• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4598 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۰ اسفند

اطلاعيه شماره دو معاونت مطبوعاتي درباره ويروس كرونا

معاونت امور مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با انتشار اطلاعيه‌اي ضمن تشكر از فعاليت مستمر و ۲۴ ساعته رسانه‌ها در ماجراي ملي مبارزه با شيوع كرونا و با توجه به گزارش‌هاي ارايه شده نهادهاي متخصص و رسمي، اطلاعيه‌اي منتشر كرد.

به گزارش روابط‌عمومي معاونت امور مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين اطلاعيه آمده است:

ضمن قدرداني از فعاليت شبانه‌روزي اصحاب رسانه در يك هفته گذشته به ويژه در ابعادي چون «آموزش همگاني و واقعي‌سازي مساله، ايجاد مفاهمه عمومي براي يك موضوع تخصصي، افزايش مشاركت جمعي و همبستگي ملي در جهت تقويت همكاري ميان مردم و متوليان، همچنين تكريم و تقدير از جامعه دلسوز پزشكي و پرستاري كه در خط مقدم مبارزه با اين مساله حضور دارند.» از تلاش مسوولانه تمامي دست‌اندركاران رسانه، خبرنگاران، فعالان شبكه‌هاي اجتماعي و كنشگران مدني كه در اين روزها همراه با مردم، دغدغه همكاري با خدمتگزاران در كشور را دارند، صميمانه تشكر مي‌شود.

بي‌ترديد انعكاس جلوه‌هاي حضور داوطلبانه مردم در امداد عمومي و نكوهش رفتارهاي فرصت‌طلبانه همچنين حضور ميداني خبرنگاران براي اطلاع‌رساني دقيق و منطبق با واقعيت از شرايط جاري كشور براي ايجاد اجماع ملي ايرانيان در مقابله با اين بيماري در تاريخ و تقويم آگاهي‌بخشي عمومي ثبت خواهد شد.‌

لذا براي كمك به مهار اين بيماري از منظر اطلاع‌رساني، توصيه مي‌شود:

۱- توصيه‌هاي آموزشي و بهداشتي در زمينه پيشگيري، درمان‌هاي اوليه و مراجعات تخصصي همچنان به عنوان نياز اوليه مردم در دستور كار رسانه‌ها قرارگيرد كه همچون روزهاي گذشته تاكيد بر توجه، استناد و اعتماد به اطلاعات دقيق منتشره توسط وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي است.

۲- به عنوان ابتدايي‌ترين عنصر فعاليت حرفه‌اي «اصالت اطلاعات» منوط به اعلام هويت و منبع خبر و اطمينان باز نشر‌دهنده از محتواي صحيح است؛ در اين صورت مانع از هرگونه سوءاستفاده و سوءبرداشت و انتشار اخبار جعلي با هويت نامعلوم و بعضا محتواي ارسال شده از بيرون كشور خواهيم شد.

۳- فراموش نكنيم انتشار و يا بازنشر يك خبر كه از صحت آن اطمينان نداريم، خسارت بيشتري از عدم انتشار آن دارد زيرا قطعا خسارت انتشار چنين اخباري در موضوعاتي كه با سلامت مردم ارتباط مستقيم دارد، غيرقابل جبران و بعضا فاجعه‌بار خواهد بود.

۴- نظرات فردي با توجه به تخصصي بودن موضوع «ويروس كرونا» كه با امنيت رواني و جان هموطنان‌مان گره خورده، در كنار انتشار گمانه‌ها، احساسات و برداشت‌هاي فردي كه بسياري از سر دلسوزي است نبايد جايگزين تصميمات تخصصي و عمومي دستگاه‌هاي مسوول در مواجهه با اين شرايط شود.

۵- «اطلاع‌رساني دقيق و شفاف» ممانعت از هرگونه پنهان‌كاري به هر دليل و نيتي، دستور صريح رييس‌جمهور محترم به همه دستگاه‌ها است و انتظار اين است با مرجعيت دادن به اطلاعات دقيق و مبتني بر واقعيت و مستند به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اين مهم را ممكن كنيم.

۶- تصميم در مورد وضعيت عادي شدن هر گوشه از جغرافياي ايران بر عهده متخصصان متولي در هر منطقه است و به صورت طبيعي متوليان از هرگونه پيشنهاد سازنده استقبال مي‌كنند اما انتظار نمي‌رود نظرات و ديدگاه‌هاي افراد مختلف غيرمتولي و غيرمتخصص و در بسياري از موارد با هدف دلسوزي قابل تقدير، جايگزين تصميم متخصصان و متوليان دستگاه‌ها شود همه وظيفه داريم مانع از ايجاد شبهه و ترديد نزد افكار عمومي درموضوعات ملي شويم بي‌شك نهادهاي متولي هر گونه تصميم مبتني بر صيانت حداكثري از مردم در برابر اين بحران را اتخاذ كرده و برهمين مبنا شرايط هفته آتي را بر اساس برآوردهاي هر منطقه ارزيابي و اجرا خواهند كرد.

۷- غلبه بر بحران، اقتدار در تصميم بهنگام و عبور از بحران نيازمند اجماع ملي و حمايت همه‌جانبه از تصميم متوليان متخصص و فداكار حاضر در ميدان بحران است و اين مهم، اهتمام ملي و حمايت رسانه‌اي را براي تبيين و تشريح براي همكاري همبستگي و مشاركت ملي را مي‌طلبد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون