• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4596 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۷ اسفند

كرونا و فعاليت‌هاي رسانه‌اي ناكامل وزارتخانه گردشگري

سعيد شفيعا

جريان تعاملات انساني چه در قالب گردشگري، چه تحصيل و چه تجارت به هر حال كرونا را به ايران مي‌رساند. بيماري ويروسي كه شايد ترس‌هاي رسانه‌اي بسياري را براي بشر ايجاد كرده است و اين ترس از شيوع بالاي آن سرچشمه گرفته است. در حالي كه به نظر، مقايسه علمي سه بيماري پرخطر كرونا، سارس و آنفلوآنزا و شفاف‌سازي خطرات آنها مي‌توانست امنيت رواني و ذهني مردم نسبت به كرونا را ايجاد كند، تمركز رسانه‌ها بيشتر روي تعداد مرگ و ميرها و قدرت نفوذ و انتشار اين بيماري است.

گردشگري ايران در سال 98 مسير پر التهاب و بحراني را پشت سر گذاشت. از سياه‌نمايي‌ها در مورد ايران و از ممنوعيت‌هاي پرواز هواپيما و موضوع كرونا هركدام ضربات جبران‌ناپذيري به بدنه گردشگري ايران وارد كرد. در مسير اين اتفاقات تنها موضع‌گيري‌هاي وزارتخانه تازه‌تاسيس گردشگري و ميراث فرهنگي و صنايع دستي اين بود كه براي بيرون‌رفت از بحران برنامه‌اي دارند. برنامه‌اي كه هيچگاه جزيياتش اعلام نشد. مروري بر خبرها و گزارش‌هاي منتشر‌شده توسط وزارتخانه نشان مي‌دهد كه استراتژي مشخصي در قبال مسائل ايجادشده وجود ندارد. مسكوت نگه داشتن و نپرداختن به صورت مساله ممكن است يك روش باشد، اما نه تنها روش.

گردشگري ممكن است براساس وجود جاذبه‌ها و پتانسيل‌هاي طبيعي و فرهنگي يك ناحيه شكل بگيرد، اما در بستر و فضاي امن و آرام. اينكه بيماري خطرناكي وارد ايران شده است يك واقعيت است. اينكه وزارتخانه‌هاي مربوطه به خوبي در مورد مديريت آن اقداماتي انجام مي‌دهند و اطلاع‌رساني مي‌كنند خوب است. اما در مورد گردشگري داخلي و خارجي بايد وزارتخانه گردشگري حساس‌تر و فعال‌تر حاضر شود. تعطيل شدن مدارس و دانشگاه‌هاي تهران با افزايش حدودا 20 درصدي تقاضا براي سفر به شمال همراه شد. موضوعي كه با اصل مفهوم تعطيلي در تضاد است. آيا نقش رسانه‌اي و آگاه‌سازي وزارتخانه گردشگري در اين مقوله خالي نيست؟ سوالاتي كه ذهن را مشغول مي‌كند اين است كه برنامه رسانه‌اي و ارتباطي وزارت گردشگري چيست؟ اين وزارتخانه چه ميزان فعاليت‌هاي رسانه‌اي را موثر در مديريت بحران‌هاي فعلي گردشگري مي‌داند؟

عضو هيات علمي پژوهشكده نظر

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون