• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4597 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۸ اسفند

كرونا و فوتبال

علي دهقاني سانيج

با توجه به وضعيت جامعه و شيوع ويروس كرونا، اعتراضات گسترده‌اي از سوي باشگاه‌هاي ليگ برتري و دسته اولي نسبت به مديريت اين موضوع در فوتبال مطرح شده است. براي اينكه بدانيم اوضاع از چه قرار است و شيوه مديريت فدراسيون فوتبال در قبال اين مساله چطور بوده، بايد برخي مباحث را مدنظر داشته باشيم. ابتدا اينكه ليگ برتر ايران با تاخيري حدود يك ماهه آغاز شده كه به معناي تعويق 4 تا 5 هفته‌ از مسابقات ليگ است. به همين دليل سازمان ليگ مجبور به برگزاري فشرده بازي‌ها شد، چراكه چهار تيم در ليگ قهرمانان آسيا داريم، تيم ملي در مقدماتي جام جهاني حضور دارد و همچنين تا 5 خرداد 1399 بايد نام چهار نماينده فصل آينده ليگ قهرمانان را معرفي كنيم. از آنجايي كه در خرداد بازي‌هاي مهم تيم ملي جريان دارد، فدراسيون مجبور است به صورت فشرده بازي‌ها را برگزار كند. در اين بين شيوع ويروس كرونا باعث ايجاد مشكلاتي در برگزاري شده است. سوال مهم اين است كه آيا با تعطيلي مسابقات ليگ، تمرين تيم‌ها نيز تعطيل خواهد شد يا خير؟ بازيكن‌ها براي نگه داشتن بدن‌شان در شرايط ايده‌آل نياز به تمرين زيرنظر باشگاه دارند. اگر بنابر اين باشد كه بازي‌ها تعطيل شود و تمرين‌ها ادامه داشته باشد، اين تعطيلي معنادار نخواهد بود. از طرفي اگر تمرينات هم همراه بازي‌ها تعطيل شود و بازيكنان قرنطينه خانگي شوند، شايد تعطيل كردن مسابقات منطقي باشد، اما بازيكنان از شرايط ايده‌آل دور خواهند شد. در چنين شرايطي به نظر مي‌رسد معقول‌ترين گزينه، برگزاري بازي‌ها بدون تماشاگر است. نكته مهم ديگر اينجاست كه در ايتاليا هم مسابقات كامل تعطيل نشده و تا جاي ممكن بازي‌ها بدون تماشاگر برگزار خواهد شد، همين طور در ژاپن ليگ اين كشور تعطيل نشده، بلكه جام حذفي تعطيل شده است. در كره جنوبي هم مسابقات بدون تماشاگر برگزار مي‌شود. روز گذشته خبري منتشر شد مبني بر اينكه هيات اجرايي كنفدراسيون فوتبال آسيا ليگ قهرمانان را به حالت تعليق درآورده است. در چنين شرايطي اگر فدراسيون فوتبال ايران با AFC نامه‌نگاري‌هايي انجام بدهد و شرايط را تشريح كند، مي‌تواند از اين كنفدراسيون درخواست كند به جاي 5 خرداد، اسامي تيم‌ها را در تاريخ ديگري به آنها تحويل بدهند. اگر اين اجازه صادر شود، مي‌توان مسابقات را تعطيل كرد و نگران به پايان به‌موقع مسابقات نباشيم. البته نيازي هم نيست ليگ تعطيل شود و مي‌توانيم بازي‌ها را با فواصل زماني بلندمدت انجام بدهيم. زماني كه اين كار را انجام دهيم چند حسن دارد؛ يك اينكه زمان خريداري مي‌شود تا شيوع اين ويروس رشد منفي گرفته و كنترل شود.

دو اينكه مي‌توانيم با فواصل بيشتر بين بازي‌ها خطر ابتلا را كاهش دهيم. در حال حاضر فدراسيون بايد از AFC به هر طريق ممكن زمان بخرد. از طرفي اگر طي نامه‌نگاري‌ها با اين نهاد قاره‌اي وضعيت كشور را بغرنج وصف كنيم، ممكن است بعدها عليه ايران استفاده شود و شايد از ميزباني بازي بحرين و عراق نيز محروم شويم.

به صورت كلي از آنجايي كه تيم‌ها نياز دارند تمرين كنند و امكان تعطيلي تمرينات براي مدت زمان يك ماهه وجود ندارد، بهترين تصميم برگزاري بازي‌ها بدون تماشاگر است. اما با توجه به اينكه در ليگ‌هاي دسته اول، دوم و سوم جبري براي به پايان رساندن مسابقات در زماني مشخص نداريم، بهتر است فواصل بازي‌ها بيشتر شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون