• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4598 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۰ اسفند

نماينده شيراز در مجلس مطرح كرد

مسوولان پاسخگوباشند وضعيت را مديريت كنند

آمار جان‌باختگان و مبتلايان به بيماري ويروسي كرونا هرچند روز يك بار اعلام مي‌شود اما برخي ناظران معتقدند كه اعداد و ارقام مطرح شده درمورد جان‌باختگان و مبتلايان و بهبوديافتگان باتوجه و در نظر گرفتن الگوي واگير و شيوع اين بيماري مسري چندان مطابقتي با يكديگر ندارند. اين موضوع ديروز در گفت‌وگويي كه بهرام پارسايي، نماينده شيراز با ايلنا درمورد وضعيت حوزه انتخابيه و مديريت دست‌اندركاران داشته‌ نيز مطرح شده ‌است. اين عضو فراكسيون اميد معتقد است: «آماري كه در حال حاضر داده مي‌شود با توجه به جامعه آماري و از لحاظ درصد شيوع و كشندگي واقعي به نظر نمي‌رسد.»مساله اعتماد عمومي به نهادهاي رسمي در سال‌هاي اخير به‌خصوص در چندماه گذشته ازجمله مهم‌ترين چالش‌هاي پيش‌روي مجموعه دولت و حاكميت بوده است. موضوعي كه از زمان شيوع اين بيماري واگيردار بار ديگر رخ‌نمايي كرد و به نظر مي‌رسد از شهروندان تا برخي چهره‌هاي مسوول ازجمله نمايندگان مجلس را درگير چالش اعتماد به آمار و اخبار كرده‌است؛ تا جايي كه حالا بهرام پارسايي كه ازجمله پزشكان پارلمان نيز هست، آمار ارايه شده در مورد جان‌باختگان و مبتلايان را همخوان نمي‌داند. البته اين نماينده مجلس در بخش ديگري از اين مصاحبه به عملكرد مسوولان در دامن زدن به اين ناباوري اشاره كرده و معتقد است وقتي مردم از طريق صدا و سيما مشاهده مي‌كنند كه مثلا رييس‌جمهوري يا ساير مسوولان در ديدارهاي رسمي ابتدايي‌ترين اصول بهداشتي را به صورت نمادين رعايت نمي‌كنند يا افتتاحيه‌ها و جلسات را به صورت عادي برگزار مي‌كنند، طبيعي است كه مردم تصور كنند آنها مي‌خواهند با اين ‌گونه رفتارها خطر شيوع بيماري را بين مردم كمرنگ كنند كه اين خود خطري بزرگ است.

علاوه بر آن پارسايي معتقد است كه «بايد در اين زمينه مديريت كنترل و قرنطينه صورت مي‌گرفت و مثل چين، ايتاليا و كره‌جنوبي ما هم اقداماتي را انجام مي‌داديم.» اوتوضيح داده ‌است كه «مبتلايان در نقطه به نقطه كشور وجود دارند و به علت عدم مديريت و آموزش افراد تا به مرحله حاد بيماري نرسند، به مراكز درماني
مراجعه نمي‌كنند.»

 

سودجويي و منفعت‌طلبي

پارسايي مشاهدات ميداني‌اش در مورد تهيه اقلام بهداشتي جهت پيشگيري از ابتلا به كرونا را بازگو كرده و نسبت به سودجويي‌ها و منفعت‌طلبي‌ها هشدار داده‌است: «پيش از آنكه به حوزه انتخابيه خود بازگردم، در تهران به هر دارو‌خانه‌اي از شمال شهر تا جنوب شهر رفتم، ابتدايي‌ترين مواد لازم براي پيشگيري از انتقال ويروس كرونا را نداشتند. نه‌تنها يك داروخانه در يك منطقه خاص بلكه همه داروخانه‌ها، ژل‌هاي استريل‌كننده دست، الكل، ماسك و حتي دستكش نداشتند. در مناطق مختلف تهران به‌دنبال وسايل ضدعفوني‌كننده و پيشگيري از كرونا رفتم و چيزي پيدا نكردم، جالب است نه‌تنها رايگان، بلكه با دادن هزينه هم نمي‌شود وسايل پيگشيري از كرونا تهيه كرد و بايد بگويم حتي با چند برابر قيمت هم موجود نبود!»

نماينده مردم شيراز همچنين در مورد وضعيت حوزه انتخابيه خود گفته‌است: «به شيراز آمدم، اينجا هم همين وضعيت است؛ يعني در شيراز هم به عنوان شهري كه در آن بيماري كرونا پيدا شده است، وسايل ابتدايي براي اينكه مردم از خودشان مراقبت كنند تا از شيوع بيشتر جلوگيري كنند، موجود نيست! برخي از داروخانه‌ها كه نمي‌دانم حرف‌شان تا چه حدي صحت دارد، بيان مي‌كنند كه به آنها گفته شده اگر وسايل پيشگيري را بخواهيد، براي‌تان (با قيمت) آزاد خواهيم آورد!»پارسايي تاكيد دارد: «سودجويي و منفعت‌طلبي در بازار كاملا مشهود است و اين نشان‌دهنده بي‌تدبيري و سوءمديريت است. امروز اگر مديريت درست انجام شود، مي‌توان اين اتفاقات را جمع كرد. توليدكنندگان بايد رصد شوند تا در اين شرايط باري را از روي دوش مردم بردارند، در كل كشور كارخانه‌هايي كه اين وسايل را تهيه مي‌كنند، بسيار گسترده نيستند كه نتوان كنتر‌ل‌شان كرد، يعني از صفر تا 100 را مي‌شود از طريق وزارت صنعت، سازمان حمايت از مصرف‌كنندگان و تعزيزات رصد و مديريت كرد. اينكه مسوولان بگويند دلال‌ها فلان كار را انجام مي‌دهند، فرار رو به ‌جلو است؛ مسوولان بايد پاسخگو باشند و بتوانند شرايط و موضوع را مديريت كنند آن هم موضوعي كه با جان مردم سر و كار دارد.»

پارسايي همچنين نسبت به تصميم درمورد توزيع ماسك صرفا از طريق خانه‌هاي بهداشت انتقاداتي را مطرح كرده و گفت: «همان داروخانه‌ها كه گستردگي بيشتري دارند حتي اگر مي‌خواهند ماسك را رايگان هم در اختيار مردم قرار دهند. از سوي ديگر هنگامي كه ماسك براي فروش وجود ندارد، چگونه مي‌توان ادعا كرد كه رايگانش وجود دارد؟ همين كه مردم به داروخانه‌ها بروند و مشاهده كنند هيچ ‌كدام از اقلام پيشگيري وجود ندارد، باعث اضطراب جدي و نگراني مي‌شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون