• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4596 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۷ اسفند

جنگ فيفا و يوفا براي بهره‌كشي از فوتبال

اينفانتينو در به در دنبال پول است

سامان سعادت

 فيفا به دنبال تامين يك ميليارد دلار سرمايه براي جام جهاني باشگاه‌هاست و به همين خاطر تلاش دارد، ايالات متحده را وارد بازي كند. باشگاه‌هاي معتبر اروپايي كه همگي قهرماني اروپا را در كارنامه دارند اخيرا با رييس فيفا در مورد شراكت در اين پروژه به بحث و گفت‌وگو پرداخته‌اند.

فيفا به يك شركت مشاوره مالي امريكايي روي آورده تا تلاش‌هاي خود را براي تامين يك ميليارد دلار مورد نياز براي راه‌اندازي موفقيت‌آميز جام جهاني باشگاه‌ها كه سال آينده قرار است 23 تيمي برگزار شود، آغاز كند. شركت Raine Group شركتي است كه تجربه بستن قراردادهاي مالي در حوزه ورزش را دارد. همكاري با اين شركت نشان مي‌دهد كه روند مناقصه‌اي كه فيفا در ماه دسامبر آغاز كرده بود تا بودجه مورد نظر جام جهاني باشگاه‌ها 2021 را فراهم كند به شكست انجاميده است. سال گذشته فيفا با يك شركت چيني در اين زمينه به توافق رسيده بود.

واقعيت اين است كه براي راضي كردن باشگاه‌هاي بزرگ اروپايي، تيم‌هايي كه به نوعي در وضعيت ممتازي قرار دارند و قرار است در آينده تبديل به صاحبان اصلي اين رويداد شوند براي شركت در جام جهاني باشگاه‌ها پول بسيار زيادي نياز دارند. ماه گذشته مديران 3 باشگاه بزرگ اروپايي از جمله ليورپول، يوونتوس و بارسلونا به مقر فيفا در زوريخ سفر كردند. با توجه به افرادي كه در آن جلسه حضور داشتند و برنامه‌هاي آنها همچنين خلاصه‌اي از جلسه اين افراد كه به دست نيويورك تايمز رسيده است، طرفين درباره ايجاد يك سرمايه‌گذاري مشترك بين فيفا و انجمن باشگاه‌هاي اروپا بحث كردند. وضعيتي كه باعث بالا رفتن علاقه باشگاه‌ها به شركت در اين تورنمنت مي‌شود. اين گفت‌وگوها با تاكيد بر مسائل مالي، احتمال حضور 12 تيم از اروپا را در اين تورنمنت افزايش مي‌دهد.

با اين حال دستيابي به توافق فرآيندي نااميد‌كننده به خودش گرفت. مساله اين است كه برگزاري اين تورنمنت روابط بين جاني اينفانتينو، رييس فيفا و الكساندر سفرين، رييس يوفا را خراب كرده است. فيفا مي‌خواهد تورنمنت جديد خود را در نهايت شبيه به جام جهاني كند و يوفا اين مساله را خطري براي ليگ قهرمانان اروپا مي‌داند. رقابتي كه در حال حاضر پول‌سازترين تورنمنت فوتبال باشگاهي در جهان است. تلاش‌هاي فيفا در اين زمينه از سال 2018 آغاز شد و گروهي به سرپرستي شركت كنگلومر سافت بانك ژاپن وارد عمل شد اما اينفانتينو نتوانست حمايت شوراي فيفا را به دست آورد. در آن زمان چند عضو هيات رييسه فيفا به رهبري سفرين به اطلاعات كافي در مورد اين پروژه دست يافتند و نسبت به برگزاري آن شكايت كردند. طبق تحليل كارشناسان در آن زمان فيفا براي دستيابي به مسابقات ايده‌آلش بايد 650 ميليون تا يك ميليارد دلار جمع كند.

در اين راه اينفانتينو با خطرات زيادي مواجه است. او از يك سمت بايد تنش ميان خودش و سفرين را حل و فصل كند سپس با بحث و گفت‌وگو ساير كنفدراسيون‌ها را به خاطر امتيازات ويژه‌اي كه اروپايي‌ها مي‌گيرند، قانع كند. ضمنا اينفانتينو بايد روابطش را با الخاندرو دومنيگز، رييس كنمبول را نيز احيا كند. رييس كنفدراسيون فوتبال امريكاي جنوبي و متحد ديرينه اينفانتينو از اينكه در جلسه رييس فيفا با تيم‌هاي اروپايي هيچ تيمي از قاره خودش دعوت نشده، ناراحت به نظر مي‌رسد. الخاندرو همين اواخر تفاهمنامه‌اي براي همكاري‌هاي مشترك با يوفا امضا كرده بود و چند روز بعد فيفا(احتمالا به خاطر همين توافق) جلسه شوراي فيفا به ميزباني دومينگوئز در پاراگوئه را لغو كرد. فيفا هزينه‌هاي بالاي اين نشست را بهانه لغو جلسه عنوان كرد اما دومينگوئز با عصبانيت به اين مساله واكنش نشان داد و در نامه‌اي از فيفا خواست، گزارش تفصيلي درباره ميزان هزينه در جلسات مشابه اخير در هند، چين و رواندا را ارايه كند.

يوفا پس از كش و قوس‌هاي فراوان تلاش كرد تا حدي خودش را در زمينه جام جهاني باشگاه‌ها با فيفا هماهنگ كند به اين شرط كه تيم‌هاي برنده ليگ اروپا نيز بتوانند در اين تورنمنت حضور پيدا كنند اما فيفا زير بار اين مساله نرفته و فقط بهترين تيم‌هاي اروپا را مي‌خواهد. نكته جالب توجه در اين ميان اين است كه باشگاه‌ها از تنش به وجود آمده، استفاده مي‌كنند و علاوه بر صحبت با فيفا درباره جام جهاني باشگاه‌ها، مديران تيم‌هاي بزرگ اروپايي با ميلياردر امريكايي استفان م.راس ديدار كرده‌اند. استفان تلاش دارد، باشگاه‌ها را راضي كند تا از اين پس به ‌طور رسمي در مسابقات سالانه پيش فصل شركت كنند. شركت راس گروه ريدورت اسپراست كه با يوفا و فيفا در مورد تضمين پشتوانه مالي تيم‌ها كه هر كدام حداقل 10 ميليون دلار است، گفت‌وگو كرده.

فيفا اميدوار است جريان جديد درآمد حاصل از گسترش جام جهاني باشگاه‌ها باعث شود، سرمايه‌گذاري بيشتر در توسعه اين بازي را در سراسر جهان انجام دهد. با اين حال مطالبات تيم‌هاي برتر مي‌تواند اين مساله را دشوار كند. اين تيم‌ها الگويي شبيه به ليگ قهرمانان اروپا مي‌خواهند. جايي كه بيش از 90 درصد، درآمد پول‌هايي است كه به شكل جايزه دريافت مي‌كنند. فيفا به اين دليل كه با مخالفت زودهنگام مواجه شد با عجله سراغ برخي از گروه‌هاي سرمايه‌گذاري كه علاقه داشتند در اين پروژه شركت كنند، رفت. معتبرترين آنها شركت Sunning Holding Group مستقر در چين و صاحب باشگاه اينترميلان بود كه پيشنهاد داد با فيفا همكاري كند و در مناقصه شركت كرد. با اين حال جزييات درخواست اين شركت كه در مناقصه شركت كرده بود، باعث شد همكاري انجام نشود. بعد از آن فيفا با استخدام شركت رايين براي مديريت روند جذب سرمايه قصد دارد پروژه‌اش را ادامه دهد. اين شركت سابقه خوبي در جذب سرمايه از بازار مخصوصا از شرق آسيا دارد. اين شركت با هدايت بانك جو راويچ به منچسترسيتي كمك كرد تا 500 ميليون دلار از سهام خود را به يك گروه سرمايه‌گذاري در امريكا در ماه نوامبر بفروشد. اين شركت همچنين به هواداران چلسي، رقيب سيتي نيز نشان داده است كه چطور مي‌توانند باشگاه محبوب‌شان را از دست آبرامويچ ميلياردر روسي خارج كنند. منبع: نيويورك تايمز

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون