• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4597 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۸ اسفند

كرونا در اروپا

محمود فاضلي

در روزهاي اخير ورود بيماري كرونا به تعدادي از كشورهاي اروپايي با نگراني‌هايي روبه‌رو بوده است. نهاد اروپايي حفاظت از بيماري‌هاي واگيردار (ECDC) بر اين عقيده است كه طي روزهاي آينده موارد بيشتري در ايتاليا و در ساير كشورهاي اروپايي كشف خواهد شد. كشورهايي همچون ايتاليا، سوييس، اسپانيا و فرانسه عملا درگير اين ويروس هستند.

ايتاليا| ايتاليا در ميان كشورهاي اروپايي بالاترين شمار مبتلايان به كرونا را دارد. مطبوعات ايتاليا در اين روزها بخش اعظم صفحات نخست خود را به افزايش شمار مبتلايان به كرونا در ايتاليا (231 مورد ابتلا به اين بيماري شامل 172 مورد...

در استان لُمبارديا، 33 در استان ونتو، 19 در استان اميليا رومانيا، 3 مورد در استان پيه مونته، 3 مورد در استان لاتزيو و 1 مورد در استان آلتواديجه و در مجموع 7 قرباني)، اختصاص داده‌اند. اقدامات دولت براي مقابله با شيوع گسترده آن در استان‌هاي شمالي به ويژه قرنطينه حدود 50 هزار نفر از ساكنان شماري از شهرهاي دو استان لمبارديا و ونتو (كه حق خروج از شهرهاي خود را ندارند) و ادامه تعليق تمامي فعاليت‌هاي ورزشي و برگزاري آموزشي، تعطيلي سينماها و تئاترها و موزه‌ها و جشنواره‌ها در اين مناطق و همچنين محدوديت ورود شهروندان ايتاليايي به برخي كشورهاي اروپايي همچون يونان و كرواسي، قرنطينه شدن دانشجويان و دانش‌آموزان بازگشته از استان‌هاي شمالي ايتاليا به فرانسه و توصيه ايرلند به شهروندان خود براي پرهيز از سفر به ايتاليا، اختصاص داده‌اند. روزنامه اقتصادي «ايل سوله» ايتاليا به نقل از موسسه تحقيقات امور اقتصادي مدعي شده است وقوع اين بيماري در چهار شهر شمالي ايتاليا شايد موجب ركود اقتصادي ايتاليا شود چرا كه اقتصاد اين چهار مناطق در مجموع 13 درصد كل توليدات ناخالص داخلي كشور ايتاليا و 2 درصد كل توليدات ناخالص منطقه يورو را تشكيل مي‌دهند. از آنجايي‌كه رشد اقتصادي كمتر از ميزان پيش‌بيني‌شده باعث افزايش كسري بودجه خواهد شد اقدامات دولت اين كشور براي مقابله با شيوع گسترده آن در استان‌هاي شمالي به ويژه قرنطينه حدود 50 هزار نفر از ساكنان شهرك‌هاي دو استان شمالي لمبارديا و ونتو (كه از آنها خواسته شده از خانه‌هاي خود خارج نشوند) به ممنوعيت ورود و خروج در اين مناطق، اختصاص داده است. در واقع نيز بيش از ده شهرك و روستا در استان‌هاي «لومباردي و ونه‌تو» محصور شدند. در چندين منطقه در شمال كشور مدارس و دانشگاه‌ها حداقل تا اول ماه مارس تعطيل شده‌ و تعدادي از تئاترها، موزه‌ها و باشگاه‌هاي شبانه درهاي خود را موقتا قفل كرده‌اند. بسياري از ايتاليايي‌ها به احتكار موادغذايي پرداخته‌اند. در شبكه‌هاي اجتماعي تصاويري از قفسه‌هاي خالي سوپرماركت‌ها منتشر شده ‌است. به دعوت دولت ايتاليا وزيران بهداشت و درمان كشورهاي آلمان، اسلواني، فرانسه، سوييس و اتريش در ايتاليا حضور يافتند تا در زمينه چگونگي تدابير براي مهار اين ويروس در ايتاليا و جلوگيري از انتقال آن به كشورهاي همسايه گفت‌وگو كنند.

سوييس| پس از آنكه اعلام شد ويروس كرونا در ايتاليا و در كنار مرز سوييس هم شيوع پيدا كرده، وزير بهداشت و درمان سوييس براي اطلاع‌رساني به مردم در كنفرانس مطبوعاتي تاكيد كرد اداره كل فدرال بهداشت و درمان سوييس از ژانويه وضعيت در زمينه شيوع ويروس كرونا را دنبال مي‌كند و تا به امروز حتي هيچ آزمايشي درباره يك نفر هم در زمينه ابتلا به ويروس كرونا در سوييس مثبت نبوده است. او در ارتباط با شيوع اين ويروس در ايتاليا تاكيد كرد كه فعاليت‌ها در كنار مرز ايتاليا و فرودگاه‌ها در كشور افزايش يافته است. هنوز ساعتي از اين موضع‌گيري نگذشته بود كه اداره فدرال بهداشت سوييس اعلام كرد اولين مورد در زمينه ابتلا به ويروس كرونا در سوييس مورد تاييد قرار گرفت. به‌‌رغم سخنان مقامات بهداشتي اين كشور، داروخانه‌هاي اين كشور تمامي ماسك‌هاي خود را به فروش رسانده‌ و هيچ فروشنده‌اي، ماسك در انبار ندارد. كمبود ماسك در سوييس در يك زمان بدي است زيرا ويروس كرونا هيچ زماني مانند امروز تا اين حد به مرز سوييس نرديك نشده بود. شيوع ويروس كرونا در شمال ايتاليا كه در كنار مرز كانتون ايتاليايي سوييس قرار دارد، مردم را نگران كرده است. سياستمداران خواهان كنترل مرزي و حتي مسدود كردن مرزها هستند. يك داروخانه آنلاين در عرض 10 ساعت، 50 هزار ماسك تنفسي را به فروش رسانده و در عرض يك روز اين رقم به 100 هزار ماسك رسيد. اين داروخانه، 250 هزار عدد از ماسك‌هاي تنفسي را در اختيار داشت كه همه آنها را فروخت و فعلا ماسكي براي عرضه در اختيار ندارد. از زماني كه ويروس كرونا در شمال ايتاليا و در كنار مرز سوييس شيوع پيدا كرده، خيلي از خانواده‌هاي سوييسي به ويژه در كانتون‌هاي مرزي با ايتاليا اقدام به ذخيره مايحتاج ضروري از جمله موادغذايي و همچنين لوازم بهداشتي و ضدعفوني مي‌كنند. بسياري از مغازه‌داران و فروشگاه‌ها از افزايش خريد موادغذايي و مواد بهداشتي و ضدعفوني از سوي مشتريان خبر مي‌دهند. مقامات اين كشور در حال حاضر در سوييس فقط يك استراتژي را دنبال مي‌كنند و آن اينكه موارد مشكوك را شناسايي كرده و در قرنطينه قرار دهند.

اسپانيا| وزارت بهداشت اسپانيا اعلام داشته است نظر به شيوع گسترده كرونا در ايتاليا، تمهيدات بهداشتي و پزشكي براي تشخيص فوري افراد مبتلا در اسپانيا تقويت خواهند شد. تا اين تاريخ، بستن مرز اين كشور با ايتاليا مطرح نيست. يك پزشك ايتاليايي كه با هدف گردشگري در جزاير قناري اسپانيا به سر مي‌برده، سومين مورد ثبت‌شده ابتلا به ويروس كرونا در اسپانيا است. پليس و مقامات بهداشتي اسپانيا حدود هزار ميهمان مستقر در هتل محل اقامت اين تبعه ايتاليايي را در محل هتل قرنطينه كرده‌اند. اين كشور در روزهاي اخير شاهد افت ارزش سهام در بازار بورس به دليل عواقب كرونا در دوشنبه سياه، ضرر و زياني برابر با 29 ميليارد و 900 ميليون يورو بود. معاون اقتصادي دولت خواهان برقراري آرامش در برابر گسترش كرونا و اعتماد به سيستم سلامت اسپانيا شد.

فرانسه| فرانسه تدابيري را براي كمك به شركت‌هاي فرانسوي كه فعاليت آنها به علت شيوع اين ويروس با زيان مواجه شده است، اجرا خواهد كرد. وزير اقتصاد مدعي است وزراي دارايي و مديران بانك‌هاي مركزي گروه بيست كه در رياض گرد هم آمده‌اند آماده اتخاذ تدابيري براي مقابله با خطر واقعي ناشي از كرونا بر اقتصاد جهاني هستند. ما در صورت ضرورت آماده اتخاذ همه تدابير اقتصادي تكميلي براي مقابله با وخامت احتمالي تاثير آن روي اقتصاد جهان هستيم. خطر و تاثير آن روي رشد اقتصادي جهان تاييد شده است و از اين پس اين وضعيت يك نگراني واقعي براي همه اعضاي گروه 20 دارد. ما تصميم گرفتيم پيگيري دقيق و روزانه شيوع اين بيماري و تحولات آن را تضمين كنيم. رسانه‌هاي فرانسوي گزارش داده‌اند فرانسه به عنوان يكي از پرگردشگرترين كشورهاي جهان با پيامدهاي شيوع ويروس كرونا بر اقتصادش مواجه شده است. پيش‌بيني مي‌شود شمار گردشگران در اين كشور بين 30 تا 40 درصد كاهش يابد. اين كاهش تعداد گردشگران مطمئنا تاثير زيادي بر اقتصاد فرانسه دارد. فرانسه سالانه ميزبان 2 ميليون و هفتصد هزار گردشگر چيني است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون