• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4598 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۰ اسفند

پنجمين جلسه ستاد مديريت بيماري كرونا برگزار شد

شيب تند مبتلايان در هفته پيش‌رو و آمادگي براي مقابله

آمار قطعي مبتلايان به بيماري ويروسي كرونا هر روز افزايش مي‌يابد. براساس اعلام مركز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت بهداشت تا زمان نگارش اين گزارش، تعداد مبتلايان قطعي به كوويد ۱۹ در ايران به ۳۸۸ رسيده كه منجر به فوت ۳۴ نفر شده است. همچنين هر روز براساس آمار منتشر شده استان‌ها يا شهرهاي بيشتري با اين ويروس مواجه مي‌شوند. اگرچه اين روي تلخ تراژدي است كه ايران و جهان را به خود مشغول كرده اما كنار آن افزايش آزمايشگاه‌هاي تشخيص در سراسر كشور، ساخت و توليد داخلي كيت تشخيص و البته آمار نجات‌يافتگان از اين مهلكه هنوز اميدبخش است. با اين حال تمام دست‌اندركاران و مقامات مسوول همچنان تاكيد دارند كه رعايت نكات بهداشتي و كاهش تردد و حضور در اجتماعات مي‌تواند خطر ابتلا را كاهش دهد و اگرچه كارشناسان همچنان معتقدند احتمالا تا هفته آينده نيز با افزايش اين شيب مواجه خواهيم بود اما رعايت نكاتي كه وزارت بهداشت و سازمان بهداشت جهاني بر آن تاكيد دارند، مي‌تواند به منفي شدن شيب ابتلا كمك كند.

در عين حال رييس‌جمهوري در نشست پيشين ستاد ملي مديريت كرونا اعلام كرده ‌بود كه لازم است فعاليت‌هاي اقتصادي و اجتماعي از روز شنبه به روال عادي بازگردد؛ اظهارنظري كه با واكنش گسترده‌اي در فضاي رسانه‌اي و مجازي روبه‌رو شد و برخي اين اظهارات را درصورتي كه به تصميمي براي بازگشت به روال عادي منتهي شود، ناشي از ناهماهنگي در مديريت در اين زمينه توصيف كردند كه ممكن است عواقبي به دنبال داشته ‌باشد. با اين حال به نظر مي‌رسد آنچه در ستاد مديريت كرونا در مورد تمديد لغو برنامه‌هاي فرهنگي و هنري يا تداوم تعطيلي برخي دانشگاه‌ها و مدارس و آموزش از راه دور گرفته‌ شد، نشان داد كه احتمالا همين روال هفته‌ گذشته تداوم خواهد داشت.

اگر تصميمات ستاد اجرا نشد، گزارش دهيد

در همين راستا حسن روحاني روز پنجشنبه و در پاسخ به نامه سعيد نمكي، وزير بهداشت و رييس ستاد ملي مديريت بيماري كرونا كه در آن، مصوبات همان روز جلسه ستاد را تقديم رييس‌جمهوري كرده بود، ضمن ستايش از فداكاري پزشكان، پرستاران و كادر درماني و خدماتي بيمارستان‌ها، با همه مواردي كه ستاد مصوب كرده، از جمله محدوديت‌هاي پيشنهادي و تعطيلي مراكز آموزشي، حسب تشخيص ستاد موافقت و تاكيد كرد: «يگانه مرجع تصميم‌گيري درخصوص مديريت بيماري كرونا، تنها و تنها آن ستاد بوده و تمامي دستگاه‌ها و اركان كشور موظف و مكلف به اجراي تمامي مصوبات ستاد خواهند بود.»

رييس‌جمهوري در اين نامه با تاكيد بر اينكه «نيازمند تصميم‌گيري‌هاي قاطع، دقيق، علمي و متمركز هستيم و در اين راستا، هرگونه تصميم، صرفا از طرف آن ستاد خواهد بود»، گفت: «ترتيبي اتخاذ نماييد تا در صورت تعطيلي مراكز آموزشي، با هماهنگي وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات همچنين سازمان صدا و سيما، اقدامات لازم براي آموزش آنلاين و عمومي از طريق رسانه ملي انجام گيرد تا حتي‌الامكان لطمه‌اي به تحصيل فرزندان عزيزمان وارد نشود.» روحاني در بخش ديگري از اين نامه همه دستگاه‌هاي اجرايي، نهادهاي عمومي، سازمان اوقاف و امور خيريه، ستاد نماز جمعه، مركز امور رسيدگي به مساجد، دستگاه‌هاي نظامي، انتظامي، قضايي و متوليان اماكن مذهبي را مكلف و موظف به تبعيت و اجراي تصميمات ستاد ملي مديريت كرونا دانست و خطاب به وزير بهداشت تاكيد كرد: «در صورت عدم اجراي تصميمات آن ستاد از سوي هر دستگاهي، سريعا موارد به اينجانب گزارش شود تا پيگيري‌‌هاي لازم از طريق مراجع ذي‌ربط انجام گيرد.»

دولت در تامين اقلام مورد نياز مضايقه نمي‌كند

همچنين پنجمين جلسه ستاد ملي مديريت كرونا به رياست اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهوري روز جمعه نهم اسفند برگزار شد. اين نشست كه در محل وزارت بهداشت برگزار شده، از ساعت 8:30 آغاز به كار كرد. در اين جلسه وزراي آموزش و پرورش، ارتباطات، راه و شهرسازي، مسوولان سازمان حج و زيارت، شهردار تهران، دكتر زالي رييس دانشگاه شهيد بهشتي تهران و... حضور داشتند.

جهانگيري در ابتداي اين نشست با اشاره به وجود سناريوهاي مختلف درباره ابعاد و شيوع بيماري كرونا، بر همكاري همه دستگاه‌ها با يكديگر جهت پيشبرد طرح‌هاي ستاد پيشگيري و مقابله با ويروس كرونا تاكيد كرد و خواستار برنامه‌ريزي براي ارايه آموزش‌هاي همگاني به عموم مردم شد.

همچنين در حالي كه همچنان گزارش‌هاي مردمي و تحقيقات ميداني از داروخانه‌ها نشان مي‌دهد كمبود‌هايي در زمينه دسترسي به ماسك و مواد ضدعفوني‌كننده وجود دارد، معاون اول رييس‌جمهوري در نشست ديروز تاكيد كرد كه دولت در تامين داروهاي موردنياز مردم هيچ مضايقه‌اي نمي‌كند و وزارت بهداشت و درمان نيز با كمك همه واحدهاي توليدي تلاش خواهد كرد تا هرچه سريع‌تر مشكل تامين ماسك و تجهيزات مورد نياز بخش پزشكي كشور برطرف شود.

در نشست روز جمعه معاون اول رييس‌جمهوري از استانداران كشور به‌ويژه استانداران تهران گزارشي در مورد وضعيت شيوع بيماري در استان‌هاي مذكور خواست كه اين گزارش از سوي استانداران ارايه شد و جهانگيري نيز خطاب به دست‌اندركاران تاكيد كرد كه بايد با روحيه بالا فرماندهي اوضاع را در دست گرفت؛ چراكه ما بايد در مبارزه با اين بيماري پيروز شويم و راهي جز اين نداريم. البته استانداران قم و گيلان نيز كه جزو استان‌هاي درگير هستند، به صورت ويديوكنفرانس در اين جلسه حضور داشته و گزارش‌هاي خود را ارايه دادند.

همچنين بنابر تاكيد جهانگيري در نشست ديروز، همه مديران كشور مكلف هستند تا تصميمات ستاد پيشگيري و مقابله با بيماري كرونا را اجرا كنند و ستاد نيز بايد با پيش‌بيني و استناد به نظرات كارشناسي، تصميمات مقتضي را اتخاذ و در ارتباط كامل با مردم اطلاع‌رساني و اطمينان‌بخشي كند.

اسحاق جهانگیری همچنین پس از پایان نشست ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در توییتر خود نوشت «روزهای سخت اما قابل مدیریتی پیش رو داریم، همه باید پیشگیری، مهار و درمان را جدی‌تر بگیریم.» او همچنین تاکید کرد که «دولت با تمام توان و سرعت در حال تهیه و توزیع امکانات پزشکی و بهداشتی است و ستاد محدودیت‌های لازم را اعمال خواهد کرد.» معاون اول رییس‌جمهوری در این رشته توییت «همدلی، اعتماد،همکاری و مشارکت آحاد مردم» را رمز موفقیت و غلبه بر بحران توصیف کرد.

هفته آتي پيك اصلي بيماري خواهد بود

پس از سخنان معاون اول رييس‌جمهوري، وزير بهداشت و درمان و خبر داد كه «اكنون در شرايط شيب تند مبتلايان قرار داريم كه اميدواريم به‌تدريج از اوج اين بحران عبور كنيم.» پس از آن سعيد نمكي در حاشيه اين جلسه با شبكه خبر گفت‌وگويي اختصاصي داشت و در اين گفت‌وگو از رهبري، كادرهاي درماني و صداوسيما و ساير ارگان‌هاي رسانه‌اي براي اطلاع‌رساني قدرداني كرد. وزير بهداشت سپس از شرايط ويژه پيش‌رو گفت و تاكيد كرد: «با وجود اينكه از سراسر كشور امكانات وسيع و تجهيزات لازم را به ميدان آورده‌ايم اما هفته سختي پيش‌رو داريم. بررسي و رصدهاي ملي و بين‌المللي دست‌اندكاران نشان مي‌دهد كه در هفته آينده با پيك اصلي بيماري روبه‌رو خواهيم بود. اما اين به اين معنا نيست كه شهروندان وحشت كنند يا قرار است اتفاقات حادي رخ دهد؛ بلكه بايد با هوشمندي در صحنه باشيم. » محمد اسلامي، وزير راه و شهرسازي در نشست روز جمعه خبر داد كه جمهوري اسلامي در تلاش است شهروندان ايراني خارج كشور را با رعايت نكات ايمني به كشور بازگرداند. همزمان امير حاتمي، وزير دفاع نيز براي برقراري بيمارستان‌هاي سيار و توليد ماسك و كيت تشخيص و... اعلام آمادگي كرد. محمدجواد آذري جهرمي، وزير ارتباطات نيز درمورد سامانه ۴۰۳۰ به عنوان درگاه اينترنتي با هدف تشخيص و پايش و پاسخگويي به مردم توضيحاتي ارايه كرد .

نياز به همكاري بيشتر با مردم در هفته‌هاي آتي

پس از پايان اين نشست نيز علي ربيعي، سخنگوي دولت و مسوول سياستگذاري رسانه‌اي در زمينه اطلاع‌رساني درباره بيماري كرونا و اقدامات دولت در رشته‌توييتي از نشست ستاد ملي مديريت و مبارزه با كرونا نوشت. ربيعي روز گذشته در رشته‌توييتي توضيح داد: «امروز (جمعه) از اول صبح ستاد ملي مبارزه با كرونا با حضور دكتر جهانگيري تشكيل شد. خوشبختانه گزارش‌ها حاكي از افزايش حداكثري هماهنگي‌ها و تسلط بر شرايط است و مي‌توان اميدوار بود با همكاري مردم بتوانيم اين شرايط را پشت‌سر بگذاريم.» او همچنين توضيح داد: «درخصوص وضعيت مدارس كشور، تامين هر چه سريع‌تر اقلام بهداشتي، وضعيت ساعات كاري از جمله افراد با بيماري‌هاي پرخطر، اعمال محدوديت در ورودي‌ها و خروجي‌هاي استان‌هاي درگير و نيز رفت‌و‌آمدهاي غيرضروري و ضدعفوني گسترده اين استان‌ها و اماكن خاص تصميمات خوبي اتخاذ شد.»

به‌ گفته ربيعي، روندشناسي‌ها نشان مي‌دهد در يكي، دو هفته آتي شرايطي خواهيم داشت كه نياز به همكاري و همياري مردم در عمل به توصيه‌هاي مسوولان امر بسيار ضروري و موثر خواهد بود. فضاي آرام، رفتار هوشمندانه و بهره‌گيري از اطلاعات صحيح مهم‌ترين عامل در گذار از اين بحران خواهد بود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون