلي يا هوايي تاكيد كرد كه شركت‌هاي هواپيمايي و راه‌آهن، حق دريافت هزينه كنسلي ندارند. او افزود: اگر مسافران نمي‌خواهند بليت خود را كنسل كنند، مي‌توانند آن را به بليت اوپن تبديل كرده و هر زمان كه مي‌خواهند با همان بليت به سفر بروند. علاوه بر بليت‌ها، لغو رزرو اتاق يا تخت در تمامي تاسيسات گردشگري نيز بدون جريمه خواهد بود. به گزارش روابط عمومي معاونت گردشگري وزارت ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي، ولي تيموري، معاون گردشگري در نامه‌اي «دستورالعمل پيشگيري و كنترل شيوع ويروس كرونا در تاسيسات گردشگري» را منتشر كرد. طبق اين دستورالعمل، چنانچه از تاريخ اول اسفند ماه سال جاري تا اطلاع ثانوي، گردشگري درخواست انصراف از سفر كند، كليه تاسيسات گردشگري و دفاتر خدمات مسافرتي و گردشگري بدون هيچ‌گونه جريمه‌اي نسبت به استرداد وجوه دريافتي از گردشگران اقدام كنند. معاون گردشگري در ادامه بخشنامه مذكور فرآيند كنسلي بليت‌هاي سفر را تابع قوانين و مقررات ابلاغي از سوي دستگاه ذي‌ربط (وزارت راه و شهرسازي) اعلام و تاكيد كرد: با توجه به عدم امكان پيش‌بيني دامنه تبعات و آثار شرايط موجود، لازم است فعالان و مديران تاسيسات گردشگري از ايجاد هرگونه تعهد الزام‌آور براي سفرهاي نوروزي هموطنان عزيز خودداري كرده، ضمن اطلاع‌رساني و توجيه دقيق شرايط حاكم در مبدا و مقصد سفر، تمهيدات لازم را براي اعمال هرگونه كنسلي احتمالي و بازپس‌گرداندن وجوه گردشگران در قراردادهاي كاري خود با ارايه‌كنندگان خدمات گردشگري در داخل و خارج از كشور، مدنظر قرار دهند.

علاوه بر اين و به نقل از روابط عمومي وزارت ميراث فرهنگي در متن نامه علي‌اصغر مونسان به محمدحسن طالبيان معاون ميراث فرهنگي و ولي تيموري معاون گردشگري آمده است: «به ‌منظور مقابله با بيماري كرونا در سطح كشور، الزامي است ضمن رعايت دقيق پروتكل‌هاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي براي پيشگيري از شيوع اين بيماري، به كليه موزه‌هاي كشور اعم از دولتي و خصوصي، مراكز تاريخي و فرهنگي، پايگاه‌هاي ملي و جهاني، مراكز گردشگري و ساير زيرمجموعه‌هاي ذي‌ربط اعلام ‌شود از پذيرش بازديدهاي گروهي (دانش‌آموزي، دانشجويي و...) خودداري كنند. بديهي است تمهيدات لازم براي عوامل و كاركنان مجموعه‌هاي ياد شده از قبيل ماسك، مواد ضدعفوني‌كننده و... در نظر گرفته شده و همچنين نسبت به نصب علايم هشدار‌دهنده براي بازديدكنندگان اقدام شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون