• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3237 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت

«اعتماد» تغييرات در رأس فرماندهي ارتش امريكا را بررسي مي‌كند

دانفورد جايگزين دمپسي مي‌شود

    ميثم سليماني/  كمتر از دوسال به پايان دوره رياست‌جمهوري باراك اوباما باقي مانده است و حالا خبرهايي منتشر مي‌شوند كه از تغييرات جديد در ارتش امريكا گزارش مي‌دهند. موضوع اين است كه اوباما مي‌خواهد پس از چهار سال در راس ستاد مشترك ارتش ايالات متحده تغيير ايجاد كند. به گزارش واشنگتن پست بر اساس تصميم جديد رييس‌جمهوري امريكا، ژنرال جوزف دانفورد، فرمانده نيروي دريايي ارتش ايالات متحده جايگزين ژنرال مارتين دمپسي رييس كنوني ستاد مشترك ارتش مي‌شود. به گزارش اين روزنامه امريكايي اين تغيير در حالي رخ مي‌دهد كه ماموريت دمپسي 63 ساله در پاييز پيش رو تمام مي‌شود.  به گفته برخي مقام‌هاي ايالات متحده به واشنگتن‌پست كه خواسته‌اند نام‌شان منتشر نشود، اوباما احتمالا در يكي دو روز آينده دانفورد را به مجلس سنا معرفي مي‌كند و در صورت تاييد، او به اين سمت برگزيده خواهد شد. همچنين بناست با خالي شدن جايگاه دانفورد، پل جي سلوا رييس فرماندهي حمل و نقل ارتش امريكا جانشين او شود.  اين دومين بار از ابتداي دوره رياست‌جمهوري اوباما است كه رييس كل ستاد مشترك ارتش تغيير مي‌كند. اوباما همواره در طول دوره رياست‌جمهوري‌اش تلاش كرده است كه روابط سنگين ميان كاخ سفيد و ستاد مشترك را از بين ببرد و گماردن افرادي مانند دمپسي و اكنون دانفورد را در سمت رييس ستاد مشترك مي‌توان در همين راستا ارزيابي كرد.
چالش‌هاي دانفورد
دانفورد با ليستي طولاني از چالش‌ها روبه‌رو است. از جمله آنها مي‌توان به كاهش شديد هزينه‌هاي نظامي، گسترش گروه‌هاي افراطي در سراسر جهان و همچنين رقابت شديد امريكا با روسيه و چين اشاره كرد.  بيشترين فشارها نيز در روزهاي اول كاري دانفورد در تحول و عملياتي است كه نيروهاي امريكايي در عراق با آن روبه‌رو هستند. اكنون در عراق سه هزار سرباز امريكايي مستقر هستند كه در حال آموزش نيروهاي عراقي براي مبارزه با داعش‌اند.  علاوه بر اين دانفورد نيز بايد در تصميم‌گيري به اوباما براي گسترش حملات در عراق علاوه بر حملات هوايي كمك كند و اگر بخواهد وارد جنگ زميني در عراق شود با چالش‌هاي بيشتري روبه‌رو خواهد شد زيرا اكنون هواپيماهاي ائتلاف به همراه جنگنده‌هاي عراقي نمي‌توانند در مبارزه با داعش بطور كامل موفق باشند و اين نشان از سخت بودن شرايط در عراق دارد و اين احتمال وجود دارد كه امريكا عمليات خود را در عراق گسترش دهد. دانفورد همچنين كار سختي در تصميم‌گيري در مورد آينده ماموريت ايالات متحده در افغانستان دارد. اكنون نزديك به 9800 نفر از نيروهاي امريكايي در افغانستان حضور دارند و اوباما وعده داده بود تا پايان دوره رياست‌جمهوري‌اش در سال 2017 سربازان امريكايي خاك افغانستان را ترك خواهند كرد. اما اكنون شاهد آن هستيم كه امريكا قصد دارد انعطاف‌پذيري بيشتري در برنامه‌هاي خود درخصوص خروج نيروهاي خود از افغانستان نشان دهد. دانفورد از آنجايي كه خود مدتي فرمانده نيروهاي افغانستان در عراق بوده است، ممكن است فشارها را براي نگه داشتن نيروهاي امريكايي در افغانستان افزايش دهد و در تصميم اوباما براي ماندن در افغانستان تاثيرگذار باشد.  از جمله چالش‌هاي دانفورد مي‌توان به مشكلات داخلي در نيروهاي مسلح ايالات متحده اشاره كرد كه بايد اصلاحات مورد نياز در ميان نيروهاي مسلح ايجاد كند، زيرا نيروهايي كه از سال 2001 از جنگ برگشته‌اند با مشكلاتي همچون بيكاري و مشكلات اقتصادي دست و پنجه نرم مي‌كنند. از سوي ديگر فرمانده جديد بايد تلاش كند تا سلامت و روحيه ارتش ايالات متحده را نيز بهبود بخشد.
مشاور خوب براي رييس‌جمهور
اما جوزف دانفورد كه اكنون فرمانده نيروي دريايي ايالات متحده است و بناست كه رييس ستاد مشترك ارتش امريكا شود، همواره به عنوان مشاور نظامي در كنار رييس‌جمهور فعاليت كرده است و از آنجايي كه در دو رشته ديپلماسي و حقوق تحصيل كرده است توانسته در مورد مسائل نظامي و عواقب آن در حوزه‌هاي سياسي و متغير‌هاي آن نيز به رييس‌جمهور مشاوره دهد. شان بريملي يكي از مقامات سابق كاخ سفيد در خصوص دانفورد عنوان داشته كه وي مي‌تواند از نقش غيرسياسي ارتش به خوبي حفاظت كند.  او همچنين مي‌تواند روابط خوبي با كاخ سفيد برقرار كند كه اغلب اين روابط به‌شدت دشوار است از همين رو با توجه به تجربه وي در امور نظامي و تعامل مستقيم با اوباما مي‌تواند نسبت به بسياري از ژنرال‌هاي ديگر روابط ستاد مشترك ارتش را با كاخ سفيد بهبود بخشد.  دانفورد همچنين بناست از نزديك با وزير دفاع اشتون كارتر به عنوان مشاور نيز فعاليت كند تا تعامل پنتاگون و ستاد كل ارتش امريكا بهبود يابد.
عذرخواهي دانفورد
ژنرال جوزف دانفورد در تاريخ 30 نوامبر 2013 زماني كه فرمانده نيروهاي ناتو در افغانستان بود به دليل كشته شدن دو كودك توسط نيروهاي ائتلاف در يك عمليات رسما از حامد كرزي، رييس‌جمهور وقت افغانستان در تماسي تلفني به صورت رسمي عذرخواهي كرد. مي‌توان گفت كه ژنرال دانفورد تنها فرماندهي در افغانستان بود كه به خاطر خطاي نيروهايش از دولت افغانستان عذرخواهي كرد كه بسياري آن را نقطه‌اي روشن در كارنامه كاري او مي‌دانند هرچند كه در دوره او حملات تروريست‌هاي طالبان در مناطق مختلف افغانستان و در آستانه خروج نيروهاي ائتلاف از اين كشور اوج گرفته بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون