• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4598 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۰ اسفند

محروميت 8 ساله برنده 3 طلاي المپيك

دست سان يانگ رو شد

سان يانگ، برنده 3 طلاي المپيك به دليل از بين رفتن نمونه‌هاي تست دوپيشنگش در سپتامبر 2018 به مدت 8 سال از حضور در رقابت‌هاي بين‌المللي محروم شد. اين جوان 28 ساله ابتدا در ژانويه 2019 توسط فينا، فدراسيون شنا، از اتهامات تبرئه شده بود اما به دليل تجديد نظر آژانس جهاني مبارزه با دوپينگ (وادا) به ديوار داوري ورزش CAS تبرئه او منتفي و درنهايت به 8 سال محروميت محكوم شد، چراكه اين دومين تخلف شناگر چيني به حساب مي‌آمد. سان در سال 2014 نيز به دليل مصرف ماده محرك ممنوعه Trimetazidine سه ماه تعليق شده بود. سان به خبرگزاري شينهوا گفت قصد دارد عليه اين تصميم اعتراض كند. او گفت: «اين ناعادلانه است. من قطعا به بي‌گناهي خودم اعتقاد دارم.» دادگاه CAS گفته است كه اين تصميم ظرف مدت 30 روز در دادگاه فدرال سوييس قابل اعتراض است. سان در ماه نوامبر به دادگاه دادرسي گفته بود كه او اجازه نداده آزمايش از او گرفته شود، چراكه آزمايش‌كنندگان هنگام ورود به خانه او نتوانستند هويت خود را ثابت كنند. او همچنين ماجراي خرد شدن يك لوله آزمايش حاوي خون او با چكش را نيز تكذيب كرد. CAS گفت: «اين ورزشكار نتوانسته براي از بين بردن ظروف نمونه خود توجيه قانع‌كننده‌اي بياورد.»

وادا از حكمي كه عليه سان صادر شده استقبال كرده و افزوده است: «از اينكه عدالت در اين پرونده به اجرا در آمده» رضايت دارد. در مسابقات جهاني شنا در ماه جولاي سان در 200 متر آزاد مدال طلا كسب كرد اما دانكن اسكات شناگر بريتانيايي از همراهي با او در سكوي مدال خودداري كرد. همچنين مك هورتون استراليايي پس از نايب قهرماني در 400 متر آزاد نيز موضع مشابهي گرفته است. اسكات روز جمعه گفت: «من به تصميمي كه گرفته شده احترام مي‌گذارم و از آن حمايت مي‌كنم. من به ورزش تميز و رقابت هم‌سطح براي همه ورزشكاران اعتقاد دارم و به CAS اعتماد دارم تا از اين ارزش‌ها حمايت كنند.» البته محكوميت سان مربوط به بعد از طلاهاي او در مسابقات جهاني است، چراكه آزمايش‌هاي او حين رقابت‌ها مثبت نشده بود.

سان از سال 2011 به اين سو 11 عنوان جهاني كسب كرده است از جمله دو طلا در رقابت‌هاي جهاني سال گذشته در گوانگجو كره‌جنوبي. هنگامي كه فيبا ابتدا او را مبري كرد گفت كه آزمايش‌كنندگان چندين قانون را نقض كرده‌اند؛ از جمله عدم ارايه نامه‌هاي مجوز و مجوز پرستاري. سان متعاقبا با چند اخطار مواجه شد. دادگاه رسيدگي به پرونده سان به صورت علني برگزار شد و گزارش آن به صورت آنلاين منتشر شد. تنها بار قبلي كه اين اتفاق افتاده بود در سال 1999 بود كه ميشل اسميت دبروين، قهرمان سه‌گانه المپيك ايرلند در اعتراض به حكم 4 ساله محروميت خود به خاطر دست‌كاري نمونه‌هاي دوپينگش ناكام ماند.

آدام پياتي، قهرمان شناي قورباغه المپيك گفت: «اين خيلي خوب است. يك بار محروميت براي يك شخص به‌طور بالقوه ممكن است اشتباه باشد. اما وقتي دو بار اين اتفاق مي‌افتد وضعيت فرق مي‌كند. من معتقدم شما به ورزش بي‌احترامي مي‌كنيد، به خودتان بي‌احترامي مي‌كند و همچنين به كشور خود.» ليزي سيمونز برنده دو طلاي المپيك و قهرمان سابق اروپا نيز گفت: «من يك بار اين شخص يعني آقاي هري هوديني (هري هوديني يكي از شعبده‌بازهاي معروف دنياست كه با دست‌هاي بسته و قل و زنجير شده مي‌توانست از مخازن آب فرار كند و اينجا ليزي به طعنه با سان مي‌گويد هري هوديني) را براي تست دوپينگ فراخواندم اما به نظر مي‌رسد كه عدالت سرانجام تحقق يافته است. محروميت او يك پيام محكم براي كساني است كه تقلب مي‌كنند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون