• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4610 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۶ اسفند

شهردار تهران: از قرنطيه تهران عاجزيم

پرده‌برداري ازيك نامه‌نگاري مسكوت

حميدرضا خالدي | روز گذشته در حالي كه شهردار تهران در جريان گزارشي كه در صحن شوراي شهر در مورد اقدامات مديريت شهري در مواجهه با كرونا قرائت كرد، رسما اعلام كرد كه به دليل كمبود امكانات و تجهيزات از قرنطينه كردن پايتخت عاجز هستند. او در همين راستا از اعضاي شوراي شهر خواست تا در قالب يك نهاد مدني و با نامه‌نگاري و رايزني با همتايان خود در ساير كشورها، به هر شيوه ممكن از تمام پتانسيل‌هاي شورا براي جلب حمايت‌هاي جهاني در مورد كاهش تحريم‌ها و كمك به بهبود روند كمك‌رساني به شهروندان مبتلا به كرونا در شهرهاي بزرگ استفاده كنند. اما قبل از ارايه گزارش شهردار در صحن، رييس شوراي شهر تهران نيز با انتقاد از اخبار ضد و نقيضي كه از سوي مسوولان در خصوص كرونا و به خصوص قرنطينه تهران مطرح مي‌شود و مردم را نگران و سرگردان مي‌كند، گفت: متاسفانه هنوز تعريف مشخصي براي «قرنطينه» نشده تا مردم آگاه شوند. براي همين مسوولان ابتدا قرنطينه را تعريف كنند تا مردم بدانند قرار است چه كار كنيم؟ يك نفر بايد اين را توضيح دهد تا مردم متوجه شوند قرنطينه چه اثري در زندگي مردم دارد؟!
او با ذكر اينكه به هر تقدير بايد به گونه‌اي تصميم‌گيري شود كه مردم بتوانند زندگي روزمره خود را بگذرانند، گفت: براي همين مسوولان مربوطه بايد در مورد ابعاد مختلف موضوع قرنطينه با شهروندان صحبت كنند و بگويند در دنيا انواع قرنطينه چگونه است و اينكه در ايران بايد كدام درجه از قرنطينه اجرا شود؟
هاشمي با تاكيد بر اينكه بايد تكليف مردم در مورد قرنطينه روشن شود در پاسخ به اينكه آيا تهران به سمت قرنطينه مي‌رود يا خير، اظهار داشت: اكنون لازم نيست كه افراد امثال ما در مورد قرنطينه صحبت كنند و نظر دهند، من به عنوان رييس شوراي شهر عضو هيچ ستاد مبارزه‌اي نيستم، براي همين هر صحبتي كه من بكنم ممكن است باعث سوءتفاهم شود.  محسن هاشمي با بيان اينكه پراكنده‌گويي مسوولان عوارض منفي زيادي در اين شرايط دارد، تاكيد كرد: مسوولان ستاد كرونا سنجيده و حساب شده، با مردم صحبت كنند كه سخنان‌شان موجب سردرگمي و نگراني و هرج‌ومرج در جامعه نشود. كساني هم كه مسووليت مستقيمي ندارند، از ارايه اطلاعات و اخبار تاييد نشده و غيرقطعي به مردم خودداري كنند.

قرنطينه، بي‌قرنطينه
بعد از سخنان رييس شوراي شهر نوبت شهردار تهران بود كه پشت تريبون قرار گيرد و از اقدامات ضد «كرونا»يي مديريت شهري سخن بگويد. پيروز حناچي، شهردار تهران ابتدا به اقدامات صورت گرفته توسط ساير كشورها در مورد كرونا و قرنطينه شهرها اشاره كرد و گفت: در بسياري از كشورهاي جهان كه درگير كرونا هستند با اينكه حتي قرنطينه اعلام نشده اما اكثر شركت‌ها تعطيل شده‌اند تا تردد شهري كاهش يابد. از سويي دولت‌هاي اين كشورها به شركت‌هايي كه بحران كرونا باعث افت درآمد‌هاي آنها شده است، خسارت كامل پرداخت مي‌كنند. به كادر بهداشتي و پزشكي نيز تا پايان دوره، حقوق دوبرابر داده مي‌شود و شركت‌ها نيز تا پايان اين دوره از پرداخت ماليات و اقساط معاف هستند.
شهردار تهران افزود: در اين كشورها شركت‌ها تا پايان بحران از دادن ماليات و پرداخت اقساط معاف هستند و به افراد بالاي شصت سال نيز توصيه شده است كه در خانه بمانند و شهرداري وظيفه دارد نيازهاي آنها را تامين كند.
او سپس با پرداختن به موضوع قرنطينه تهران – كه رييس شورا نيز به آن اشاره كرده بود - عملا اجراي آن را غيرممكن دانسته و گفت: در شرايط عادي و خوب اقتصادي مي‌توانستيم به درستي قرنطينه را در تهران اجرايي كنيم، اما واقعيت اين است كه مراحل بعدي قرنطينه مثل تامين مايحتاج و جبران خسارت مردم و كسبه و... در كشور ما نمي‌تواند اجرايي شود. براي همين عملا قرنطينه پايتخت ممكن نيست .
حناچي در ادامه به جلسه دو ساعته روز شنبه مسوولان با رييس‌جمهور اشاره كرد كه در آن بر لزوم رصد و رديابي مبتلايان به كرونا و به خصوص كنترل مبادي ورودي شهرها تاكيد شده بود.
شهردار تهران با بيان اينكه بايد از شرايط پيش آمده براي شكستن تحريم‌ها استفاده كرد، گفت: توصيه من به اعضاي شوراي شهر اين است كه بايد از اين فرصت براي شكستن تحريم‌ها استفاده كنيم، چراكه اين تحريم‌ها، ظالمانه‌ترين كاري است كه در حق مردم ايران در حال انجام است. بسياري از اقداماتي كه مي‌توانيم انجام دهيم به دليل اين شرايط ميسر نيست و بايد از طريق مجامع بين‌المللي فشار آوريم تا اقدامي انساني براي رفع اين تحريم‌ها صورت گيرد.
او در همين زمينه به مكاتباتي كه رييس‌جمهور و وزير امور خارجه با جهان براي رفع تحريم‌ها داشتند، اشاره كرد و گفت: از اعضاي شوراي شهر نيز مي‌خواهم كه تلاش كنيم تا با كمك گرفتن از مجامع جهاني فضايي اينچنيني براي نجات شهرهاي‌مان و بهتر شدن روند مقابله با كرونا در آنها را فراهم كنيم . حناچي سپس به بازديدهاي خود از بيمارستان‌هاي درگير در بحث كرونا اشاره كرد و گفت: بنده شخصا از بيمارستان امام خميني(ره) بازديد كردم تا شرايط را بسنجم و از نزديك در جريان وضعيت درماني شهروندان قرار گيرم.
او با اشاره به كمك بنياد مستضعفان به شهرداري تهران و عيدي به كارگران پسماند و بهشت زهرا گفت: رييس بنياد مستضعفان اعلام آمادگي كردند كه حاضرند براي كساني كه در پي شيوع كرونا بيكار شده‌اند و همچنين در راستاي تغيير پارادايم جمع‌آوري زباله كمك كنند و ما هم از اين موضوع استقبال كرديم و كار خوبي انجام شد، چراكه از همه افراد درگير با كرونا كه به نوعي تحت تاثير كرونا بودند، دلجويي كرديم كه لازم است از بنياد مستضعفان تشكر كنيم.
شهردار تهران با اشاره به تجربه خوب مديريت بهشت زهرا در پنجشنبه و جمعه آخر سال گفت: پيام‌هايي كه مسوولان بهشت‌ زهرا و اعضاي شوراي شهر و شهرداري دادند بسيار موثر بود و شب جمعه گذشته در بهشت زهرا و راه‌هاي منتهي به آن تراكمي نداشتيم، البته بايد تلاش كنيم تا اين وضعيت را ادامه دهيم.  حناچي گفت: به علاوه در اين مدت تلاش كرديم تا به بيمارستان‌هاي درگير موضوع كمك‌هايي را برسانيم. همچنين بنياد مستضعفان كمك‌هاي خوبي را براي افرادي كه در پي شيوع كرونا بيكار شدند در نظر گرفت و اقدام خوبي انجام شد.
او به تجهيز سوله‌هاي بحران نيز اشاره كرد و گفت: اكنون يكي از مشكلات اين است كه هزار تخت نقاهتگاهي در سوله‌ها آماده شده ولي شهروندان از تبديل سوله‌هاي مديريت بحران به محل نگهداري بيماران مبتلا به كرونا استقبال نمي‌كنند، براي همين بايد تمهيدات لازم در اين زمينه پيش‌بيني شود.
شهردار تهران با بيان اينكه به دولت پيشنهاد شد در ميادين ميوه و تربار حداقل تعطيلي لحاظ شود، گفت: ساعت كار ميادين به ۱۶ ساعت اضافه شده است و سوپرماركت‌هاي برخي شعب شهروند نيز ۲۴ ساعته كار خواهند كرد. نحوه اطلاع‌رساني به مردم بايد به گونه‌اي باشد كه بدانند در اين شرايط حاد نيز اين مراكز باز هستند.
حناچي با اشاره به ارسال گزارش اقدامات شهرداري تهران به ستاد ملي مبارزه با كرونا گفت: روزانه ۵هزار اتوبوس ضدعفوني مي‌شوند و مترو نيز هر روز ضدعفوني مي‌شود. اين گزارش به ستاد ملي مبارزه با كرونا و ستاد تهران نيز ارايه شده است و آقاي رييس‌جمهور از اقدامات شهرداري تهران در اين زمينه تشكر كردند.  شهردار تهران در خصوص استفاده از فناوري در اقدامات پيشگيري از كرونا گفت: يكي از اقداماتي كه همكاران ما در فاواي شهرداري با وزارت ارتباطات انجام دادند، استفاده از فناوري در تحليل تردد شهري از طريق باركدها بود و با تعقيب مسير موبايل افرادي كه مبتلا به كرونا بودند به سه نقطه دست يافتند.
او گفت: آنچه فكر مي‌كرديم براي مردم تهران براي كاهش تنش كرونا نياز است، اجرايي كرديم. اكنون شرايط سختي را تجربه مي‌كنيم و مطمئن هستيم با همكاري هم از پس آن برمي‌آييم.

احتمال تعطيلي مترو
بعد از اين سخنان نوبت به خبرنگاران بود كه سوالات خود را در مورد اقدامات مديريت شهري در خصوص مقابله با كرونا بپرسند. پيروز حناچي كه به همين منظور و در حاشيه جلسه شوراي شهر در جمع خبرنگاران حاضر شده بود با اشاره به در پيش بودن پنجشنبه آخر سال و چهارشنبه‌سوري گفت: از همه شهروندان خواهش مي‌كنم كه همكاري لازم را داشته باشند و در خانه‌هاي‌شان بمانند.
او با بيان اينكه ميادين ميوه و تر‌بار با كاهش روزهاي تعطيل و افزايش ساعات فعاليت به مردم خدمت مي‌رسانند و اين موضوع را نيز در دولت مطرح كرديم، گفت: به نظر مي‌رسد غير از روز اول عيد ميادين ميوه و تر‌بار فعال هستند.
شهردار تهران با اشاره به بازديد سرزده روز گذشته‌اش از ميادين ميوه و تر‌بار افزود: قسمت سوپرماركت فروشگاه‌هاي شهروند نيز به صورت ۲۴ ساعته فعاليت خواهند كرد و اين شبكه مي‌تواند خدمت‌رساني بهتري به مردم داشته باشد.
او در پاسخ به اين سوال كه آيا شهرداري تهران نيز مانند برخي كلانشهرها آماده بستن سرويس حمل و نقل عمومي به خصوص مترو است، گفت: اعمال محدوديت تردد تصميمي نيست كه شهرداري تهران به تنهايي اخذ كند؛ بلكه ستاد ملي كرونا بايد در اين خصوص تصميم بگيرد و ما نيز تابع تصميمات اين ستاد هستيم، اما دقت داشته باشيد كه استفاده مردم از مترو و حمل و نقل عمومي كاهش يافته به گونه‌اي كه مسافران مترو به يك‌سوم رسيده است و اگر نهايتا دستوري مبني بر بسته شدن يا تعطيلي مترو يا شبكه حمل و نقل داده شود ما آماده اعمال آن هستيم.
حناچي در ادامه در پاسخ به اين سوال كه ديده شده است در مراكز تفريحي شهرداري همچون عباس‌آباد و درياچه چيتگر مراكز تفريحي فعال شدند نيز گفت: شنبه شب گزارش‌هايي در اين خصوص به ما داده شد و در حال رسيدگي هستيم، چراكه طبق پروتكل‌ها مراكزي كه بايد تعطيل باشند، تعطيل مي‌شوند.
او با بيان اينكه توسعه مترو يك بحث حاكميتي و ملي است و انتظار مي‌رود همه دستگاه‌هاي مجري در راستاي انجام مسووليت‌هاي اجتماعي‌شان به توسعه كمك كنند، در خصوص متفاوت بودن سبك ضدعفوني شهر تهران با ساير شهرهاي دنيا و عقب بودن از آنها گفت: دقت داشته باشيد كه در فيلم‌هاي منتشر شده شيوه‌هاي متفاوتي را مي‌بينيم، اما معمولا در هنگام فيلمبرداري حداكثر مانور در نظر گرفته مي‌شود. اين در حالي است كه كارگران شهرداري تهران هر روز فعال هستند و حتي اقدام به ساخت دستگاه‌هاي مه‌پاش كردند و به همين شيوه روزانه ۱۸۰ نقطه عمومي را ضدعفوني مي‌كنند. ولي به هر حال دقت داشته باشيد كه ما در شرايط حاد تحريمي قرار داريم و شيوه فعاليت‌مان با كشورهايي كه اين شرايط تحريم را ندارند، متفاوت است.

پرده‌برداري از يك سند
همان‌طور كه گفته شد، شهردار تهران ديروز در صحن علني شورا از اعضاي آن خواست تا در قالب يك نهاد مدني و با نامه‌نگاري با همتايان خود در ساير كشورها به هر شيوه ممكن از تمام پتانسيل‌هاي شورا براي جلب حمايت‌هاي جهاني در مورد كاهش تحريم‌ها و كمك به بهبود روند كمك‌رساني به شهروندان مبتلا به كرونا در شهرهاي بزرگ استفاده كنند. اين در حالي است كه بر اساس اسناد به دست آمده، حدود يك‌سال قبل رييس شوراي شهر با پيش‌بيني وقوع بحران احتمالي در كلانشهرها و كمبود شديد امكانات براي مواجهه با اين بحران‌هاي احتمالي كه به خاطر تحريم‌ها رخ داده است، در نامه‌اي خطاب به روساي شوراي شهرهاي مهم جهان خواستار تلاش براي لغو اين تحريم‌ها شده بود، چراكه اين تحريم‌ها مي‌تواند حيات و سلامت انسان‌ها را در زمان وقوع بحران‌هاي بزرگ، جدا به خطر اندازد. متن اين نامه براي تاييد به وزارت امور خارجه ارسال شده، اما با وجود انجام اصلاحات مورد نظر اين وزارتخانه هنوز اين نهاد هيچ اقدامي براي تاييد يا ارسال آن انجام نداده است! ‌به همين دليل در آبان ماه سال جاري محسن هاشمي در نامه‌اي دوباره، از تعلل و بي‌تفاوتي اين وزارتخانه نسبت به تعلل در پاسخ دادن به نامه اول و اقدام در مورد آن به تندي گلايه كرده است. در بخشي از اين نامه كه خطاب به سخنگوي شوراي شهر و به تاريخ 26 آبان ماه نوشته شده آمده است: «با وجود اعمال اصلاحات مدنظر اداره ديپلماسي عمومي وزارت خارجه در متن نامه، با گذشت 10 ماه اقدامي از سوي وزارت امور خارجه جهت استفاده از ظرفيت ديپلماسي شهري صورت نگرفته است. لذا ضمن ارسال مجدد سوابق و پيش‌نويس نامه خواهشمند است در صورت صلاحديد نسبت به پيگيري اين موضوع و موارد مشابه جهت استفاده از ظرفيت ديپلماسي شهري جهت تامين منافع ملي دستورات لازم را مبذول كنيد» و بالاخره آنكه با وجود پيگيري‌هاي صورت گرفته گويا تا امروز هم اين نامه همچنان بلاتكليف در دستگاه وزارت امور خارجه سرگردان است و همچنان اين وزارتخانه اعتقادي به پيگيري آن – كه بي‌ترديد مي‌توانست كمك شاياني به بهبود وضعيت شهرهاي ما براي مواجهه با بحران‌ها باشد – ندارد!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون