• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4596 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۷ اسفند

واكنش‌ها و اقدامات فوتبالي‌ها در قبال شيوع كرونا

فوتباليست‌ها ضدويروس نيستند

حسين طالب‌پور

 تبعات شيوع كرونا در ورزش ادامه دارد و هر چه گستره جغرافيايي مناطق آلوده گسترش پيدا مي‌كند، اقدامات احتياطي بيشتري را شاهد هستيم. ديدارهاي باقيمانده هفته بيستم ليگ برتر در روز يكشنبه بدون تماشاگر برگزار شد و البته باشگاه سپاهان به دليل «تجمع» هوادارانش در چنين شرايطي لغو شد. حواشي ديدار بين اين دو تيم ادامه دارد و با توجه به اهميت جدولي اين مسابقه، علاوه بر سپاهان و پرسپوليس مسوولان ساير تيم‌هاي بالاي جدولي هم به اين بازي واكنش نشان مي‌دهند. در حالي كه روز گذشته هدايت‌الله ممبيني از اعضاي هيات رييسه فدراسيون فوتبال اعلام كرد تمام ديدارهاي ليگ برتر تا اطلاع ثانوي لغو شده، اما مشخص شد برداشت اشتباه او از نامه وزير ورزش دليل اعلام اين خبر بوده و در نامه وزير به صورت مشخص اشاره شده مسابقاتي كه به دلايل تقويمي امكان لغو آنها نيست، بدون تماشاگر برگزار شود. لغو نكردن ديدارهاي هفته بيست و يكم ليگ برتر فوتبال باعث اعتراض اهالي فوتبال شده و در راس آنها فرهاد مجيدي صحبت‌هاي شديداللحني عليه مقامات عالي فوتبال داشته است.

سرمربي استقلال كه تيمش در حال بازگشت به كورس قهرماني است و اميدهاي‌شان براي نزديك شدن به صدر نااميد نشده، به خبرنگاران گفته: «بايد از تصميم‌گيرنده‌ها پرسيد كه آيا حتما بايد يكي از ما جان خودمان را از دست بدهيم تا مسوولان به فكر سلامتي بازيكنان و مربيان باشند؟ ما جان‌مان را از سر راه آورديم؟ ما ضد ويروس هستيم؟! مگر بازي‌هاي ليگ ايتاليا لغو نشده؟ آنها كمتر از ما به فكر بهداشت و سلامتي‌شان هستند؟ فرودگاه‌ها، اتوبوس‌ها، هتل‌ها همگي پاك و ضد ويروس هستند كه ما بايد به خاطر چند بازي سفر كنيم و جان‌مان را به خطر بيندازيم؟ چرا موضوع به اين سادگي را درك نمي‌كنند؟ ارزش جان انسان‌ها از فوتبال و ليگ برتر و ليگ قهرمانان آسيا خيلي خيلي بيشتر است. با اين حجم از نگراني خانواده‌هاي بازيكنان نمي‌توان سفر كرد. با اضطراب و استرس و ترس به خاطر اين ويروس حتي خطر مصدوميت بازيكنان بيشتر مي‌شود. اينها بديهيات پيش پا افتاده‌اي است كه واقعا مشخص نيست چطور در نظر گرفته نمي‌شود؟! تيم‌هاي استقلال، تراكتور و شهرخودرو و ساير مدعيان از ماجراهاي بازي سپاهان با پرسپوليس متضرر شدند. تمام مدعيان قهرماني منتظر نتيجه اين بازي بودند. بايد با طراحان اين اتفاق‌ها شديدترين برخورد را كرد. اگر بازي تكرار شد كه هيچ اما اگر راي ديگري صادر شد، جريمه‌ها بايد خيلي بيشتر از نتيجه يك بازي باشد.» اين صحبت‌ها هنوز با هيچ واكنشي از سوي مقامات رسمي مواجه نشده است. مسابقات فصل جاري ليگ برتر ايران يك ماه ديرتر آغاز شد و به دلايل گوناگون مانند آلودگي هوا، حضور تيم‌ها در پلي‌آف ليگ قهرمانان و شرايط برخي شهرها در اواخر آبان بارها به تعويق افتاده و به همين دليل به نظر مي‌رسد مسوولان تا زماني كه جبري نباشد، حاضر به تعويق دوباره بازي‌ها نيستند تا تقويم مسابقات بيش از اين دستخوش تغيير نشود. اما سوال مهمي كه همچنان مطرح است و پاسخي براي آن دريافت نشده اين است كه اگر بازيكن، مربي، داور، مسوول تداركات، اعضاي كادر فني، تصويربرداران و خبرنگاران به دليل لغو نشدن بازي‌ها به اين ويروس آلوده شوند چه كسي پاسخگو خواهد بود؟ سعيد آذري، مديرعامل باشگاه فولاد خوزستان اعلام كرده: « از آقاي روحاني رييس‌جمهور ايران و وزير ورزش و جوانان خواهش مي‌كنم اين فوتبال را تعطيل كنند. از هر كسي كه در فدراسيون قبولش دارند خواهش مي‌كنم ليگ تعطيل شود. مردم گناه دارند. مگر فوتبال براي مردم نيست؟ تعطيلي ليگ خواست مردم است.»

همزمان كه مسابقات فوتبال در ايران لغو نمي‌شوند، كشورهاي كره و ژاپن به دليل شيوع ويروس كرونا آغاز «جي‌ليگ» و «كي‌ليگ»، ليگ‌هاي سطح اول فوتبال كشورشان را تا مدتي نامعلوم به تعويق انداختند. آسيا درگير اين ويروس شده و به نظر مي‌رسد چاره‌اي جز تعويق رقابت‌هاي ليگ قهرمانان آسيا باقي نمانده است. دبير كل فدراسيون فوتبال عربستان با بيان اينكه تاكنون بحثي از تعطيلي ليگ قهرمانان آسيا به خاطر شيوع ويروس كرونا مطرح نشده به دو راهكار AFC براي بازي با نمايندگان ايران در آسيا اشاره كرده است. او گفته: «بعد از مواردي كه در ارتباط با ويروس كرونا در ايران كشف شد، شرايط بسيار سخت است. پس از تماس‌هايي كه با كنفدراسيون فوتبال آسيا برقرار شد، بازي تيم‌هاي النصر و التعاون (به ترتيب با سپاهان و پرسپوليس ايران) يا تا اواسط ماه مه ‌به تعويق مي‌افتد يا مسابقات در زمين بي‌طرف ديگري برگزار مي‌شود. التعاون و النصر خواهان تعويق در بازي‌هاي خود با نمايندگان ايران شده‌اند و ما در اين زمينه از آنها حمايت مي‌كنيم. روز سه‌شنبه (ديروز) همه‌ چيز اعلام ‌شد و تفاهم كاملي با كنفدراسيون آسيا وجود دارد.» تا زمان نگارش اين گزارش كنفدراسيون فوتبال آسيا هنوز موضع رسمي در اين مورد نگرفته است. طبق برنامه اعلام شده از سوي كنفدراسيون فوتبال آسيا تيم‌هاي پرسپوليس و التعاون روز 12 اسفند در بازي هفته سوم گروه C ليگ قهرمانان آسيا در امارات بايد رو در روي هم قرار بگيرند. باشگاه التعاون اما با ارسال نامه‌اي به AFC اعلام كرده حاضر به بازي مقابل پرسپوليس نيست. خبرگزاري تسنيم روز گذشته نوشت: «فدراسيون‌هاي فوتبال بحرين و كويت از ميزباني تيم‌هاي عربستاني و ايراني در رقابت‌هاي ليگ قهرمانان آسيا به خاطر شيوع ويروس كرونا انصراف دادند. كنفدراسيون فوتبال آسيا نيز در حال بررسي سناريوهاي مختلفي براي آينده اين رقابت‌ها با توجه به درگير شدن بسياري از كشورهاي اين قاره از جمله چين، ژاپن، كره‌جنوبي و ايران با ويروس كروناست. اين احتمال وجود دارد كه ديدار باشگاه‌هاي ايران و كره‌جنوبي در هفته سوم مرحله گروهي ليگ قهرمانان آسيا با تعويق مواجه شوند. كشورهاي حوزه خليج فارس پروازهاي خود را به ايران لغو كرده‌اند و انتظار مي‌رود كنفدراسيون فوتبال آسيا به صورت رسمي دستور لغو بازي‌هاي نمايندگان ايران و كره‌جنوبي در هفته سوم ليگ قهرمانان را دهد.» بعد از اين حواشي به وجود آمده، سرانجام خبر آمد دبيركل كنفدراسيون فوتبال آسيا اعلام كرده تعدادي از بازي‌هاي اين تورنمنت لغو خواهد شد، اما اشاره نكرد كدام مسابقات و در كدام كشورها. با توجه به رابطه نزديك رسانه‌هاي عربستاني با AFC احتمالا حدس و گمان‌هايي كه در خبرهاي‌شان منتشر كرده‌اند، شنيده‌هاي‌شان از مقامات بلندپايه اين كنفدراسيون باشد. به نظر مي‌رسد مساله تعطيلي كامل مسابقات مطرح نيست و تنها مسابقات كشورهاي درگير لغو خواهد شد كه البته با توجه به حضور نمايندگاني از ايران، چين و كره جنوبي در تمام گروه‌ها، معلوم نيست دور گروهي چطور قرار است به پايان برسد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون